הדסה: רוב השכר ישולם; ייבחן הסכם הפרישה של מור יוסף

(עדכון) - עובדי בית החולים עזבו היום את כל המחלקות למשך 3 שעות: "עובדי המנהל והמשק לא צריכים לשאת באחריות של הנהלה כושלת"

עובדי המינהל והמשק בבית החולים הדסה, יחד עם האחים והאחיות, עזבו הבוקר (א') את כל המחלקות במרכז הרפואי למשך שלוש שעות במחאה על אי תשלום מלוא שכרם בגין חודש ינואר. בזמן המחאה בוצעו בהדסה רק פעולות להצלת חיים, ולאחריה רופאי הדסה ימשיכו לעבוד במתכונת שבת עד לכינונם של "צעדים בוני אמון" מול הנהלת בית החולים, כפי שמסרה בסוף השבוע ההסתדרות הרפואית. מנגד, גורמים בהדסה אישרו היום, כי יש כוונה לבחון מחדש את הסכם הפרישה של מנהל בית החולים הקודם, פרופ' שלמה מור יוסף.

בהודעה שמסר לאמצעי התקשורת, הסביר אמש יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הכללית, אבי ניסנקורן, כי זהו היום ה-16 שעובדי הדסה קיבלו רק 50% משכרם, ולמעשה מדובר בהלנת שכר לכל דבר ועניין. ניסנקורן שב וחזר על קריאתו לפתרון מידי של המשבר בהדסה בצורה של מו"מ וללא פעולות חד-צדדיות. לדברי ניסנקורן, במהלך 2013 נלקחו אלפי שקלים מכל עובד, וזאת בנוסף לכך שהנהלת הדסה עדיין לא החזירה את הכספים שנלקחו מהעובדים בין השנים 2010-2011.

לפיכך, קרוב לאלף עובדים נטשו הבוקר בשעה 11:00 את מחלקות בית החולים והתכנסו בלובי של בניין האשפוז החדש, שם רבים מהם קראו: "אין משכורת, אין עבודה" ונציגיהם נשאו דברים. "הגזירות החדשות מבקשות להפיל את כל הצרות של בית החולים על הכתפיים שלנו", אמר יו"ר ועד עובדי המנהל והמשק בהדסה, אמנון ברוכיאן, "עובדי המנהל והמשק לא הם שצריכים לשאת באחריות של הנהלה כושלת, שגם קיבלה לאורך שנים ועדיין מקבלת משכורות עתק".

ברוכיאן התייחס בדבריו למכתב ששיגר הבוקר לעובדים מנהל בית החולים, ד"ר אביגדור קפלן, ובו פירט את קיצוצי השכר המתוכננים. במכתב הובהר כי כבר מחר העובדים יקבלו השלמה לשכרם, ועובדים המשתכרים עד 10 אלף שקל יקבלו את מלוא המשכורת, ובממוצע יעמוד השכר על 90%. מקבלי שכר גבוה במיוחד יזכו רק ל-70% משכרם, וכל זאת לתקופה של 3 חודשים (הקפאת ההליכים).

גורמים בהדסה גם אישרו היום, כי יש כוונה לבחון מחדש את הסכם הפרישה של מנהל בית החולים הקודם, פרופ' שלמה מור יוסף, ולקצץ מחצית ואף יותר מהתשלום החודשי שישולם לו עד שנת 2019.

למרות ניסיונות הפיוס של ההנהלה, ברוכיאן תקף בחריפות את התנהלותה, ואמר כי "אותו קפלן של חגיגות השכר, שסידר עבודה במאות אלפי שקלים בחודש ליועצים חיצוניים על חשבון הקופה הגרעונית של הדסה, אותו קפלן שאף אחד עוד לא יודע עם איזה מצנח זהב הוא יצא מהדסה - אבל השכר שלו עכשיו עובר את 100 אלף שקל - הוא רוצה לגזול פרנסה מהעובדים הפשוטים של בית החולים".

"ההתייעלות בצורת גזלת שכר אלימה ופיטורים פרועים לא תציל את הדסה, אבל תפגע אנושות באיכות הטיפול שאותו מקבלים החולים ותשלח מאות משפחות לגורלן מתחת לקו העוני. 'ההתייעלות' על חשבון העובדים השקופים של בית החולים תוביל לאסון, לא להבראה. חגיגות השכר נמצאות בקומה השלישית של בית החולים, לא אצל העובדים הפשוטים".

צוות בדיקה למשבר הדסה

בתוך כך, שרת הבריאות יעל גרמן הודיעה בסוף השבוע על מינוי צוות בדיקה לבחינת רקע וסיבות למשבר המרכז הרפואי הדסה ולגיבוש מנגנונים למניעת משברים עתידיים. בראש צוות הבדיקה יעמוד אבי גבאי, לשעבר מנכ"ל קבוצת בזק שכיהן בעברו גם כאיש אגף התקציבים באוצר.

"המשבר החמור שאליו נקלעה הדסה מחייב בחינה יסודית של הרקע ושל הסיבות למשבר", הסבירה גרמן. "חיוני לזהות את הבעיות והקשיים שעומדים בבסיס התהליכים, שהובילו למשבר אליו נקלע בית החולים". שרת הבריאות מבהירה כי עבודת צוות הבדיקה תיעשה במקביל לפעילות ההבראה וההליכים המשפטיים, המתמקדים בפתרון המשבר הנוכחי.