עובדי חברת החשמל: לא נוותר על חשמל חינם

בתום ישיבה בת 11 שעות עם אורי יוגב הסכימו העובדים לוויתורים רבים - אך לא על הטבת חשמל חינם ■ משתתף בישיבה: "יוגב סוחר מארץ הסוחרים. בכל נקודה שבה הוועד השמיע התנגדות, הוא טחן להם השכל עד שוויתרו"

עובדי חברת החשמל דחו את הצעת המדינה להמיר את הטבת החשמל חינם בפיצוי כספי. ההצעה נדונה בישיבת מו"מ עם ועדת יוגב שהסתיימה הלילה (ב') בחצות.

בישיבה הושגו הסכמות בשורת נושאים אך מספר סוגיות נותרו פתוחות. ישיבת מו"מ נוספת נקבעה ליום ה' השבוע או ליום א' הבא. הוועדה הבינמשרדית בראשות מנהל רשות החברות אורי יוגב מקווה לסיים את דיוניה בנושא רפורמה במשק החשמל ובחברת החשמל עד סוף החודש.

בימים האחרונים פורסם כי המדינה מוכנה להציע לעובדים 1,000 שקל לחודש כפיצוי תמורת ויתורם על ההטבה המזכה אותם בחשמל חינם עד לצריכה שנתית כפולה מכמות החשמל שצורך משק בית ממוצע. ואולם בדיונים לא נאמר לעובדים מה יהיה סכום הפיצוי אלא התבקשה הסכמתם העקרונית. נציגי ועד העובדים בראשות היו"ר מיקו צרפתי אמרו כי הם מתנגדים לקבל את העיקרון. עם זאת גורמים המעורבים במו"מ מעריכים כי לא מדובר בסוף פסוק.

בתום הישיבה המרתונית שארכה 11 שעות רצופות, נשמעו משתתפי הישיבה מותשים. "יוגב סוחר מארץ הסוחרים. הוא עבר עם הוועד סעיף-סעיף וכל נקודה שבה הוועד השמיע התנגדות הוא טחן להם השכל עד שוויתרו", אמר אחד המשתתפים. יש לציין כי העובדים ויתרו בכל הסוגיות פרט להטבת החשמל חינם.

במהלך הישיבה התגלעה מחלוקת קשה בין הוועד לוועדת יוגב בשאלת החוזים האישיים. ועדת יוגב דרשה העברת 120 הבכירים בחברה בדרג של סגן מנהל אגף ומעלה לחוזים אישיים בתוספת 120 עובדים במשרות מיוחדות ובסה"כ 240 עובדים המהווים 3% מכוח האדם בחברה. ראשי הוועד הסכימו רק להעברת 15 עובדים בדרג סמנכ"לים לחוזים אישיים אך לאחר מו"מ ממושך הסכימו גם להעברת מנהלי אגפים, הסכמה שמשמעותה תוספת של 20 משרות לחוזים אישיים.

בנוסף הסכימו ראשי הוועד לשורת שינויים ביחסי הכוחות בינם לבין ההנהלה במסגרת תכנית ההתייעלות והפרישה מרצון והכנסת גמישות ניהולית. בין היתר הוסכם כי מספר התקנים הקבועים בחברה יצומצם מ-10,000 היום ל-8,300 בתוספת 1,500 עובדים ארעיים. סוכם כי ההנהלה תוכל לפטר עובדים ארעיים אך העובדים התנגדו להקמת מנגנון שיאפשר פיטורי עובדים קבועים בשל אי-התאמה. במקום דרישת הוועד למתן פיצוי של 100 אלף שקל לעובדים הנשארים הסכימה ועדת יוגב למתן פיצוי בסך 50 אלף שקל לכל עובד בשלוש פעימות. במקום דרישת הוועד לתשלום תוספת של 3,000 שקל לעובדים הנשארים הסכימה וועדת יוגב לאפשר הכרה במחצית משכר העידוד לפנסיה.

בישיבה סוכם לראשונה בהיסטוריה של חברת החשמל על כרסום בעיקרון השוויוניות (פריטטיות) הנוהג בחברה מאז הקמתה לפני 90 שנה, בכל הקשור לניוד עובדים, קידום עובדים ועדות משמעת ומכרזים - בכל הנושאים האלה היה עד היום לוועד כוח שווה לכוחה של ההנהלה. עוד סוכם כי העובדים החדשים שייקלטו בחברה יחתמו על הסכמי עבודה חדשים.