אריה גולן מרשת ב': בנו את ערוץ 1 מחדש, הניחו לקול ישראל

גולן אמר את הדברים בכינוס הזדהות עם עיתונאי קול ישראל לקראת הגשת מסקנות ועדת לנדס ■ אילנה דיין: "יש אנשים טובים ברשות השידור, בטלוויזיה וברדיו. אין תחליף לאג'נדה של קרן נויבך, כרמלה מנשה ומשה נגבי"

"את קול ישראל לא צריך לחרב ולבנות מחדש, אותנו לא צריך להחליף. אנחנו הדבר האמיתי" - כך אמר היום (ג') בצהריים מגיש רשת ב' הבכיר אריה גולן, בכינוס הזדהות שנערך בצהריים עם עיתונאי קול ישראל, לקראת הגשת מסקנות ועדת לנדס שאמורה לעצב מחדש את השידור הציבורי.

בכינוס, בו נכחו כ-200 משתתפים ואשר נראה כמו צעד מחאה ראשון לשינוי המקיף המתוכנן ברשות השידור, ביקשו אנשי קול ישראל להפריד בינם ובין אנשי ערוץ 1, וזאת לקראת ההמלצה המסתמנת של ועדת לנדס, לפיה יש להקים מינהלת חלופית לרשות השידור, ואשר תמלא את ייעודי השידור הציבורי במקומה.

"אותנו לא צריך לבנות", אמר גולן, "גם אם יש מה לתקן. עובדה שגם אנשי ערוץ 1 רוצים להגיש תוכניות בקול ישראל. הרדיו ועובדיו תמיד היו מקופחים, גם בתנאים וגם במשכורות. אנחנו יודעים וחיים עם זה. זה כאילו רשות שידור אחת - אבל היא לא. אני אומר לאנשים בחלונות הגבוהים - הניחו לקול ישראל, טפלו במי שצריך לטפל. תקנו את הכד השבור - ולא את הכד השלם, שיש עליו שריטות אבל הוא מתפקד".

לדברי גולן, שהביע התנגדות להקמת מינהלת חדשה, "זה נכון שערוץ 1 מאוד מתקשה להתחרות בכלובים האנושיים של הערוצים המסחריים, אבל הוא ערוץ נחוץ - ואותו צריך לבנות מחדש. לכו על זה ועזבו אותנו לשלום. למה להרוס כדי לבנות?".

בין הנוכחים בכינוס עיתונאי מערכות החדשות המרכזיות המשודרות והמודפסות בישראל, ובהם מנכ"ל חדשות 2 אבי וייס, מנכ"ל חדשות 10 גולן יוכפז, דן מרגלית ("ישראל היום", הטלוויזיה החינוכית), אילנה דיין ("עובדה", קשת) רוני דניאל (חדשות 2), רביב דרוקר (חדשות 10), גיא זהר (חדשות 10, רדיו ללא הפסקה), רזי ברקאי (גלי צה"ל, ערוץ 10), ליאור פרידמן (חדשות 2), נדב פרי (חדשות 10), אמנון לוי, אורלי וילנאי וגיא מרוז (ערוץ 10), קובי מידן (גלי צה"ל, הטלוויזיה החינוכית), רינו צרור (גלי צה"ל), אבי משולם (מנכ"ל רדיו 102), יואב לימור (קשת), גל גבאי (הטלוויזיה החינוכית), דורי בן-זאב (גלי צה"ל), נורית קנטי (גלי צה"ל), בן-דרור ימיני ("מעריב"), רז שכניק ("ידיעות אחרונות"), רן רזניק ("ישראל היום"), אנשי ערוץ 1 כמו יגאל רביד ואנשי קול ישראל בעבר ובהווה, ובהם קרן נויבך, רבקה מיכאלי, עדי מאירי, נועם גילאור, יהורם גאון, ג'ודי ניר-מוזס-שלום ורבים אחרים. .

דיין: לתת לשידור הציבורי כוח

"במקום בו כוחנות פוליטית פוגשת פחד לא יכולה לפרוח עיתונאות חופשית", אמרה אילנה דיין בכינוס. "יש אנשים טובים ברשות השידור, בטלוויזיה וברדיו. אין תחליף לאג'נדה של קרן נויבך, לכרמלה מנשה, למשה נגבי. נסו לדמיין מה עובר על האנשים הטובים האלה בכל פעם שהם פותחים מיקרופון".

לדבריה, "צריך לתת לשידור הציבורי כוח ולוודא שגם הם וגם אנחנו לא נלך לנוח. דווקא כששומרי הסף ניגפים בזה אחר זה, דווקא עכשיו אסור לעיתונאים לנוח. כל עיתונאי שמחזיק מיקרופון, מעצם מהות המקצוע, כולנו שידור ציבורי כי כולנו משרתי ציבור.

"יש חשיבות לתקשורת פרטית למרות הקושי המוכר של התמכרות לטעם הקהל, אבל אין תחליף לתקשורת ציבורית המשוחררת מכל אלה, שתתייחס לקהל כאזרח ולא כצרכן. רק בעולם שיש בו גם וגם נוכל להבטיח שאין מידע שייקבר".

"מנהלי קול ישראל איבדו כל רסן"

מגיש הרדיו הציבורי איציק יושע אמר כי מנהלי קול ישראל איבדו כל רסן מקצועי ומוסרי, לאחר שנודע לו כמה דקות לפני שידור כי נאסר עליו לשדר, לדבריו, בגלל היותו חבר אגודת העיתונאים בתל-אביב.

"בשבועות האחרונים עיתונאי הרדיו התגייסו בעשרותיהם נחושים להגן על זכותם לעשות רדיו ציבורי משובח. אני מבקש מכם כאן, אל תתנו לרדיו ליפול לידיים זרות", אמר יושע.

איש חדשות 2, עודד בן-עמי, מתח ביקורת על הנהלת רשות השידור: "אני בתחושה שאותה רקמה של ניהול - שידעה בשעתו לעצור ולבלום ולא לאפשר ללחץ הפוליטי לרדת לעובדים - לא קיימת יותר ברשות השידור. הפוליטיקאים צריכים לתת לשידור הציבורי לעבוד. תעיפו את הידיים והרגליים שלכם מרשות השידור. תנו לרשות השידור ולקול ישראל להיות הדבר האיכותי".

גל גבאי הוסיפה כי "אני נחרדת לשמוע את הסיפורים מעמיתיי ברשות השידור ולהבין עד כמה הפוליטיקאים איבדו בושה, דרך השליחים שלהם. הייתה לי תמיד מחשבה שהכוח של ההון הרבה יותר מסרס מכוח השלטון. זאת מתוך הבנה שלשלטון דמוקרטי, חשובה לו הדמוקרטיה. ואם מישהו מרשה לעצמו להרים יד על העיתונות, לא הדמוקרטיה בלבו - ולא רק זה, כשהוא מרים יד על השידור הציבורי - הוא מרים יד על ילדיו ועל העולם בו הם יחיו".

רותם אברוצקי, יו"ר אגודת העיתונאים בתל-אביב, אמר כי "יש כאן קבוצה של עיתונאים מקצועיים בעלי יושרה, שיודעים מהי ערבות הדדית. מי שבקיא בתולדות הדוחות אודות רשות השידור, יודע שעיקרי הדוח הם בבחינת תיקוני גבול לתוכניתו של אורי שנער, שנדחתה בזמנו לאחר הדחת יוסף בראל. תוכנית שנער נדחתה בשעתו משום שהפוליטיקאים לא רצו לאבד שליטה ברשות השידור".