רשות ההגבלים: להטיל על אפי רוזנהויז 5 חודשי מאסר

מתעקשת: מאסר בפועל - לא עבודות שירות ■ על סמנכ"ל השיווק לשעבר של שופרסל, אלי גידור, מבקשת הרשות לגזור חודשיים מאסר ■ סנגורו של רוזנהויז: "הוא לא גרם נזק לאף אחד, זו הייתה מעידה חד-פעמית"

רשות ההגבלים העסקיים מבקשת לגזור על מנכ"ל שופרסל לשעבר, אפי רוזנהויז, עונש של 5 חודשי מאסר בפועל, שירוצו מאחורי סורג ובריח ולא בעבודות שירות. על מנכ"ל השיווק בחברת שופרסל לשעבר, אלי גידור, מבקשת התביעה לגזור עונש של חודשיים מאסר בפועל, גם הם מאחורי סורג ובריח ולא בעבודות שירות.

עוד מבקשת התביעה לגזור קנסות על כל הנאשמים שהורשעו בעבירות הגבלים עסקיים בתיק שופרסל - על רוזנהויז קנס של 3 מיליון שקל, על גידור קנס של מיליון שקל, ועל חברת שופרסל עצמה קנס של 9 מיליון שקל.

כך עולה מהדיון בטיעונים לעונש בפרשת ההגבלים העסקיים בשופרסל, שהתקיים הבוקר (ג') בבית המשפט המחוזי בירושלים.

לפני כחודשיים הורשעו רוזנהויז, גידור וחברת שופרסל בשתי עבירות של אי-קיום תנאי שנקבע באישור מיזוג וב-4 עבירות של ניסיון לעשיית הסדר כובל, במסגרת האישום הראשון בכתב האישום שהוגש נגדם בשנת 2010.

השופט משה יועד הכהן אמר בדיון: "אין ספק שמה שהמאשימה מבקשת כאן הוא תקדימי וקפיצת מדרגה מבחינת הענישה, אבל בית המשפט העליון כבר אמר שבעבירות הגבלים עסקיים צריך להיות מאסר בפועל".

ברקע ההרשעה, עסקת מיזוג שבמסגרתה רכשה שופרסל את מלוא זכויותיה של הרשת הקמעונאית קלאבמרקט, שאושרה על-ידי הממונה על ההגבלים העסקיים תוך שהתנה אותו בכמה תנאים.

בין התנאים שנקבעו, נאסר על שופרסל לדרוש מספק כלשהו שלא לספק את מוצריו, כולם או חלקם, למתחרה שלה. כמו כן, נאסר על שופרסל להתערב בדרך כלשהי בתנאים המסחריים הניתנים על-ידי ספק כלשהו למתחרה שלה. בכלל זה, לא לבקש לשנותם ולא לחייב ספק, בקיזוז או בדרך אחרת, בשל העובדה שמוצריו נמכרים אצל מתחרה של שופרסל במחירים זולים יותר מאלה שהם נמכרים בשופרסל.

"התנהלות בריונית"

לדברי התובע, עו"ד תומר דגני-חנית, "לא הייתה כאן אלימות פיזית, אבל התנהלות הנאשמים היא התנהלות אלימה של ממש. התנהלות חברת שופרסל היא התנהלות בריונית המשליטה טרור כלכלי על הספקים ועל מי שהנאשמים דיברו אותם. הנאשמים כאן ניצלו לרעה את כוחם ומעמדם".

לטענת התביעה, על בית המשפט לשקול בגזר הדין גם את "מצבם הכלכלי השפיר, בלשון המעטה, של הנאשמים, את יכולתם הכלכלית המשמעותית ואת הבונוסים בסך מיליוני שקלים שקיבלו בתזמון מאוד מעניין, שבוע אחרי הגשת כתב האישום".

באשר לעונש על התאגיד שופרסל, טענה התביעה כי לחברה שמחזורה השנתי עומד על 10 מיליארד שקל והרווח הנקי שלה עומד על כ-300 מיליון שקל בשנה, גם הקנס המרבי שניתן לפסוק בתיק זה, העומד על 16 מיליון שקל, לא יהווה הרתעה, ולכן ההרתעה היחידה תהיה ענישת המנהלים.

"במיוחד חורה התנהגות התאגיד, שלאחר הגשת כתב האישום נגד רוזנהויז וגידור, שבוע לאחר מכן החברה מעניקה בונוס כפול ומכופל לשניהם, לעומת הבונוסים שניתנו בשנים קודמות. והרי רווחיות התאגיד לא הוכפלה. התאגיד החליט לתת בונוס למנכ"ל שלו שנאשם בפלילים על עבירות הגבלים, עבירות שנעשו לטובת התאגיד, ואז התאגיד מתמרץ את המנהלים שלו לאחר שהוגש נגדם כתב אישום".

ביחס לטענת ההגנה כי העבירות לא נעשו לאורך זמן אלא במשך יומיים-שלושה, טענה התביעה כי "גם פצצות האטום שהוטלו על-ידי המטוס 'אנולה גיי' ביפן היו ברגע אחד בלבד. כשניתן כוח בידי אדם, עם האחריות באה החומרה. אפשר לרצוח בשנייה, אפשר להריץ מניות בשעה. הנאשמים קיבלו כוח עצום לידיהם וניצלו אותו לרעה".

התביעה ביקשה בנוסף לאסור על רוזנהויז מלשמש כדירקטור בחברות ציבוריות למשך 5 שנים.

"מעידה חד-פעמית"

מנגד, הסנגורים, עורכי הדין צבי אגמון, נתי שמחוני ומתן מרידור, ביקשו להציג את מעשי הנאשמים באור אחר, של פעולה ספונטנית ובלתי מתוכננת.

לדברי עו"ד אגמון, "אי-אפשר להתעלם מכך שרק פעמיים הוטל עונש של מאסר בפועל על עבירות הגבלים עסקיים ובעבירות חמורות בהרבה. מתחם הענישה של התביעה הוא לא ראוי. אנחנו לא מקלים ראש בהכרעת הדין, אבל חומרת העבירה היא קלה יותר. הייתה פה מעידה חד-פעמית, קצרת-טווח, חסרת תכנון מוקדם. מעשה ספונטני.

"אפי לא גרם נזק לאף אחד, והוא לא השפיע על אף אחד. העבירה פוגעת רק בערך חברתי. מעולם לא הוטל עונש מאסר בפועל על ניסיון להסדר כובל. זה לא מידתי. אנחנו חושבים שיש להטיל על אפי עונש שבין קנס ומאסר על-תנאי לעד 3 חודשי שירות לתועלת הציבור. זו פעולה שבאה בתגובה אמוציונלית, טעותית, עם יסוד נפשי, שבאה עקב המבצע הייחודי והתזמון שלו אל מול מבצע של שופרסל".

"כוכב שיווקי"

בניסיון לשכנע את בית המשפט להקל על עונשם התייצבו מטעם רוזנהויז וגידור שורה של עדי אופי, חלקם דמויות בכירות במגזר העסקי בהווה ובעבר.

אריק רייכמן, ששימש כמנכ"ל תנובה במשך 13 שנה עד 2008, הגדיר את רוזנהויז "כוכב שיווקי, האדם הכי בולט בתחום הקמעונאי שהכרתי בכל שנותיי בתנובה. אני מדבר על התאמת הפיגמנטים של הרשת לקהלי יעד, עמידה על עקרונות של איכות, למשל בתחום ההקפדה על פירות וירקות, ומכל הבחינות".

לדבריו, "אפי הוא לא אדם קל במשא-ומתן, הוא עומד על עקרונותיו, אבל תמיד ביושר ובפתיחות. היו כמובן קונפליקטים אינהרנטיים מתוקף העובדה שאני הייתי ספק והוא היה הקונה, אבל זה תמיד נעשה ברוח הוגנת. לא נשארנו חברים, אבל יש לי הערכה מלאה למה שהוא עשה בשוק הקמעונאי בארץ. הוא האדם הכי מצטיין בשוק הזה".

אברהם ביגר, כיום יו"ר ומנכ"ל חברת מכתשים אגן, ששימש כיו"ר דירקטוריון שופרסל בין 2003 ל-2007, בחופף לכהונתו של רוזנהויז כמנכ"ל שופרסל, סיפר לסנגור עו"ד צבי אגמון כי רוזנהויז מונה למנכ"ל החברה חודשיים לאחר שביגר החל בכהונתו כיו"ר הדירקטוריון, ובהמלצתו.

"אפי הוא בעיניי איש הקמעונאות מספר אחת במדינת ישראל, בטח בכל מה שקשור בקמעונאות הגדולה, הן בתחום המזון והן בתחומים אחרים", אמר ביגר, "יש לו ניסיון והתמחות ותוצאות יוצאות דופן בתחום הזה בכל קנה-מידה, הן במונחים מוחלטים והן בהשוואה לתוצאות של רשתות דומות בעולם".

"ג'ינג'י במובן החיובי"

במישור האישי, הוסיף ביגר, "אפי הוא ג'ינג'י, במובן החיובי של המילה. הוא נצמד למטרות, ליכולות ולהישגים שהוא צריך להגיע אליהם, ואת הכול הוא עושה ביושר, בתום-לב, במידת הרחמים ובהתנהגות יוצאת דופן לטובה כלפי עובדיו".

לדברי ביגר, "אפי לקח את הקמעונאות דור וחצי קדימה. היא הייתה אפרורית וחסרת ברק, ובעצם בפעולות שנעשו הוא לקח אותה שנות דור קדימה, מבחינת הברק, העניין וההתעוררות העניינית שהייתה בתחום כולו. אני מסתכל עכשיו על אפי, ואני רואה את העצבות ואת ההרס שעוברים על האיש הזה, עולמו במידה גדולה חרב עליו. הוא פשוט נהרס".

בתשובה לשאלות התובע, עו"ד תומר דגני-חנית, הודה ביגר כי דירקטוריון שופרסל כלל לא שקל את כתב האישום שהוגש נגד רוזנהויז וגידור בעת שהחליט, כשבוע לאחר הגשת כתב האישום, להעניק להם בונוסים בגובה מיליוני שקלים.

"אני כנראה מדור ישן", ציין ביגר, "ואני מאמין שאם אנשים לא הורשעו עד הסוף, יש להם חזקת חפות, וכך צריך להתייחס אליהם. אני יודע שזו לא האופנה עכשיו. כל זמן שהחברה חושבת שהאיש פעל נכון, לא עבר עבירה ולא פעל בניגוד לחוק או בניגוד לכללי התנהגות מתקבלים על הדעת, כל עוד חזקת החפות עומדת - אין מה להביא את זה בחשבון".

"קשוח אבל ישר"

מנכ"ל טרה, ארן אלסנר, סיפר לעו"ד נתי שמחוני על היכרותו עם גידור: "היו לי הרבה פגישות סחר עם אלי, הרבה טלפונים, מבצעים, פעילויות, יעדים, הסכמי סחר, הסכמי בונוס. הוא איש קשוח, סוחר, אבל ישר והגון. אני לא פגשתי הרבה שנים שום דבר מהדברים שהוזכרו בהאשמות כלפיו. היה מתח, והיו עימותים, אבל כולם היו מבחינתי תקינים, הכול היה בתחום ההוגן והלגיטימי".

מנכ"לית איגוד השיווק הישראלי, תלמה בירו, הגדירה את גידור "מר קמעונאות. אין כנס או יום עיון שאלי לא מרצה בו, שהוא לא משדרג כל פורום שדן בו". (ת"פ 118/10).