הסיפור שלא ייאמן על העין של מנהלת החשבונות באגף הגבייה

רוב כספי אגרת הטלוויזיה מטופלים באופן ידני ע"י מנהלת חשבונות אחת באגף הגבייה ברשות השידור ■ ומה קרה כשהיא נפגעה בעינה ב-4 באפריל?

התמונה שעולה מדוח הביקורת הפנימי של רשות השידור היא של גוף שיצא למהלך יומרני העסקת משרדי עורכי דין כגובים ואיבד שליטה. איבוד השליטה, כפי שראינו, נובע בחלקו מהחרויות המוגזמות, לפעמים על גבול הפלילי, שנטלו לעצמם כמה מעורכי הדין שעבדו מול הרשות. אבל, לא רק.

הפרק בדוח הנוגע באגף הגבייה עצמו חושף תמונה של אגף שלא הצליח ליישר קו עם ההתפתחות הטכנולוגית וחשיבות הביקורת הציבורית. בדוח מתוארת עבודת האגף: "במהלך הביקורת באגף הגבייה עדיין נמצאו פעולות רבות ידניות, למרות שקיימים מודולים לקיצור תהליכים באופן ממוחשב. אגף הגבייה עובד עם מספר בנקים שאליהם מתועלים התקבולים, ומנהלת החשבונות אחראית לרישום התקבולים ולהתאמתם לקובץ החייבים בהתאם לרישומם בבנקים.

"רוב העבודה הידנית מתבצעת בתחום רישום של צ'קים חוזרים, הפקדות במזומן, התאמות קופות בסניפים וכמובן דיווחים ידניים לממונים. נכון להיום, התאמות כספים המגיעים דרך כרטיסי אשראי, בגלל היעדרות תמיכה ממוחשבת, מתבצעת על-ידי ספק חיצוני.

"מבירור עם עובדי מחשוב עולה כי לביצוע התאמות ממוחשבות של כרטיס אשראי נדרש פיתוח נוסף, חד-פעמי, במערכת הגבייה מול תפנית. לא ברור למה הדבר מתעכב שנים, והרשות תלויה בספק חיצוני שגם עולה כסף וגם מייצר תלות בו".

המשך התיאור עגום אף יותר: "מדי חודש מעבירה מנהלת החשבונות של אגף הגבייה להנהלת החשבונות ראשית במטה בשע"צ דוחות ידניים על נתוני גבייה נטו, וזאת לאחר קיזוז עמלות בנק וריבית. כתוצאה מקיזוזים נוצר פער בין תקבולים שנכנסו לבנקים באגף הגבייה לבין כספים שמועברים לבנקים הראשיים".

זאת ועוד: לפי הביקורת, "גביית כספים דרך הוצאה לפועל ומשרדי עורכי דין מתבצעת לרוב באמצעות הפקדות מזומן בבנק הדואר. מביקורת עולה כי איסוף שוברים מהבנקים וקליטתם במערכת בצורה ידנית לוקחת שבועות. לאחר מכן, מנהלת החשבונות אמורה לבצע התאמות בנקים כולל ההפקדות המוקלדות.

"בשיטה זאת עובר פרק זמן ממושך לעדכון תיקי החייבים. לא מתבצעות התאמות עמלות בנק וריביות. אין מעקב אחר סכומים שמקזזים בנקים באופן שוטף. הדבר מונע אפשרות רשות השידור להעריך את גובה העמלות בבנק ולנהל אותן באפקטיביות".

ואם לא די בכך, מתברר כי "מחלקת הנהלת החשבונות מונה עובדת אחת המשמשת כמנהלת החשבונות וכפופה לסמנכ"ל הגבייה. לדעת הביקורת, לא ניתן לנהל ביעילות ושלמות נתונים כספיים, לבצע בו-זמנית קליטה, עיבוד והפקת דוחות לניתוח והסקת מסקנות, התאמות שונות, הפקת דוחות גבייה ובקרת כספים רק על-ידי עובד אחד".

כאן כבר העניינים נעשים הזויים, בלשון המעטה. דוח הביקורת מתאר מה קורה כאשר אותה מנהלת חשבונות יחידה אינה במיטבה: "ביום 4/4/2013 מנהלת החשבונות עברה תאונה שפגעה קשה בעיניה. אחרי התאונה היא לא עבדה כשלושה חודשים, וגם אחרי שחזרה לעבוד אינה מסוגלת לתפקד באופן מלא ומהיר. אובדן כושר העבודה עקב הפגיעה בראייה הוא משמעותי, משום שעיקר עבודתה מול מסך מחשב. כתוצאה מהיעדרותה, מצב אי-הרישומים ואי-ההתאמות החמיר, והיקפו גדול יותר מהרגיל. מבירור עם מנהלת החשבונות עולה כי צפויה היעדרות נוספת בשל ניתוח חוזר בעינה. נכון לחודש דצמבר 2013, לא נמצא פתרון לתמיכה בעבודתה".

במילים פשוטות: מנהלת החשבונות נפגעה בעינה - אין ניהול חשבונות. הדוחות והתיקים נערמים, והבלגן חוגג.

הביקורת מצאה גם כי "אין איש כספים בכיר (חשב, מנהל כספים) באגף הגבייה של הרשות. הקשר השוטף בין מנהלת החשבונות לסמנכ"ל הגבייה הוא תהליך עבודה קריטי, בעיקר כאשר אין באגף מנהל כספים, או כשעבודתה של מנהלת החשבונות לא נבדקת על-ידי חשב הרשות... המשמעות היא שאין תהליך אמיתי של ניהול הכספים באגף הגבייה. ניהול כספים זה לא רק התאמות בנקים ודיווחים של הכנסות נטו. ניהול כספים, לדעת הביקורת, הינו הבסיס לניהול עסקי מקצועי וקבלת החלטות עסקיות נאותות".

בלשונם העדינה משהו, מזהירים כאן כותבי דוח הביקורת מפני נוהלים שמזמינים אי-סדרים, במקרה הטוב, באגף הגבייה של רשות השידור.