המהפכה הטכנולוגית מגיעה סוף-סוף לענף הבנייה

בעתיד הקרוב יהיו אלה בתים קטנים שניתנים לבנייה עצמית בכמה שעות ■ בעתיד היותר רחוק יהיו אלה מדפסות תלת ממד, שיבנו בית בהזמנה אישית בכמה ימים ■ ויש כמובן את התכנון ואת הבנייה הקהילתיים

במשך למעלה משנתיים שקדה קבוצת מעצבים שבדים מטעם קרן איקאה על פתרון למחסה שיחליף את האוהלים הארעיים שהאו"ם מחלק לפליטים ברחבי העולם - מסוריה, דרך אפריקה ועד הפיליפינים. במימון ובגיבוי של רשת הרהיטים השבדית וסוכנות הפליטים של האו"ם עברו חומרי בידוד קלים ומקורות אנרגיה חלופית מאות תהליכי בדיקה ודגמי אבטיפוס. והנה, ביום הפליט העולמי האחרון שהתקיים בחודש יוני, חשפה איקאה את תוצאות העבודה הקדחתנית ודיווחה כי התשובה השבדית לבעיות העולם תעלה רק אלף דולרים ליחידה.

בית הפליט להרכבה עצמית שוקל מאה קילוגרמים כולל אריזת העץ שבה הוא משונע. שטחו 17 מטרים רבועים וצורתו כבית עם גג משולש, ממש כמו שילדים נוהגים לצייר. הוא כולל מקור לאנרגיה סולרית שמספקת גם אוורור, וקירותיו עשויים מחומר פולימרי קל שמבודד היטב. משך ההרכבה של הבית אורך ארבע שעות בלבד ולא נדרשים לו כלל כלי עבודה או בעלי מקצוע.

ומה לגבי העמידות? באיקאה אומרים שאורך החיים של הבית עולה בהרבה על ששת החודשים שמחזיקים מעמד האוהלים של האו"ם ומגיע לשנים, עניין שלא בהכרח ישמח את המדינות שמארחות את הפליטים, לעיתים בניגוד לרצונן. "סביר למדי שכשהפליטים בירדן יחזרו לסוריה לא יהיה להם בית לחזור אליו", אמרו בתגובה לטענה הזאת בסוכנות הפליטים של האו"ם, "אבל זה מבנה שהפליטים יכולים גם לקחת איתם ולכן הוא גם יקל על חזרתם".

זה סיפור יפה על פתרון מתקדם לבעיה מכמירת לב, שמקיפה לא פחות מארבעים מיליוני בני אדם בעולם. אך מה לה ולמצוקת הדיור הבוערת בישראל? ובכן, בזמן שבאיקאה ובאו"ם מחפשים (ומוצאים) פתרונות לבתים להרכבה עצמית בעלויות זולות ומחומרים חדשניים, גם השוק הפרטי של הבנייה מחפש פתרונות מודולריים וטכנולוגיות מתקדמות, ואפשר לנחש שהפתרונות של איקאה לפליטים ישמשו גם במקומות אחרים. להדפיס או להרכיב בעצמך את הבית שלך, נשמע קצת כמו מדע בדיוני, אבל הפתרונות הללו נבחנים ונבדקים ועושה רושם שהמפלצת הדיגיטלית שמעצבת את דמותה של המאה ה-21 לא מתכוונת לפסוח על ענף הבנייה והאדריכלות.

האם השיפורים הטכנולוגיים הללו יכולים לתרום לפתרון בעיית הדיור בישראל? סקירה של החידושים מהארץ ומהעולם בתחום לא מספקת תשובה נחרצת, וסביר שנצטרך לחכות בין עשור לדור כדי לקבל כזאת. אולי, מי יודע, את בית האבות שלנו תבנה מדפסת תלת ממד, ואולי ניקח את הבית איתנו לטיול מסביב לעולם ונרכיב אותו כל פעם במקום חדש. מה שבטוח הוא שרוח חדשה מנשבת בתחום והיא מחפשת טכנולוגיות ורעיונות שיאפשרו לאנשים לעשות באמת לביתם: לבד, מהר ובזול.

הבית של מנובלה

"פיתחתי שיטה שהיא בעלת ערך רב מאוד לציבור והחזון שלי הוא לבנות באמצעותה שכונה או הרחבה", אומר אלי מנובלה, 41, מחברת בסט טרייל, איש היי-טק בעברו, ששוקד בשנה האחרונה על שיטה לבנייה בהרכבה עצמית שמבוססת על שלד פלדה. שיווקו, מבטיח, יהיה זול הרבה יותר מבנייה קונבנציונלית ויעמוד על אלפיים שקלים בלבד למטר רבוע.

"זאת שיטה שמאפשרת לבנות בית שלם ברמה גבוהה תוך שלושה חודשים בלבד במקום שנה וחצי של בנייה קונבנציונלית", הוא אומר. "לקחתי שיטת בנייה שנפוצה וקיימת זמן רב מאוד, ושיפרתי אותה כך שניתן יהיה לייצר את כל חלקי המבנה באמצעות רובוטים מבלי להשתמש בריתוכים, ובהתאם פיתחתי תהליך ייצור". השיטה שאליה מתייחס מנובלה היא בנייה מתועשת מפלדה (steel frame construction), שמוכרת היטב מבנייה בכל העולם.

מנובלה, איש צנוע הליכות, שמתגורר עם אשתו נעמה ועם בנם בן חמשת החודשים ביחידת דיור שכורה ברשפון, בנה בחצר ביתו את אב הטיפוס הראשון: תשעה מטרים רבועים של בית קטן, ובימים אלה, לדבריו, הוא בתהליכי רישום פטנט. "לפני שנה התחתנתי והחלטתי שאני לא רוצה שהמשפחה תגור מבית מבטון שיקרוס כשתהיה רעידת אדמה", הוא מספר. "אני מגיע מעולם הרובוטיקה והפלדה והתחלתי ללמוד את נושא הבנייה לעומק. השקעתי בסטארט-אפ כבר מיליון שקלים ואני צפוי להשקיע עוד כמה מיליונים, מה שאומר שאני מחפש עוד משקיעים שיצטרפו אליי".

- מה גילית בתהליך על עולם הבנייה?

"בעשור האחרון הייתי משקיע קטן והתחלתי להעמיק בנושא. גיליתי שבלוקים זה חומר גרוע, שהוא לא מבודד, יקר לרכישה ויקר לעבודה. הוא גם לא אטום לנוזלים ובמקרה של רעידת אדמה פריך ומתפורר".

- ובכל זאת, רובנו - לפחות בישראל - אוהבים לדפוק על הקיר ולהרגיש את הבטון. איך מתגברים על החסם הזה?

"אני חושב שהחסם הזה הולך ונעלם. מה שאני מציע זה את ההיי-טק של הבנייה כשהשלד של המבנה עשוי מפלדה עבה שהיא מאוד חזקה, שמעובדת על-ידי מכונות ממוחשבות, מה שמבטיח מבנה מדויק ללא סטיות בלתי רצויות שנפוצות בשיטות אחרות וללא שום מגבלה עיצובית. מעבר לזה, יש מעטפת תרמית איכותית מכמה חומרים, כמו למשל צמר סלעים או שכבות של קלקר".

- ומה הלאה? אחרי שתכננתי בית ושלחתי אליך למפעל הפלדה, אתה מחזיר לי קיט של בית מוכן להרכבה?

"כן, ואז מגיעה משאית עם מנוף ומורידה קיט של קורות פלדה, שאותן מרכיבים עם ברגים וכלי עבודה פשוטים. בן אדם יכול להרכיב את הבית שלו לבד, כשיש לו קבלן רק ליסודות ולממ"ד (שמחויב בישראל על-פי חוק, צ' ק'). השלד של הבית עומד תוך ימים ספורים. לאחר מכן מתחילות עבודות החיפוי החיצוני והגמר, שגם אותן יכול לעשות בן אדם לגמרי לבד. אם לא, אחד היתרונות הוא שבעלי מקצוע יכולים לעבוד במקביל לחיפוי הפנימי והחיצוני שנעשה בו זמנית".

מנובלה מבקש להדגיש שלא מדובר בבנייה קלה המוכרת בישראל בשם "קרווילות", וגם לא בנייה מדופן פלדה דקה, שמאפיינת את הבנייה הקלה התעשייתית, שלאחרונה אף היא גולשת לעולם הבנייה הפרטית למגורים.

"יתרון נוסף של השיטה שפיתחתי הוא שזאת בנייה ירוקה ללא פסולת בתהליך הבנייה", מסכם מנובלה, "מה גם שאין הפרעה לסביבה במהלך הבנייה כי תהליך הבנייה שקט ומהיר".

*** הכתבה המלאה - במגזין G