סקר: מהדורות החדשות בטלוויזיה - פחות צופים, פחות אמינות

מכון מאגר מוחות עבור כנס DIGIT: פער של פי 2 ומעלה בין צעירים למבוגרים בצריכת חדשות דרך האינטרנט והסלולר

רבע מהישראלים צורכים חדשות דרך האינטרנט - כלי התקשורת המועדף ביותר - כך עולה מסקר מקיף של מכון מאגר מוחות בקרב 586 ישראלים, לקראת כנס העיתונות הדיגיטלית DIGIT, שייערך ב-10 במארס בבית-ספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה.

הסקר מראה כי נרשמה עלייה של 7% בשיעור הישראלים הצורכים חדשות דרך העיתונים היומיים לעומת 2013, בעוד שהצפייה במהדורות החדשות בטלוויזיה רשמה ירידה של 7% אך עדיין ניצבת במקום השני (22% מהישראלים). לאחריהם העיתונים (21%), הרדיו (19%), הסלולרי (6%) והרשתות החברתיות (3%).

מהסקר עולה כי המבוגרים נשארים נאמנים לאמצעי תקשורת מסורתיים, לעומת הצעירים שאימצו לחיקם אמצעי תקשורת חדשים יותר. כך, נרשם פער של פי 2 בצריכת חדשות באינטרנט לטובת בני 16-43 לעומת בני 44 ומעלה (30% לעומת 16%, בהתאמה). פער גדול יותר, של פי 2.5, נרשם בין הצעירים למבוגרים בקריאת עדכוני חדשות דרך הסלולר (10% לעומת 4%, בהתאמה).

מנגד, יש פער של כ-60% בקריאת עיתונים יומיים לטובת מבוגרים (19% לעומת 12%, בהתאמה) וכן פער של 68% בצפייה בחדשות בטלוויזיה לטובת המבוגרים (37% לעומת 22%, בהתאמה).

הסקר שופך אור גם על צריכת חדשות וידיאו באתרי החדשות הישראליים באינטרנט, תחום שבו הושקעו מיליוני שקלים בשנים האחרונות בהקמת אולפני חדשות מתקדמים. אך נראה כי על אף ההשקעות 80% מהישראלים אינם צופים במהדורות אלה (עלייה של 20% לעומת אשתקד). מי שרשם את הירידה הגדולה ביותר (11%) הוא אתר ynet, אך הוא ממשיך להוביל עם 10% מכלל הישראלים לעומת וואלה עם 7%.

הסקר בחן גם את מידת האמינות שרוכשים הישראלים לאמצעי התקשורת השונים, ומצא כי על אף שרבע מהישראלים תופסים את הטלוויזיה כאמינה ביותר, היא רושמת ירידה של 10% במדד האמינות לעומת 2013. מנגד, 12% מהישראלים טוענים כי התקשורת בישראל כלל לא אמינה - עלייה של 5% לעומת 2013.

על-פי הסקר, עיתונאים העובדים באתרי האינטרנט השונים נתפסים בעיני הציבור הישראלי כהכי פחות אמינים ורציניים, כשרק 2% מהישראלים תופסים אותם ככאלה. עיתונאי הטלוויזיה זוכים למידת האמון הגבוהה ביותר (22%), אחריהם העיתונאים בעיתונים היומיים (14%) ועיתונאי הרדיו (14%).

לפי הסקר, 31% מהישראלים תופסים את כלל העיתונאים כאמינים ורציניים באותה מידה, בעוד 6% טוענים כי אף אחד מהם לא כזה.