איגוד שמאי הביטוח ויו"ר האיגוד לשעבר הורשעו הסדר כובל

האיגוד ועזרא שוהם הורשעו בעבירות הגבלים, בכך שהמליצו לשמאי הרכב לגבות שכר-טרחה בהתאם לטבלת תעריפים שהופצה להם בשנת 2008

איגוד שמאי הביטוח בישראל ויו"ר האיגוד לשעבר, עזרא שוהם, אשמים בביצוע הסדר כובל, בכך שהמליצו לשמאים המאוגדים בתחום שמאות הרכב לגבות שכר-טרחה בהתאם לטבלת תעריפים שהופצה להם בשנת 2008 - כך קבע היום (א') שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, עודד שחם, שהרשיע את שוהם ואיגוד השמאים בעבירות על חוק ההגבלים העסקיים.

משמעות פסק הדין היא שאיגודים עסקיים ומקצועיים ייאלצו להיזהר מעתה כפליים בהמלצתם לחבריהם בדבר תעריפי גבייה ושכר-טרחה, אם המלצות או הצעות אלה לא זכו לאישור מוקדם מטעם הממונה על ההגבלים העסקיים.

באיגרת, שהפיצו שוהם ואיגוד השמאים ביולי 2008 לשמאי ענף הרכב, נכתב: "בימים אלה הושלמה עבודתו של הכלכלן דני ינובסקי, שבה היינו אמורים לקבל ניתוח כלכלי לעניין הוצאות הפקת חוות-דעת שמאי, כבסיס לשכר-טרחה הוגן וראוי. בסיום הבדיקה ניתן לראות את הנתונים כדלקמן: עלות ממוצעת להפקת חוות-דעת היא כ-240 שקל ללא מע"מ. השקעה בחוות-דעת, כולל זמן משרד, נסיעות וכיו"ב היא בין 3-4 שעות. עלות שעת עבודתו של שמאי, לפי נתוני החשכ"ל, היא בין 146-250 שקל ללא מע"מ... ברצוני להדגיש כי הבסיס לדרישה לשכר-טרחה ראוי יהיה מותנה בהבטחה מצידנו לתת עבודה ראויה, מקצועית, מחייבת ובבדיקה פיזית במהלך התיקון ובסופו".

השופט שחם קבע כי "באיגרת ניתנה על-ידי האיגוד לחבריו המלצה, שעניינה קו פעולה באשר לשכר-הטרחה שעל שמאי הרכב לגבות. האיגרת מתווה לנמעניה קו פעולה ברור לעניין קביעת שכר-הטרחה. עולה בבירור כי מטרתה המוצהרת של האיגרת היא להניע את נמעניה לפעול בהתאם למפורט בה, על מנת שאלה יוכלו, כדברי האיגרת, להתפרנס בכבוד".

השופט קובע כי טווח שכר-הטרחה בגין חוות-דעת שמאי, המופיע באיגרת, בחישוב העלויות השונות, נע בין 678 ל-1,240 שקל ללא מע"מ. מדובר בשכר-טרחה הגבוה משמעותית מזה שהיה נהוג לגבות באותה תקופה.

בית המשפט דחה את הסבריהם של הנאשמים, ובכלל זה את "ניסיונם למתוח הבחנה עניינית בין הסדר במובנו בחוק ההגבלים העסקיים ובין קו פעולה של איגוד עסקי. הן לגבי הדין והן לגבי קו פעולה, הדין אינו דורש פגיעה בפועל בתחרות לשם גיבוש אחריות על-פיו. לצורך הקמת אחריות, די בפגיעה בכוח בתחרות, המוצאת ביטויה במילה 'עלול'.

"עצם ההמלצה על קו פעולה לעניין המחיר שישולם עבור שירות, המועברת לכלל החברים באיגוד עסקי, נושאת בחובה פגיעה תחרותית פוטנציאלית שאינה פחותה מזו הטמונה בהסדר בין מתחרים בעניין מחיר. יסוד הפגיעה המסתברת בתחרות הוכח מעבר לספק סביר".

בשבועות הקרובים אמורים להישמע טיעונים לעונשם של המורשעים, ולאחר מכן ייתן בית המשפט את גזר הדין. (ת"פ 4016/06/12).

עו"ד דרור מתתיהו, המייצג את איגוד השמאים ואת יו"ר האיגוד, מסר בתגובה: "אנו מכבדים את בית המשפט ואת פסיקתו. לאחר שנקרא ונלמד את הכרעת הדין באופן יסודי ומעמיק, נגבש החלטה בנוגע להגשת ערעור לבית המשפט העליון".