אמא לשבעה, חרדית ויזמת

השילוב של חרדים בכלכלת ישראל יגיע, אם יבוא מלמטה

אחד ההישגים המשמעותיים ביותר בחוק השוויון בנטל הוא מתן האפשרות לאלפי חרדים, אלה מתלמידי הישיבות החפצים בכך, לצאת לעבודה באופן מיידי, ללא חשש מגיוסם לצה"ל. זאת, למגינת ליבו של הממסד החרדי.

בכנס סגור למשקיעי הון סיכון שאירגן לאחרונה אלן פלד, השותף המייסד של קרן וינטאג*, הציג משה פרידמן, מייסד אירגון קמא-טק לשילוב חרדים בהיי-טק, נתונים על פיהם יש כיום כ-12 אלף חרדים שעברו הכשרות במקצועות טכנולוגיים. הם יכולים להשתלב בעבודות תיכנות, בדיקות מוצרים ותמיכה בלקוחות, אבל רק כרבע מתוכם עובדים בפועל בחברות היי-טק.

אבל מי שמוכן לגלות אופטימיות זהירה (כמו כותב שורות אלו), יכול להאמין שהשילוב האמיתי והנכון של חרדים בכלכלת ישראל, ובעקבותיו גם שוויון אפשרי בנטל, יגיע מ"למטה", מיוזמות פרטיות ומההכרה של אלפי חרדים שירצו בחיים יצרניים ועצמאיים.

גם יזמים חרדים החלו לגלות את ההיי-טק הישראלי. הם מדביקים את הפערים האקדמיים והתרבותיים העצומים העומדים בפניהם ויוצאים לדרך היזמות המאוד לא פשוטה, בטח שלא עבורם. בכנס, שהתקיים במשרדי קרן וינטאג' בהרצליה, הציגה היזמת שרי רוט את CallMe, החברה שהיא הקימה כיזמת לפני מספר שנים.

שרי, אמא לשבעה ילדים, נשואה לתלמיד ישיבה שהוא, לדבריה, עילוי בתורה. אחת ממטרותיה בהקמת הסטארט-אפ שלה היתה לאפשר לו להקדיש את חייו ללימוד התורה. לשמחתה, מאז שקמה החברה השלים בעלה את כתיבתם של שני ספרים.

Callme הוקמה על בסיס טכנולוגיה שפיתח צבי כהן, בחור חרדי מוכשר ואוטודידקט, שלמד לבדו שפות תיכנות מחשבים. צבי פיתח אפליקציית click to call לאתרי אינטרנט, המקשרת בזמן אמת בין בעלי אתרים לבין הגולשים בהם. צבי חיפש משקיע, שרי היתה בקשר עם איש העסקים החרדי חיים ברכר, שהסכים לממן את המיזם הצעיר וכך למעשה נוצר צוות ההקמה של החברה.

"משימת חיי"

"זה תפקיד מורכב להיות רעיה, אמא ואשת עסקים, ואין מספיק מילים לתאר כמה זה דורש ממני, אבל אני רואה זאת כמשימת חיי", אמרה לי שרי רוט השבוע, "התחלנו במכירות לחברות במשק הישראלי ובהחלט לא היה קל - לסגור עסקאות בלי ללחוץ ידיים לגברים, לגייס לקוחות בלי לקבל מיילים בשבת ומעל הכול לשכנע שלמרות שאנחנו חרדים אנחנו בהחלט מקצוענים. אבל לא ויתרנו, המשכנו למרות הכול כי האמנו וכי ידענו שיש לנו מוצר מעולה. כיום, בעזרת השם, החברה מאוזנת ומייצרת הכנסות והינה מותג בשוק הישראלי עם מאגר לקוחות של מעל 200 מהחברות המובילות במשק הישראלי.

החזון שלנו הוא להפוך למותג בין לאומי ולהוביל את השוק גם מחוץ לישראל. לצורך כך יצאנו לסבב גיוס כספים ממשקיעים. אנחנו מקוים בעזרת השם להצליח".

ביום חמישי שעבר הוזמנה שרי להציג את הסטארט-אפ שלה בפני ועידת הנשיאים בירושלים. היתה לה התלבטות קשה האם לעלות לבירה ולהקדיש לנושא כמה שעות יקרות ביום חמישי לפנות ערב, שכן בזמן הזה היתה אמורה לאפות חלות ולהכין את ארוחת השבת המתקרבת, כמנהגה בכל שבוע. בסוף החליטה לעמוד גם במשימה של הצגת המיזם שלה בוועידה. יוסי ורדי סיפר לי אתמול שהיא עשתה עבודה מצוינת והרשימה מאוד את הקהל. אני לא התפלאתי לשמוע. משום מה, אני משוכנע שגם ארוחת השבת היתה סעודה לתפארת.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל