השר כ"ץ: אלון חסן לא יישאר הרבה זמן בנמל אשדוד

שר התחבורה מעריך כי חסן יודח לאחר שתחל הקמת הנמלים החדשים, כשיתברר כי הוא אינו מסוגל למנוע את המהלך ■ הממונה על ההגבלים מתכוון להכריז על חברת נמל אשדוד כבעלת מונופולין בפריקת כלי רכב מארה"ב ומאירופה

‎‎אלון חסן לא יישאר עוד הרבה זמן בתפקידו הנוכחי בנמל אשדוד, יקרה לו מה שקרה לגילה אדרעי ברכבת. כך אמר היום (ג') שר התחבורה ישראל כ"ץ. כ"ץ הסביר כי הוא מעריך שחסן יודח לאחר שתחל הקמת הנמלים החדשים ולאחר שיתברר כי הוא אינו מסוגל למנוע את מהלכי הממשלה בנושא. כ"ץ האשים היום את מנהל רשות החברות אורי יוגב כי הוא מעכב את מינויו של דירקטור מטעמו למשרד.

בשיחה עם כתבים ציין כ"ץ כי רשות החברות חתמה עד כה על מינוי נציג אחד של המשרד מבין שני מועמדים שהוגשו כחברים לדירקטוריון. כ"ץ רמז כי יוגב מתערב בניהול החברה והוסיף כי לרשות החברות אין סמכות לעכב את מינויים של דירקטורים מטעם משרדי הממשלה וכי הוא צופה שבקרוב תפורסם חוות דעת משפטית בנושא מטעמו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט. ‏‎‎‏

‎‎הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה, הודיע היום על שימוע לחברת נמל אשדוד בטרם יכריז עליה כבעלת מונופולין בפריקת כלי רכב שמקורם בארה"ב ובאירופה. בנוסף, הממונה שוקל לקבוע כי חברת הנמל ניצלה את מעמדה בשוק זה באמצעות המנכ"ל לשעבר, מר שוקי סגיס, וסמנכ"ל הלקוחות, מר אלי בר-יוסף. במסגרת השימוע שוקל הממונה להטיל על חברת הנמל עיצום כספי בגובה 12 מיליון שקל, עיצום אישי על המנכ"ל לשעבר, שכיהן כמנכ"ל בתקופת ההפרה, בגובה 200 אלף שקל, ועיצום אישי על סמנכ"ל הלקוחות בגובה 200 אלף שקל. מדובר בפעם הראשונה שהממונה משתמש בסמכות המינהלית שהוספה לחוק, של הטלת עיצומים כספיים. בנוסף, במסגרת השימוע הממונה שוקל לקבוע כי חברת הנמל ביקשה להגיע להסדר כובל עם חברת ג. דניאל הובלות ושירותי נמל בע"מ, שלפיו ג. דניאל תימנע מאספקת שירותיה ליבואני רכב בנמל חיפה.

‏ברשות להגבלים עסקיים הסבירו כי על פי המידע הקיים ברשות, נתח השוק של נמל אשדוד בפריקת רכבים המיובאים מארה"ב ומאירופה היווה כ-99% ב-2009-2011 וכ-95% ב-2012. לפיכך חברת הנמל הינה בעלת מונופולין, לכאורה, בשוק זה. רכבים המיובאים מהמזרח הרחוק נפרקים, רובם ככולם, בנמל אילת, בעוד שרכבים המיובאים מהמערב, מארה"ב ומאירופה נפרקים, רובם ככולם, בנמלי הים התיכון -- בנמל חיפה ובנמל אשדוד. בדיקת הרשות העלתה כי מנקודת מבטם של יבואני רכב, נמל חיפה מהווה תחליף קרוב לנמל אשדוד לצורך פריקת הרכבים המיובאים מארה"ב או מאירופה. על פי מידע הקיים ברשות, ב-2012 קבעה חברת הנמל יעדי פריקה והעניקה הנחות בתשלום היטלי נמל על פי יעדי כמויות לפריקת כלי רכב בשטחי הנמל, במסגרת הסכמים נפרדים עם כל חברה. ההסכמים נחתמו, בין היתר, עם מכשירי תנועה ומכוניות (2004) בע"מ, ש.י.ר שלמה בע"מ, סוכנות מכוניות לים התיכון בע"מ, צ'מפיון מוטורס בע"מ וצ'מפיון קאר בע"מ, ודוד לובינסקי בע"מ.

בדיקת הרשות העלתה כי על מנת לעמוד ביעדי הפריקה המזכים בהנחה, היבואנים נדרשים לפרוק את כל הרכבים המיובאים על ידם, או למצער את רובם המכריע, בנמל אשדוד. הסטת חלק מן הרכבים לנמל חיפה תביא לכך שהיבואנים יפסידו את ההנחה המוענקת להם במסגרת ההסכם וישלמו מחיר מלא על הרכבים שיפרקו בנמל אשדוד.

‏הרשות מצאה כי בנסיבות מקרה זה, מדיניות ההנחות שנוקט נמל אשדוד, שניתן לסווגן כ"הנחות מטרה", מרתיעה את יבואני הרכב מלפרוק רכבים שלא בנמל אשדוד ופוגעת באפשרות להתפתחות תחרות מצד נמל חיפה.

‏בהתייחס לגובה העיצום הכספי הסבירו ברשות כי "במקרה הנוכחי מדובר לכאורה בהפרה בעלת פוטנציאל פגיעה משמעותי בתחרות על ידי חברת הנמל, המחזיקה לכאורה ב-90% מהשוק הרלוונטי, עובדה המצדיקה הטלת עיצום כספי בשיעור שיתקרב לשיעור המרבי הקבוע בחוק. נדבך נוסף שראוי להישקל בחומרת העיצום הוא עיתוי ההתקשרות בהסכמים עם יבואני הרכב, שנערכה בסמיכות להתפתחות תחרות בתחום פריקת כלי רכב בנמל חיפה.

‏מבדיקת הרשות עולה כי הכנסות הנמל מפריקת רכבים ואחסנתם עמדו על יותר מ-100 מיליון שקל ב-2012, ועל סכום דומה ב-2013.

‏מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה כי "כאשר חברת נמל אשדוד תקבל את פניית הממונה על ההגבלים העסקיים, היא תלמד את הנושא ותתייחס בהתאם".