יש עתיד למפלגת ההון-שלטון

כשפרי בשטח - לאומי, הפועלים, דיסקונט והשאר לא יהיו במתח

אם יש מפלגה שמייצגת יותר מכל מפלגה אחרת בכנסת את החיבור המטריד בין הון לשלטון הרי זו מפלגת מעמד-הביניים-לכאורה "יש עתיד". ואם יש במפלגה הזו אדם אחד שמייצג בהתנהלותו, יותר מכל חבריו לסיעה, את אותו חיבור מטריד בין הון לשלטון, הרי זה מספר 5 ברשימה, שר המדע יעקב פרי.

השבוע החולף היה חגיגי ומשמח במיוחד עבור השר פרי. ביום שני שעבר אישר דירקטוריון בנק מזרחי-טפחות לפרי, היו"ר הקודם של הבנק, מענק מיוחד של כ-615 אלף שקל, בגין עבודתו ב-60% משרה בשנת 2012; וביום חמישי שעבר, 20.2.14, חגג פרי 70 חורפים באירוע מתוקשר בנמל תל-אביב, עם מאות מוזמנים, ובהם גם חברי דירקטוריון שאישרו לו את הבונוס השמנמן והעגלגל, שלושה ימים קודם לכן. פרי, לשעבר גם ראש השב"כ, הוא אדם מאוד אמיד. עשיר. מולטי-מיליונר. בל נכחיש ובל נגמד. בהצהרת ההון שלו מופיע המספר 12 מיליון שקל.

אבל פרי שווה הרבה יותר מזה. באוקטובר 2012 פרסמה כתבת "גלובס" טלי ציפורי, כי מאז פרישתו מראשות השב"כ, צבר פרי לא פחות מ-100 מיליון שקל, לפי החישוב הבא: 40 מיליון שקל כמנכ"ל סלקום, עוד 20 מיליון כיו"ר ליפמן, 30 מיליון נוספים כיו"ר בנק מזרחי-טפחות, ועוד כמה מיליוני שקלים כיו"ר מגל. במילים אחרות, 615 אלף שקל זה כסף קטן עבורו. גרושים. פינאטס. פרי לא ממש זקוק לכסף הזה. הוא יסתדר מצוין בלעדיו. אז למה הוא התעקש לקבל את הכסף הזה. מדוע טרח פרי לפנות לוועדה להיתרים מיוחדים במשרד מבקר המדינה, כדי שזו תקבע אם מותר לו, כשר מכהן, לקבל את המענק הכספי.

הוועדה אכן אישרה לו, ופרי גרף עוד מאות-אלפי שקלים לכיסו. ככה סתם, כאילו כלום. כבוד השר יכול היה להודיע, למשל, שהוא מוותר על העונג, להכריז שבימים שבהם הציבור נאנק תחת נטל המסים, פרי רואה חובה לעצמו לשמש דוגמה אישית, או לעדכן אותנו שאמנם קיבל את הכסף, אך החליט להעבירו לנזקקים או לתרום אותו למטרה ראויה, רפואית או אחרת.

נראה כי פרי אפילו לא חלם על זה. באטימות ראויה לציון, הוא פשוט צפצף עלינו צפצוף ארוך ומהדהד. למה? כי הוא יכול. כי הוא פשוט יכול. מישהו חושב באמת העמלות ייחתכו? באותו אירוע בנמל תל-אביב התחככו אלה באלה בכירי השלטון וראשי ההון, מנהיגי צבא בדימוס ומנהלי בנקים בהווה, ח"כים ושרים, טייקונים, פרקליטים ולוביסטים, הקצפת והשמנת שעל העוגה של האלפיון העליון. הם התענגו על יין טוב, אוכל משובח, וחברה טובה, ולא שמענו שאיש מהם לא תהה - איך יכול להיות שבשבוע הכל-כך חגיגי הזה, מתגמל בנק בישראל שר בישראל, ואיש אינו פוצה פה ומצפצף (חוץ מפרי). האם זה תקין? - לא. האם זה ראוי? - לא. האם זה מוסרי? - לא. אז מה, אז זה לא. מי בכלל סופר אותנו, ומי בכלל מקשיב למה שיש לנו לומר בעניין. זה הרי לא נגמר ביעקב פרי. הוא רק הסימפטום.

החוצפה ועזות המצח מנצנצות ובוהקות עד נמל אלכסנדריה לפחות. האם מישהו מכם חושב שממשלה כזאת, עם שר כזה, תערוך באמת רביזיה במערכת הבנקאית? האם מישהו מעלה בדעתו באמת שהעמלות ייחתכו, שהשכר לבכירים ייפגע, שהבנקים ירכינו ראש ויפסיקו לבזוז אותנו? נו, באמת. נראה כי כשפרי בשטח, לאומי, הפועלים, דיסקונט, הבינלאומי, מזרחי-טפחות וכל השאר, לא צריכים להיות במתח. החבר פרי כבר ידאג להם. וכנראה שגם השר יאיר לפיד יעזור. חכו ותראו. ואל תופתעו.