נו, אז גארת בייל "שווה" כמו רונאלדו?

רכישת הוולשי עבור 91 מיליון אירו נראתה כמו טירוף, שיגעון; אבל בחינה של התפוקה והביצועים שלו, לעומת אלו של הכוכב הפורטוגלי - דווקא עושים היגיון

ריאל מדריד תוציא היום (ד') בגרמניה לדרך את תהליך הדחתה של שאלקה 04 משמינית גמר האלופות. כריסטיאנו רונאלדו, שנח בשלושת משחקי הליגה האחרונים בעקבות ההרחקה במשחק הליגה בבילבאו, מגיע רעב לטרף. גם גארת בייל עשוי לפתוח ולהשלים את כוח האש שהוא נכון להיום הפורה ביותר בצ'מפיונס ליג עם 3.33 גולים בממוצע למשחק. גם המצב רוח בשמיים: ריאל תגיע לגלזנקירשן על רקע סופ"ש מדהים שבו הכל הסתדר לה (הפסדים של ברצלונה ואתלטיקו), והחזיר אותה לראש הטבלה הספרדית ממנה נעדרה 63 מחזורי ליגה רצופים, מאז מאי 2012 (עונת האליפות של מוריניו).

משהתיישבו בפסגת הליגה הספרדית, יכולים בריאל לענות בקלות גדולה יותר על השאלה שהוטחה בפניהם בקיץ האחרון: האם הוצאה של 91 מיליון אירו בקיץ האחרון על גארת בייל היתה הגיונית?

***

כדי לענות על השאלה הזאת צריך להגיד שבקיץ האחרון לא קרה שום דבר חריג, אם נזכרים בתקופת שלטונו של הנשיא פלורנטינו פרז, המגלומן, מייסד מיזמי "הגלאקטיקוס" לדורותיהם. בשתי קדנציות בתפקיד, מ-2000 עד 2006 ומ-2009 עד היום - ריאל שלו בזבזה 1.02 מיליארד אירו על רכש. שיא שאין שני לו. כשריאל של פרז נכנסת לכוננות רכש, היא תמיד תשלם פרמיה יקרה יותר, מה שאנחנו נכנה כאן "מס מדרידיסטה": א. כי מאז התיישב על כיסא הנשיא, התברר שפרז לא רואה בעיניים וישלם כל סכום כדי להנחית שחקן; ב. כי ככה זה כשאתה יוצא לשוק עם הטייטל של "המועדון המכניס והעשיר בכדורגל"; במילים אחרות: אתם מתיימרים להיות המפלצת הכלכלית הגדולה של הכדורגל והספורט העולמי? אנחנו בטוטנהאם (בייל - 91 מיליון אירו), יונייטד (רונאלדו - 94 מיליון), יובנטוס (זידאן - 73.5 מיליון אירו), מילאן (קאקה - 65 מיליון אירו) וברצלונה (פיגו - 60 מיליון) נסחט אתכם עד היורו האחרון. ארבע מחמש ההעברות הגדולות בהיסטוריה שולמו על שחקנים שנחתו בריאל.

לכן, בשוק כל-כך בועתי שניפחה ריאל, אם יש מי שמוכן לשלם - שאלת ה"שווה או לא" הופכת לפחות רלוונטית.

***

ובכל זאת, הכלי ההשוואתי היחיד שדרכו אפשר לנסות ולבחון את הרכש של בייל היא ניסיון לבחון את התוצרת שלו מול מי שהושקע בו סכום כמעט דומה - כריסטיאנו רונאלדו. יכולותיו של רונאלדו, שחקן השנה בעולם והמפציץ האולטימטיבי של הכדורגל העולמי, כבר מוכרות. רונאלדו כל כך טוב, עד כדי שבקיץ כמעט ולא ניתן היה להבין איך הושקעו בבייל, עם כל הכבוד לתואר שחקן השנה בפרמיירליג - רק 3 מיליון אירו פחות מהפורטוגלי.

מנתונים שהפיקה עבור "גלובס" חברת הסטטיסטיקה ואנליזת הכדורגל SportsMatrix, עושה רושם שבייל מתקרב ברוב המדדים שהוא מייצר העונה לרונאלדו. נדגיש כי ההשוואה היא כמעט נטולת סטיות סטטיסטיות לאור העובדה שהם משחקים בעמדות דומות על המגרש (רונאלדו במעלה הקישור ההתקפי בשמאל, בייל בצד השני); ובאופן קריטי - עם אותם חברים לקבוצה (כדורגל הוא, כידוע, משחק בו הביצועים של שחקן מושפעים באופן ניכר מאלו של חבריו).

דיוק ובעיטות לשער: רונאלדו בועט העונה לשער במשחקי ליגה כמות אדירה של 9.2 פעמים במשחק, הרבה יותר מבייל (4.6). אבל הבררנות של בייל מועילה לאחוזי הדיוק שלו: 46% מהבעיטות שלו מוצאות את המסגרת (רונאלדו - 37%); כמו כן, שיעור הבעיטות של בייל שמוגדרות כ"מסוכנות" עומד על 34% (22% של רונאלדו); 16% מהבעיטות של בייל מסתיימות בשער (11% אצל רונאלדו).

בייל מנסה לייצר מצבי כיבוש (כל הרמה, כדרור או מסירה שמטרתן לשים את עצמך או חבר לקבוצה במצב הבקעה) 10.8 פעמים בממוצע במשחק, קצת יותר מחברו הפורטוגלי (8.5), אך בהצלחה מעט פחותה (31% לעומת 36%).

מיומנות: האחד-על-אחד של בייל עדיין לא טוב כמו של רונאלדו אך הפערים אינם משמעותיים: הוא מבצע 12.8 דריבלים במשחק, 40% מהם מסתיימים בהצלחה (לא באיבוד הכדור); רונאלדו עם 13.4 דריבלים ב-54% הצלחה. ואולי בגלל שורשיו הבריטיים, בייל עולה על רונאלדו בכל הקשור להגבהות לרחבה: 5.6 הרמות לרחבה במשחק, ש-11% מהן הופכות למצבי כיבוש (12% מההרמות של רונאלדו הופכות למצבי כיבוש - אך הוא מנסה את הפרוגרטיבה הזאת 2.7 פעמים בלבד במשחק).

גם בכל הקשור להשתלטות על מסירות ארוכות שמגיעות לעברו, אחת הטכניקות הבסיסיות אך החשובות ביותר בכדורגל - רונאלדו ובייל צמודים: 42% מעצירות הכדור של רונאלדו מוגדרות כ"טובות", לעומת 38% אצל בייל.

מעורבות בגולים: על-פי נתוני חברת transfermarkt, בייל שיחק העונה 1,793 דקות במדי ריאל בכל המפעלים, בהן רשם 12 שערים ו-12 בישולים (מעורב בשער בכל 74.7 דקות). רונאלדו עם 2,783 דקות, 34 שערים, 12 בישולים (מעורבות בשער בכל 60.5 דקות). אם מוסיפים לבייל את ההנחות המתבקשות - פציעות טורדניות שהוא סובל מהן, הכנה מסודרת לעונה שהוא לא ביצע, קשיי הסתגלות למדינה ולקבוצה חדשה, ובנוסף מדגישים שרונאלדו הוא הפנדליסט של ריאל - מקבלים שני שחקנים כמעט זהים במדדים הסטטיסטיים.

האם יש מקום שבו הוולשי בכל זאת מעלה את התפוקה שלו לשיא? ובכן, בייל כנראה מרגיש קצת יותר אחריות על הגב כשרונאלדו לא משחק, או שאולי מרגיש יותר משוחרר "להביא" את האלמנט שלו - שבעה מתוך 12 הגולים שלו העונה נכבשו כש-CR7 לא היה על המגרש. לפחות כלפי חוץ, השניים מקפידים להצהיר על אידיליה: "ברור שאנחנו יכולים לשחק טוב גם ביחד. שחקנים גדולים חייבים לדעת איך לשחק עם שחקנים גדולים אחרים", אמר רונאלדו באחת ממסיבות העיתונאים העונה, והוסיף: "בייל הוא ילד מאד צנוע, ושחקן מצוין". הוולשי מצדו טען בריאיון "שיתוף הפעולה שאני וכריסטיאנו מייצרים על הדשא הוא מאוד חיובי, ואנו בטוחים שהוא רק ישתפר. רונאלדו אישיות יוצאת דופן, הוא תומך בי, עוזר לי להכיר את העיר, הוא באמת נפלא".

כך או כך, אם השניים האלו יביאו העונה לריאל מדריד את ה"דסימה" הנכסף (הזכייה ה-10 בתולדות המועדון בליגת האלופות), ואולי על הדרך גם את אליפות ספרד ה-33 - השאלה האם שני זוגות הרגליים האלו שווים דמי רכישה של 185 מיליון אירו תצחיק מאוד את פלורנטינו פרז.