פרי מביך את הקפטן יאיר לפיד

האיש שהלך לשרת את הציבור כשדוח על תפקוד לא תקין בזנבו

יעקב פרי נתקל לאחרונה בבעיה. הנהלת דירקטוריון של בנק מזרחי-טפחות החליט להעניק לו בונוס של כ-600 אלף שקל (בכפוף להחלטת הדירקטוריון בעוד כחודש).

הלוואי עלינו כזאת בעיה, אתם ואני אומרים, אבל זה לא כל-כך פשוט. בבונוס הזה יש הרבה כסף, אבל גם הרבה צרות לפרי עצמו, ליו"ר מפלגתו, יאיר לפיד ("הקפטן שלי", הגדיר אותו פרי), ולמפלגה. הבעיה של פרי הייתה מה לעשות: אם ייקח את הכסף - יחטוף על הראש, בתקופה שבונוסים הם מילה המכערת את מקבליהם.

לוותר על הבונוס?

הבעיה היא שהאלטרנטיבה היא לוותר על הבונוס. צחוק-צחוק, אבל זה לא צחוק. לא רבים מוכנים לוותר על סכום כזה בשביל משהו ערטילאי כמו התנהגות ציבורית מוסרית, ניקיון כפיים, שאי-אפשר להכניס לחשבון הבנק.

ברור שפרי החליט לקחת את הכסף, לאחר שבדק כמובן עם ועדות כאלה ואחרות וכולם אמרו שזה בסדר. זה ההליך המקובל. יש עליך ביקורת? תמיד יש ועדה או מועצה שתנקה אותך, בדרך-כלל היא מורכבת מאנשים כמוך, כמובן. הם מבינים אותך.

רוחצים ומלכלכים

בואו נפנה אליהם לרגע, אל הדירקטורים. לא בקלות החליטו על הבונוס. מה גם שלבנק ישראל הייתה ביקורת קשה על תפקוד מועצת המנהלים של מזרחי טפחות בראשות פרי. כלומר, אם למרות התפקוד הלקוי היו רווחים, זה למרות פרי, לא בזכותו. משום כך הדירקטוריון שקל, דן, ואתמול (ב') החליטה הנהלתו... לתת לפרי את מבוקשו. לא מפתיע. בסך הכל הם כולם מאותו הכפר המקדש את הכסף, ויד רוחצת יד לא בשביל לנקות אותה, אלא להיפך.

כשהלך פרי אצל לפיד הצהיר שהוא רוצה לשרת את הציבור. כולם אומרים את זה, ורק לעתים נדירות זה נכון. פרי הלך לפוליטיקה על רקע הכנת דוח בנק ישראל, שקבע מאוחר יותר כי הוא לא דאג לתפקודו התקין של הדירקטוריון. אבל זה כמובן לא צריך להפריע לפרי לשרת את הציבור.

מלכודת ללפיד

אני מניח שלא נעלם מעיני פרי שקבלת הבונוס תעמיד את מנהיגו לפיד במצב מביך מאוד. לאחרונה מתבטא המנהיג-הקפטן בגנות השכר הגבוה, ובמיוחד הבונוסים. והנה הוא מקבל כדור לוהט מאיש אמונו. באמת לא נעים. מה יעשה עם זה לפיד? אני מניח ששיחות על כך כבר נערכות בין המנהיג והמונהג. האם סופן יהיה ויתור על הבונוס? או שפרי יאמר ללפיד שלא יתערב בענייניו הפרטיים? מה יעשה לפיד במקרה כזה? מה יאמר? כי לשתוק הוא לא יכול.

יש סיכוי לא רע שבאווירה הנוכחית דירקטוריון מזרחי טפחות יבטל או יפחית את המענק. זה לא צריך למנוע טיפול חוקתי בהם. נמאס, ובעיקר לא יעיל, להתעסק עם השכירים (מור יוסף, פרי ואחרים).