תזכורת נוספת להאטה הזוחלת

נתוני הצמיחה שפרסמה היום (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה למחצית השנייה של 2013, ובפרט לרבעון האחרון של השנה שעברה, הם תזכורת נוספת להאטה הזוחלת שממנה סובל המשק הישראלי.

גידול תוצר של 2.3% בחישוב שנתי ברבעון האחרון של השנה אינו מתיישב עם האמירה שלפיה המשק הישראלי הוא "אי של צמיחה" בים של האטה כלכלית. למעשה, בהשוואה להאצת הפעילות בארה"ב ואף באירופה, המצב בישראל הוא של "התקררות" בפעילות.

הצמיחה של התוצר במחצית השנייה של 2013 הייתה 2.8%, והתמ"ג העסקי התרחב ב-2.6% בלבד. מספרים אלה תואמים ציפיות של צמיחה שנתית מתחת ל-3% לשנה.

גורם אחד, מרכזי, עומד מאחורי הצמיחה היחסית נמוכה במחצית השנייה של השנה - היצוא, אשר לא גדל ואף רשם ירידה קטנה. החשוד העיקרי באחריות להתפתחות זו הוא, כמובן, שער החליפין של השקל, כפי שהתעשיינים טוענים זה חודשים רבים. אלא שצריך להביא בחשבון גם את ההאטה הניכרת בגידול בסחר העולמי, שירד לקצב של 3% ב-2013. במילים אחרות, גם אם היה נרשם פיחות של השקל, עדיין היצואנים היו צריכים להתמודד עם ביקוש שלא מתרחב.

הלמ"ס ציינה בהודעתה את התרחבות הצריכה הפרטית והצריכה הממשלתית בשיעור שנתי של 4.3% ו-4.5% בהתאמה; זאת, בהתאם למגמה שנמשכת זה תקופה ארוכה יחסית. ואולם על פי הנתונים שפורסמו היום, ועל פי המדיניות התקציבית של הממשלה, אפשר לצפות ששני הרכיבים האלה ייחלשו.

בהקשר זה ראוי לציין את הירידה במדד המחירים לצרכן בשיעור של 0.6% בינואר, מעבר לתחזיות המוקדמות. מדובר, כמובן, בנתון חודשי אחד, אשר עדיין לא יכול לשמש בסיס למסקנות, אבל יש בו כדי להדגים את האפשרות של התפתחות דפלציונית. הממשלה מתכננת ריסון בהוצאות, בעיקר בהוצאה האזרחית, כך שגם ממקור זה לא צפויה רוח גבית לצריכה.

למרות זאת, יש שני נתונים אשר מאזנים את התמונה של האטה זוחלת. הראשון מתייחס ליצוא ברבעון האחרון של השנה, אשר זינק בשיעור של 21% ויותר בחישוב שנתי, בניגוד לכל המגמה לחודשים הקודמים. הנתון השני - הקפיצה בנתוני השקעה בענפי המשק במחצית השנייה כולה, כמעט 12% בחישוב שנתי.

את הנתון מסבירה עלייה של כמעט 21% בהשקעה במכונות ובציוד, אשר הובילה לעלייה ביבוא. יתכן ומדובר פה בהתאמה במלאי ציוד, ויתכן ומדובר בתגובה לתיסוף מתמשך. כך או כך, קשה לראות בנתון זה אינדיקציה להתרחבות עתידית בייצור, אם במקביל שער החליפין לא יעלה, או אם הביקוש בחו"ל ימשיך להפגין חולשה.