המרוויחות הישראליות ממרוץ ה-LTE

מתערוכות ברצלונה ולאס וגאס מסתמן כי מה שבאמת חסר בתחום הניידים זה לא עוד סמארטפונים מדהימים, אלא יותר תשתיות של פס רחב מהיר, כלומר רשתות דור רביעי מסוג LTE * חברות כמו סיוה, איזיצ'יפ וסרגון נמצאות בחזית האספקה של הביקוש הזה

אחרי שהשנה החדשה נפתחה ברגל שמאל, עם אפקט ינואר שלילי, הגיע התיקון בפברואר, והמדדים נסקו ב-4% עד 5%. מדד נאסד"ק הוביל עם עלייה של 5%, בין השאר בגלל ענקית האינטרנט פייסבוק (FB), שעלתה בחודש החולף ביותר מ-9%, ומתחילת השנה ב-25%.

פייסבוק, שהונפקה בנאסד"ק לפני פחות משנתיים, רשמה השבוע - דווקא אחרי פרסום עסקת ה-19 מיליארד דולר עם וואטסאפ - שיא חדש של 71 דולר, כלומר שווי שוק של 180 מיליארד דולר. מדובר בשווי כמו של אינטל (INTC) ושל HP (HPQ), יחדיו, והיא קרובה מאוד לעקוף את השווי של הענק הכחול, IBM.

תערוכת המובייל הגדולה בברצלונה הסתיימה ללא הכרזות מרעישות, בדיוק כמו תערוכת האלקטרוניקה הגדולה בלאס וגאס בתחילת השנה. אפל (AAPL), כהרגלה עוד מימי סטיב ג'ובס, נעדרה משני האירועים הללו, ולסמסונג הייתה בהם נוכחות גדולה. אבל נראה שרק הראשונה תוכיח בהמשך השנה שהיא עדיין פורצת דרך, והשנייה, כהרגלה, רק מגיבה לחידושי אפל, כפי שקרה השבוע עם חשיפת הגלקסי S5.

בברצלונה ובלאס וגאס היו אינספור אפליקציות מגניבות יותר או פחות, אבל לא היו הכרזות של סמארטפונים מדהימים, אולי כי מה שיש לנו כבר היום בכף היד מספיק טוב. מה שבאמת חסר זה יותר תשתיות של פס רחב מהיר, כלומר רשתות דור רביעי (LTE), ובמרכזי אחסון האפליקציות - טכנולוגיות מתקדמות לקישוריות מהירה והשהיה נמוכה.

יכולות יש - תשתיות אין

זה לא מקרי שאפליקציות עם מאות מיליוני משתמשים, בעיקר אלה לשיתוף סרטי וידיאו, קורסות לעתים לכמה שעות, כפי שקרה השבוע לוואטסאפ, וגם זמן התגובה שלהן איטי. בברצלונה דיברו הרבה על המרוץ למכשירי LTE זולים, בעיקר לשוק הסיני - היכן שהשקעות הענק ברשתות LTE החלו בסוף 2013, ויימשכו כמה שנים.

בהרבה מאוד מדינות מפותחות, שבהן המנויים כבר מחזיקים סמארטפונים עם יכולות LTE, כולל כאן אצלנו, אין עדיין רשתות LTE, ורק לאחרונה מתחילים לדבר על הקמתן, באיחור רב אחרי יפן, קוריאה וארה"ב.

מהמרוץ הגדול אל ה-LTE - תשתיות תקשורת וסמארטפונים - שיימשך כמה שנים, אמורות להרוויח כמה חברות ישראליות שאני מחזיק כאן.

סיוה (CEVA), שפתרונות ה-DSP שלה נמצאים בין היתר בחלק מהסמארטפונים מבוססי LTE של מובילת השוק סמסונג, צפויה לקבל בשנה הבאה תמלוגים משמעותיים גם מיצרני תחנות בסיס לרשתות LTE. בסין, ZTE, שמחזיקה כרבע מהשוק, היא לקוחה של סיוה.

צ'יינה מובייל (CHL), למשל, חברת הסלולר עם מספר המנויים הגדול בעולם (772 מיליון), מתכננת להשלים עד סוף השנה הקמה של 500 אלף תחנות בסיס על פני 340 ערים בסין. החברה גם מעריכה שעד סוף השנה היא תמכור 100 מיליון מכשירי LTE, רובם זולים - בטווחי מחיר של סביב 160 דולר - שיושקו במחצית השנייה של השנה. לקוחה משמעותית של סיוה בשוק הסמארטפונים הזולים בסין היא ספקית מעבדי הסלולר ספרדטרום, שנרכשה לאחרונה על-ידי גוף ממשלתי סיני.

יצרנית הציוד ZTE היא לקוחה גדולה (15% ממכירות 2013) גם של איזיצ'יפ (EZCH), שמספקת לה מעבדי רשת מתקדמים לנתבים מהירים. סביר להניח שהחל מהשנה יימכרו נתבים בכמויות הולכות וגדלות לענקיות הסלולר הסיניות, כחלק מההשקעות הגדולות שכאמור מתוכננות שם בתשתיות רשתות ה-LTE.

ישראלית נוספת בתחום תשתיות ה-LTE, שמקווה לחזור לצמיחה ולרווחיות עד סוף השנה לכל המאוחר, היא סרגון (CRNT). השבוע, בברצלונה, העריכו אנליסטים שדיברו עם מנהלי החברה, כי היא מנהלת מו"מ על עסקאות גדולות עבור תשתיות ה-LTE של ספקיות סלולר גדולות באירופה, עסקאות שישפיעו מהותית על המכירות בסוף השנה ובשנה הבאה.

סנדיסק מתכוננת לכנסים

השבוע, עם הכניסה לשליש האחרון - ובדרך כלל הכי חשוב - של הרבעון הראשון, יציגו חברות רבות בכנסי משקיעים בארה"ב, מה שבדרך כלל יוצר גלים בשוק המניות. למשל, מנהלי סנדיסק (SNDK) יהיו מחר בשני כנסים חשובים, בעוד שהמניה נמצאת קרוב מאוד לשיא כל הזמנים שאליו הגיעה במהלך המסחר, לפני שמונה שנים, כמעט 80 דולר.

לפני כמה ימים חשפה סנדיסק בדוח שנתי מורחב, שאפל הייתה הלקוחה הכי גדולה שלה, 20% ממכירות 2013 - גידול משמעותית לעומת שנה קודמת, בגלל מכירות של כונני SSD למחשבי מק. עוד חברה שיהיה מעניין לשמוע אותה היא מלאנוקס (MLNX), שמנהליה יהיו מחר, מחרתיים וברביעי הבא בשלושה כנסי משקיעים.

הכותב משמש כיועץ ומשקיע בניירות ערך שונים ויועץ לקרן "פיא נבחרת נאסד"ק". בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע, לרבות ני"ע המוזכרים בכתבות אלה. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו.