מנכ"לית לאומי: "עלייה באבטלה תשפיע על המשכנתאות"

רקפת רוסק-עמינח אמרה את הדברים במפגש עם נציגי הגופים המוסדיים ■ ללאומי תיק משכנתאות בהיקף של קרוב ל-70 מיליארד שקל ■ רוסק-עמינח: "מה שחשוב מבחינת הבנק זה יכולת ההחזר של הלקוח"

מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח, אינה מוטרדת מתרחיש של ירידת מחירי הנדל"ן. אתמול ערכה רוסק-עמינח מפגש עם מנהלי ההשקעות ובכירים נוספים בגופים המוסדיים, במטרה להדק עימם את הקשרים.

במסגרת המפגש נשאל רוסק-עמינח על מצב שוק המשכנתאות, ועל השפעתו על המערכת הבנקאית. רוסק-עמינח אמרה כי ירידה במחירי הדירות לא צפויה להשפיע על תיק המשכנתאות של הבנקים, שכן מה שחשוב הוא יכולת ההחזר של הלקוח, וזה גם מה שבבנק בודקים. על כן תרחיש של עלייה באבטלה ישפיע יותר על מצב שוק המשכנתאות מאשר ירידה במחירי הנדל"ן.

נזכיר כי לפני כמה חודשים פרסם בנק ישראל מגבלה בתחום החזר המשכנתא, כשקבע כי לא ניתן להעניק משכנתא שההחזר החודשי שלה הוא יותר מ-50% מההכנסה.

בנק לאומי הוא השחקן השני בשוק המשכנתאות, עם תיק משכנתאות בהיקף של קרוב ל-70 מיליארד שקל. מזה תקופה ישנה גאות בשוק המשכנתאות, כאשר מדי חודש נלקחות משכנתאות חדשות בהיקף של יותר מ-4 מיליארד שקל. ההערכות הן כי הורדת הריבית האחרונה של בנק ישראל רק תחזק את המגמה בשוק.

נושא נוסף שאליו התייחסה רוסק-עמינח הוא שיתוף-הפעולה עם המוסדיים. רוסק-עמינח אמרה כי הייתה רוצה להדק את שיתוף-הפעולה עם הגופים המוסדיים בתחום האשראי, ולהעניק במשולב אשראי באמצעות סינדיקציות.

בבנקים מקדמים את שיתוף-הפעולה עם המוסדיים: בנק הפועלים החל בכך לפני כמה שנים וכבר ביצע עסקאות בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים. באחרונה מזרחי טפחות הקים מחלקה לסינדיקציות, למתן אשראי משותף עם מוסדיים. בנק לאומי ביצע גם כן כמה עסקאות בתחום, ולדבריה של רוסק-עמינח מעוניין להרחיב את הפעילות בתחום.

היתרון המרכזי בשיתוף-הפעולה בין הבנקים למוסדיים הוא שקיים למעשה טרייד אוף ביניהם: לבנקים יתרון מובהק על פני המוסדיים בניהול האשראי, ואילו למוסדיים יש הון פנוי למתן האשראי, בניגוד לבנק שכבול בסדרה של מגבלות, שהמרכזית ביניהם היא הצורך לרתק הון עצמי של הבנק כנגד כל הלוואה.