מלניק: "חוששים מאבטלת צעירים, זה חמור יותר מהדיור"

התבטאות נדירה של מלניק בראיון לגל"צ חושפת את הסיבות להחלטה הדרמטית לחתוך את הריבית ■ אקשטיין: "שליש מהמשכנתאות - בריבית משתנה"

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל חששה מעלייה בשיעור האבטלה במשק כתוצאה מההאטה הכלכלית ולכן החליטה לחתוך את הריבית ב-0.25% ל-0.75%, חרף מחירי הדיור הגבוהים - כך אמר היום (ג') פרופ' רפי מלניק, חבר בוועדה המוניטרית המקבלת את החלטת הריבית, בראיון לגלי צה"ל.

"אנחנו בעיקר חוששים מהתפתחות של אבטלה במשק, והאבטלה הזאת פוגעת בכל האוכלוסייה ובעיקר בצעירים במשק - וזו פגיעה הרבה יותר חמורה ממה שקורה בתחום הדיור להערכתנו", אמר מלניק.

בהודעת הריבית אתמול ניתן לראות כי בבנק ישראל חוששים מהנתונים המקרו-כלכליים האחרונים המצביעים על החרפת ההאטה במשק, ובה בעת פחות מודאגים משוק הנדל"ן ואפילו צופים כי צעדי הממשלה יביאו לירידות מחירים.

"אינדיקטורים שונים לפעילות בינואר הצביעו על התאוששות מסוימת, אולם מדדי אמון הצרכנים ממשיכים להצביע על פסימיות, והנתונים ממשיכים להצביע על היעדר גידול בתעסוקה ובשכר במגזר העסקי", נכתב בהודעת הריבית. "לאחר שני רבעונים של צמיחה מהירה, הנתונים האחרונים על כלכלת ארה"ב היו מאכזבים, אולם מוקדם לקבוע אם מדובר בהאטה זמנית או בתפנית לרעה. באירופה נמשכת צמיחה נמוכה ומתגברים החששות מדפלציה".

כאמור, בהודעת הריבית רמז בנק ישראל כי הוא מעריך שהעלייה במחירי הדירות תיבלם וייתכנו אף ירידות: "מסקר אמון הצרכנים של הלמ"ס עולה כי חלה ירידה בנכונות לרכוש דירות, וישנה התמתנות בירידת מלאי הדירות שלא נמכרו. ב-12 החודשים שהסתיימו בנובמבר נרשמה רמה גבוהה של כ-43,800 התחלות בנייה וכ-42,200 גמרי בנייה, ולאור הצעדים שנוקטת הממשלה ניתן להעריך שיימשך הגידול בהיצע הדירות".

צבי אקשטיין, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל בתקופתו של פרופ סטנלי פישר, אמר הבוקר בראיון לגל"צ כי הורדת הריבית היא "איתות למשק הישראלי שאנחנו כנראה בתקופה ארוכה נמשיך להיות בסביבת ריבית מאוד נמוכה. בנק ישראל צופה קדימה שלא יהיו עליות מחירים גבוהות, הוא צופה צמיחה נמוכה, שיעורי גידול נמוכים בתעסוקה. לצרכן הישראלי יהיו תנאים טובים לקחת הלוואות".

בדבריו של אקשטיין נשמעה ביקורת מרומזת על שקיפות הנתונים בבנק ישראל: "בנק ישראל חושב שהצעדים שהוא עשה מספיקים כדי למנוע סיכונים בשוק המשכנתאות. הוא לא מראה לנו נתנוים פרטניים שישכנעו אותי ככלכלן שאכן זה המצב ועדיין שליש מהמשכנתאות צמודות לריבית המשתנה שהיא ריבית ריאלית שלילית המעודדת הקדמת קניית דירות".