מחדל האגרה: ח"כ סלומיאנסקי פנה למבקר המדינה

מדוח ביקורת של רשות השידור עולה כי אגף הגבייה התנהל תחת כשלים מתמשכים ללא פיקוח ■ המבקר שפירא בודק בימים אלה נושאים נוספים ברשות

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ ניסן סלומיאנסקי, העביר למבקר המדינה את דוח ביקורת הפנים של רשות השידור, שהציג ממצאים חמורים באשר לאגף הגבייה.

במכתב ששלח ח"כ סלומיאנסקי ("הבית היהודי") לשופט בדימוס יוסף שפירא, הוא מבקש את המבקר לעדכן את ועדת הכספים בממצאי בדיקתו.

לדבריו, "במהלך הדיון, חברי הוועדה הביעו תדהמתם נוכח הממצאים החריגים והחמורים העולים מן הדוח, אשר מחייבים בחינה מעמיקה, תוך תיקון מיידי של הליקויים המפורטים בדוח".

על-פי הנתונים, שהוצגו על-ידי מבקרת הפנים של רשות השידור לוועדת הכספים השבוע, אגף הגבייה התנהל תחת כשלים מתמשכים ללא פיקוח חשבונאי או ניהולי כלשהו. אגף הגבייה התנהל פעמים רבות באופן מיושן וידני, ונמצאו בו חוסר התאמות מתמשכות שלא טופלו לאורך השנים.

בין היתר מצביע הדוח על מעילות של עובדי האגף בכספי הציבור - מעילות שלא ברור כיצד טופלו ואם בכלל.

עוד על-פי הדוח, מתוך 3.4 מיליארד שקל של חובות שאמורים היו 16 משרדי עורכי הדין לגבות, רק 512.6 מיליון שקל נגבו, ובגינם קיבלו עורכי הדין שכר-טרחה של 130 מיליון שקל, כלומר - 25% שכר-טרחה בעבור יעילות גבייה של 15%.

99 מיליון שקל משכר-הטרחה של משרדי עורכי הדין שולמו על-ידי הציבור. בסך-הכול גבתה הרשות 519 מיליון שקל בגין אגרת הטלוויזיה בשנת 2012. הדוח קבע כי לא נמצאו כל מנגנוני בקרה ופיקוח אפקטיביים אחר פעילות משרדי עורכי הדין באגף הגבייה.

מבקר המדינה נמצא בימים אלה בעיצומה של בדיקה קפדנית של רשות השידור, אשר תעסוק בעיקר בהתנהלות ההנהלה במכרזים להפקות חיצוניות ובמינויים.