יצרני החשמל הפרטיים הקיימים לא יחויבו להתחרות

הגורם הדומיננטי במאבק היה אורי אדלסבורג, בנו של בעל השליטה באדלטק ■ כללי התחרות החדשים שמגבשת ועדת יוגב יחולו רק על יצרני חשמל פרטי חדשים

כללי התחרות החדשים במשק החשמל לא יחייבו את יצרני החשמל הפרטיים שכבר חתמו על הסכמים בילטרליים למכירת חשמל, כך עולה ממודל הסחר בחשמל החדש שמגבשת ועדת יוגב. מדובר בהישג ליצרנים, שניהלו בשבועות האחרונים מאבק אגרסיבי באמצעות לוביסטים ויועצים נגד מהלכים שהיו עשויים לנגוס ברווחיהם. הגורם הדומיננטי במאבק היה אורי אדלסבורג, שאביו יוסף אדלסבורג הוא בעל השליטה בקבוצת אדלטק, המחזיקה בתחנות כוח מפעליות ובעל מניות בדוראד יצרנית החשמל הפרטי הגדולה בישראל.

על פי טיוטת הדוח שמכינה ועדת יוגב תתנהל התחרות על בסיס מודל ה-Pool שיחייב רק יצרני חשמל פרטיים חדשים שעדיין לא חתמו על הסכמים בילטרליים למכירת חשמל. יצרנים שכבר חתמו על הסכמים כאלה יהיו רשאים להצטרף לתחרות - אם יבחרו בכך. המעבר לתחרות על בסיס מודל ה-Pool יהיה הדרגתי כשבתקופת הביניים, שתימשך 10 שנים, יקבלו היצרנים הגנות לעלויות הקבועות שלהם, שאופן שאמור להבטיח את השגת המימון להקמת התחנות.

הוועדה לרפורמה במשק החשמל ובחברת החשמל בראשות מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב אמורה להציג עד לשבוע הבא את המלצותיה לשרי האוצר והתשתיות. בליבת המלצות הוועדה עומד מודל הסחר החדש בחשמל שאמור להבטיח תחרות בענף ייצור החשמל. המודל הוכן בשיתוף פעולה הדוק עם רשות החשמל, שתעניק את ההגנות התעריפיות שיקבלו היצרנים במהלך תקופת הביניים עד לפתיחת השוק לתחרות.

המודל הבסיסי של התחרות העתידית מכונה כאמור ה-Pool ובמסגרתו מנהל מערכת החשמל עורך מכרזים בין היצרנים המשתתפים ב-Pool ורוכש מהם חשמל בהתאם לעלות הייצור השולית - מהנמוכה לגבוהה. ב-Pool אמורים להשתתף כל היצרנים שיחתמו על הסכמי מימון בעתיד וכן תחנות כוח יעילות של חברת החשמל שיועברו לבעלות חברת בת חדשה, כפי שנחשף ב"גלובס".

במודל תחרות כזה נושאים המשתתפים בסיכוני ההקמה והתפעול של תחנות הכוח שלהם. ואולם השיטה שמאמצת ועדת יוגב נועדה להפחית את סיכוני ההקמה במהלך תקופת הביניים על מנת לאפשר ליצרנים לגייס מימון להקמת התחנות. ליצרנים יובטח לפיכך שיעור מסוים מהעלויות הקבועות - כלומר כל אותן עלויות, כמו הוצאות מימון, פחת, ארנונה וכו' המוטלות על תחנת כוח ללא קשר לשאלה האם עבדה בפועל או לא.

לפי המודל תופחת ההגנה על סיכוני ההקמה באופן הדרגתי: נניח 80% מהעלויות הקבועות בשנתיים הראשונות, 60% בשנתיים שלאחר מכן וכן הלאה.

ואולם במקביל להפחתת ההגנה יקבלו היצרנים "פיצוי" בדמות תוספת קבועה של אגורות לכל קוט"ש שימכרו למנהל המערכת. הפיצוי אמור לגדול בהדרגה בקביל לקיטון בהגנה כל שבסך הכול תזרים ההכנסות של היצרנים לא ייפגע ואולי אף יגדל - אם ימכרו יותר חשמל מכפי שהעריכה רשות החשמל. הסדרים אלה יחולו כאמור במשך תקופת הביניים שבסיומה אמור מודל ה-Pool לפעול באופן מלא.

תחרות בע
 תחרות בע