תחזית התעשיינים: רבבות יפוטרו, אובדן של 18 מיליארד שקל

התעשיינים מזהירים מפני סגירת עשרות מפעלים ומעבר של עשרות אחרים לחו"ל, אם לא יקובע שער הדולר ותצומצם הרגולציה הממשלתית

"אין לאף אחד סיבה להיות בימים אלה שבע-רצון ממצב התעשייה הישראלית. קיימות ברקע אינדיקציות מאוד שליליות, ואם לא נעשה פעולות אקטיביות לטיפול בהן נגיע לשוקת שבורה" - כך הזהיר היום (ב') נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס בתל-אביב.

אורן מנה את האתגרים שאיתם מתמודדת התעשייה, בין השאר על רקע מגמת היחלשות הדולר, התרחבות הרגולציה וההתייקרות בעלויות הייצור. מעיבוד נתונים שמקורם בלמ"ס וה-OECD, גיבשה ההתאחדות הערכה לשנת 2020 ועל בסיסה הזהיר אורן, כי "משנת 2020 לא יקום בישראל אף מפעל חדש, וזאת אם מגמת הסגירה והפתיחה של מפעלים בישראל תימשך בקצב של 4 השנים האחרונות".

לדברי אורן, "מגמת העלייה במספר המפעלים שייסגרו תימשך, כך שמשנת 2020 ייסגרו בישראל מדי שנה כ-40 מפעלים בינוניים. בהתבסס על תחשיב זה, במהלך 6 השנים הקרובות ייסגרו בישראל כ-230 מפעלים, לעומת כ-50 מפעלים חדשים שייפתחו. עד אותה שנה, יקפוץ שיעור המפעלים בישראל שיחזיקו פעילות ייצור בחו"ל בכ-46%, לעומת 27% היום".

התחזית לשנת 2020, מדברת גם על הצטמצמות אפשרית של התעשייה הישראלית שתתבטא בפיטורים של 63 אלף עובדים. מצב זה יוביל לאבדן תוצר בהיקף מצטבר של 18 מיליארד שקל והפסד הכנסות ממסים בסכום מצטבר של כ-6 מיליארד שקל: "מגמת ההאטה בצמיחת התעשייה נמשכת משנת 2008", הזהיר אורן, "מגמה זו הולכת ומתעצמת על רקע שיעור המפעלים שהחליטו לפתוח פעילות יצרנית בחו"ל מ-16% בשנת 2004 ל-27% כיום. חלק מהמפעלים התחילו לפעול בחו"ל כדי להרחיב את פעילותם תוך שמירה על הפעילות המקומית, אך אחרים פתחו קווי ייצור בעולם וסגרו קווים בישראל. מי שהפסיק לפעול בישראל- לא יחזור אליה".

אורן ומנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, הציגו היום גם שורה של מהלכים שכבר הוצעו בשנה האחרונה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר האוצר, יאיר לפיד, ושר הכלכלה, נפתלי בנט, ושיש בכוחם להיטיב עם הסביבה העסקית ולשפר את כושר התחרות של התעשייה והגדלת משקל התעשייה בתוצר. התוכנית כוללת ייצוב, ולו מלאכותי, של שער הדולר על 3.8 שקל; הפחתת רגולציה; הרחבת החינוך המקצועי; העלאת פריון העבודה ועוד. "2014 היא השנה הראשונה מאז תחילת המשבר הכלכלי בעולם בשנת 2008 שצפויה בה התרחבות של 5% וישראל חייבת לקחת בזה חלק.לצערי הרב, אנחנו מגיעים לשנה הזאת עם הלשון בחוץ, עם כושר תחרות שחוק בעולם, ועל הממשלה לפעול כדי לשפר את הסביבה העסקית וכדי שישראל תוכל ליהנות מהמגמה בעולם".

האסיפה השנתית של התאחדות התעשיינים תיערך ביום חמישי על רקע ביקורת נוקבת מצד ראשי התעשיינים כלפי שר הכלכלה בטענה שהמגזר היצרני חש שאינו זוכה לייצוג הולם בממשלה: "שמו של משרד התמ"ת שונה למשרד הכלכלה - ואין מדובר בסמנטיקה", אמר היום אורן.