בג"ץ: כץ ינמק מדוע החליט לפתוח את יבוא האוטובוסים מחו"ל

בג"ץ הורה למדינה לנמק מדוע לא ייערך מכרז בין חברות ישראליות בלבד לאספקת אוטובוסים לאגד ודן, וזאת על רקע טענות כי משרד התחבורה ניסה לקדם יבואני אוטובוס סיניים המקורבים פוליטית לשר התחבורה ישראל כץ

בג"ץ הורה היום (ה') למדינה לנמק מדוע לא ייערך מכרז בין חברות ישראליות בלבד לאספקת אוטובוסים לאגד ודן, וזאת על רקע טענות כי משרד התחבורה ניסה לקדם יבואני אוטובוס סיניים המקורבים פוליטית לשר התחבורה ישראל כץ.

הרכב של 3 שופטים, הכולל את נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס והשופטות עדנה ארבל ופרופ' דפנה ברק-ארז, הוציא היום צו על-תנאי המורה למשרד התחבורה, לשר כץ ולמשרדי הכלכלה והאוצר לנמק עד 10 באפריל מדוע לא יקיימו הבטחה שלטונית שניתנה לחברת הארגז, ושלפיה תימשך המדיניות של עידוד תעשיית ההרכבה הישראלית, באופן שהצטיידות חברות התחבורה הציבורית אגד ודן באוטובוסים חדשים תיעשה באמצעות קיום הליך תחרותי בין החברות הישראליות, הארגז ומרכבים, ותוך הבטחת פעילותן של החברות המקומיות.

לטענת העותרים, על בסיס הבטחה שלטונית זו הקים חגי שלום, בעלי הארגז, מפעל חדש ליד קריית מלאכי בהשקעה של מעל 200 מיליון שקל.

בעתירה לבג"ץ, שהוגשה באמצעות עורכי הדין איל רוזובסקי ותמיר כהנוב ממשרד צלרמאיר, פילוסוף, רוזובסקי, צפריר, טולידאנו ושות', נטען עוד כי "מתן אפשרות ליצרנים זרים וליבואני מרכבים לשווק בישראל באמצעות אגד ודן אוטובוסים פחות בטיחותיים, פחות זמינים, פחות מתאימים לדרישות השוק המקומי ובמחירים שעלולים להגיע לכדי מחירי היצף (כמו למשל יבוא של אוטובוסים מסין), תוך המטת חורבן על מפעלים מקומיים ותוך פיטורי מאות עובדים ויצירת אבטלה נוספת באזורי עדיפות לאומית ובעיירות פיתוח - היא החלטה בלתי סבירה בעליל".

לטענת חברת הארגז, "החלטה זו מהווה המשך למדיניות שנגועה בשיקולים זרים שאינם ממן העניין והעדפת אינטרסים של מקורבים וגורמים אינטרסנטיים על פני שיקולי בטיחות ועידוד תוצרת הארץ".

עוד נטען בעתירה כי "משרד התחבורה, שאמון בראש ובראשונה על בטיחות הנוסעים, התפשר על עניין הבטיחות וביטל תקן ישראלי מחמיר שמבטיח שדה ראייה מיטבי לנהגי אוטובוסים, רק משום שהתקן האמור מקשה על יצרני אוטובוסים בחו"ל (ומחייבם לייצר אוטובוס בטוח יותר).

"כדי לאפשר יבוא של אוטובוסים מכל רחבי העולם, לרבות אוטובוסים של יצרנים שלא מעוניינים או מסוגלים להתאים את תוצרתם לתקן הבטיחות הישראלי, מוותרים השר כץ ומשרד התחבורה על דרישת בטיחות חיונית מאין כמותה".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "הממשלה עומדת על כך כי לא ניתנה התחייבות שלטונית כל שהיא לחברת הארגז בנושא רכש האוטובוסים ותנמק בתוך חודשיים מדוע אין שום הבטחה שלטונית בנושא. זאת ועוד בג"צ גם לא התייחס כלל לדברי הבלע והטחת ההאשמות של חברת הארגז כפי שצויינו בעתירה.

"יצויין כי בג"ץ לא הוציא כל צו המונע מהממשלה לממש את מדיניותה בנושא רכש האוטובוסים, והתחרות בענף תימשך. הממשלה החליטה על הפסקת מעורבותה ברכש האוטובוסים במסגרתה תבוטל קרן ההצטיידות של אגד ודן שהתנהלה ללא פיקוח ובקרה וזאת, במטרה לשפר את השירות ולהוזיל את מחירי האוטובוסים.

רכישת האוטובוסים במחירים מוזלים יותר תאפשר לאגד ודן להצטייד באוטובוסים נוספים ולשפר את השירות לציבור באופן ניכר. ביטול מעורבותה של הממשלה בקרן ההצטיידות תיושם בתוך זמן קצר".