חופשה בחו"ל: אטרקציות מעניינות ביוון שלא ידעתם על קיומן

בדרך כלל מתייחסים אל יוון ואל האיים שסביבה כיעד קיצי של ים ושל חופים. מי ידע שיש בה שפע של מעיינות חמים, נביעות מינרליות, אגמים ואפילו גייזרים, אידיאליים דווקא לתיירות חורף

הייתי צריכה כנראה בעיית מיניסקוס חריפה כדי לגלות את כוחם של מעיינות יוון. כמי שגרה במרחק של כשעה וחצי מים המוות, לא חיפשתי אופציות. אבל יצא שהתגלגלתי ליוון בחורף, וגיליתי שהיא מציעה מגוון אתרי ספא ומעיינות טרמליים, שמצדיקים ציפה לא רק בים המלח. עדויות על סגולותיהם יוצאות הדופן של המים ניתן למצוא בטקסטים, בציורים ובבניינים עתיקים מהתקופה ההלניסטית, שסוגדים לאל המעיינות. הרקולס טבל בהם אחרי קרבות, ולפי המיתולוגיה הם היו מקור כוחו ואונו. היפוקרטס, אבי תורת הרפואה, היה הראשון שלמד לעומק את האיכויות המרפאות של המרחצאות הקרים והחמים, והאמין שהם תורמים גם לתחזוקה נפשית ואינטלקטואלית.

את הגישה ההוליסטית הזו אימצו בחום גם ביוון המודרנית והקימו ארגון שנקרא התאחדות הספא, שבראשו עומד דרמטולוג, פרופ' קונסטנטינוס קוסקוקיס (.(Kouskoukis בשיחה איתו הבהיר: "ישנן כ-112 אופציות של אגמים, מעיינות ונביעות נגישים ביוון, אבל רק כ-20 מהן הפכו לאתרי ספא, עם התמחויות בבעיות גופניות שונות. זה היתרון שלנו על ים המלח שלכם, שבכל אזור יש סוג אחר של מינרלים. תיירות טרמלית היא לא רק לגיל השלישי, אלא לכל מי שמחזיק באורח חיים בריא ומניעתי", סיכם את משנתו.

מעצמה של מים חמים

בעבור רוב הישראלים, ובעבור תיירים בכלל, שמו של האי אוויה (Evia) אינו אומר דבר. אבל האי העלום לכאורה הזה, צפונית-מזרחית לאתונה, הוא האי השני בגודלו ביוון (אחרי כרתים) ומעצמה של מים חמים. עצרתי לנשנש בבירה חלקידה (Halkida), בדרך לעיירה אדיפסוס (Edipsos), שהייתה חביבתם של אונסיס, מריה קאלאס, גרטה גרבו, עומר שריף ושאר סלבים במאה הקודמת.

בכל מיני פינות בעיירה, מי מעיינות רותחים זורמים חופשי בתעלות פתוחות, גייזרים קטנטנים מבעבעים ויורים סילוני מים. עוד תופעה מפעימה: בקו החוף עומדים סלעים, שמהם ניגרים מפלונים קטנים. אגני מים חמודים, בסגנון אמבטיית ילדים, מזמינים עוברי אורח לפשוט בגדים ולשכשך במים המאוד חמים, עם ריח נסבל של גופרית ושאר מינרלים. חלק מהקרואים מסירים הכול, בחופים לנטורליסטים, או נודיסטים, שזה אותו דבר.

מישהו טרח לספור ולדווח על כ-80 מעיינות קטנים בטמפרטורה שנעה בין 28 ל86- מעלות צלסיוס (כן, זו לא טעות!), שיעילים לבעיות ראומטיות, לכאבי גב, לבעיות קיבה, לדלקות כרוניות, לעניינים נוירולוגיים וגינקולוגיים, לשיפור זרימת דם, לליקויים במערכת החיסונית, להתמודדות עם טראומות וזהו בערך. מי שצריך עוד, בטח ימצא באתר הרשמי של האי.

במקום המיוחד הזה פועל מלון-ספא בשם Thermae Sylla - במקור מלון משפחתי קטן שהוקם ב-1897, ושעבר מאז שיקום מסיבי. יש בו 105 חדרים שפונים לבריכות טרמיות, חיצוניות ופנימיות, שבהן משולבים מי ים עם מי מעיין פרטי של המלון. מנהלת המלון, צנטילה ואסיליקי, מתגאה בסיפור הבא: "לפני כשנתיים הגיע אלינו הקוסמונאוט הרוסי סרגיי רוין, כשהוא יושב בכיסא גלגלים ומלווה בצוות הרפואי שלו. כעבור 20 יום, יצא על רגליו. יש תיעוד של הטיפולים שעבר אצלנו".

אפשר להאמין או להישאר סקפטיים. בדקתי במו-גופי את המים ואת חלק מטיפולי הספא. אמנם רק ליממה ולא שבועיים, שזה המינימום המומלץ לשהייה. המים שלהם מעייפים, כך שאחרי 20 דקות, חייבים לצאת לנוח באחת המיטות.

אחד הטיפולים היותר מענגים הוא .Rassul בתוך חדר עם אריחים ודקורציה עשירה שהובאה ממרוקו, יושבים ב"כורסת" קרמיקה. האור מעומעם, ובתקרת ה"שמיים" נדלקים כוכבים. זרזיפי מי מעיין מתחילים לזלוג ואז נכנסת מעסה עם בוץ מיוחד, שמקורו דווקא ב-Abano איטליה, משולב עם המים הטרמליים של האי. הגוף קיבל תערובת בוץ חום חמים, והפנים - בוץ לבן ועדין במרקם.

התבקשתי גם לשקוע חצי שעה באמבט פילינג. התמסרתי לעוד טיפולים, חצי-מעולפת חצי-מרחפת, נעה בעיניים כמעט עצומות מחדר לחדר למגוון טיפולים שמשלבים בין מלחים ושמנים מתוצרת המקום. ממש טיפול עשרת אלפים לניקוי רעלים, לחידוש תאים, להפחתת מתח ולשיפור המטבוליזם. זה עזר. בעיית המיניסקוס בברכיים נרגעה קלות, אך לא חלפה. לטרמה סיליה ספא יש ליין מוצרים ייחודי. רכשתי קרם גוף מחמאת עיזים, שמיוחד לבעיות מפרקים. בגלל המחיר, 250 שקלים, אני מורחת ממנו בקמצנות, בכל פעם שכואב לי.

לשחות באגם מרפא

כ-25 דקות ממרכז אתונה, אופציה לבלות חצי יום נחמד באגם Vouliagmeni , השוכן במחוז Attica - אגם עם מים מינרליים, מוקף בסלעי גיר צבעוניים. בתחתית האגם יש מערה גדולה ובה שלל מנהרות ונטיפים, אבל לא מעט צוללנים שניסו להגיע אליהם מתו, לכן הגישה נחסמה. המים במעיינות אמורים להיות חמימים, ככה הבטיחו מארחיי, שביקשו שאדגום אותם.

אבל 21 מעלות בחורף (בקיץ 28 מעלות), לא נראו לי כמו טמפרטורה הולמת לרחצה. גם חבורת הדגיגונים שעושים פדיקור לתאי עור מתים (spa fish) פערו פה בתחינה, ללא הועיל. רק ההבטחה שמי האגם טובים לבעיות מפרקים שכנעה אותי לטבול. הבטיחו לי כאקסטרה-בונוס שהטבילה יעילה גם לבעיות שאין לי כמו פסוריאזיס או לבעיות גינקולוגיות, מוטוריות ונשימתיות, וששחיינים באים על בסיס יומי או דו-שבועי.

כיום המקום נחשב לשמורת טבע מוגנת ויש מסלול הליכה ביער אורנים, למי שזקוק לטרק מחלץ עצמות. אפשר להזמין מדריך צמוד (20 אירו. עלות כניסה 8 אירו). מקבלים גם מיטת שיזוף ושמשייה. במקום גם מסעדה עם מגוון שרצים טעימים.

מי שרוצה לעצור לאתנחתא בדרך ולשלב עוד קצת פינוקים בין הספא באי אוויה לרחצה באגם וולגמני, אז הנה המלצה על חמאם באתונה: Ali mama במרכז העיר. זהו ניסיון לשמר את רוח המסורת האותנטית, בעיצוב מינימליסטי ומודרני, במחווה למרחצאות האוריינטליים שזכו לכינוי "המרפא השקט" בחיי היומיום של האתונאים מהעת העתיקה. החמאם הזה קצת עמוס בסופי שבוע, אבל לא מדי, כי המחירים שלו אינם זולים לארץ שעדיין נמצאת במשבר כלכלי עמוק.

הקלאסיקה של המרחצאות

מידע מעשי

הגעה מאתונה לאי אוויה: אוטובוס מאתונה לבירת האי Halkida ובחזרה יוצא בכל חצי שעה מתחנת האוטובוס המרכזית החל מהשעה 5.30 בבוקר עד 22.30. טל' 0030-2108322997. הכרטיס עולה 6.50 אירו. משם לאדיפסוס, אוטובוס נוסף בתדירות בעייתית, לכן הכי מומלץ לשכור רכב.

אופציה נוספת: לשלב נהיגה במכונית בכביש המהיר מאתונה (140 קילומטרים), עם עלייה על מעבורת ב-Arkitsa - עיירה קטנה ומשם הפלגה עד ל-Aedipsos, חמש דקות ממלון הספא המתואר בכתבה. הטיול הזה מקצר את הדרך לאדיפסוס בכשעה וחצי, דהיינו רק שעתיים. תדירות המעבורת היא כל שעתיים מ-8.00 עד 18.00 ובחזור - מ-9.00 עד 19.00. העלות לאדם במעבורת - 3.40 יורו, רכב במעבורת - 17 יורו. פרטים בטל' 0030-2226023330

מלון הספא Thermae Sylla באי אוויה: עד סוף מארס המחיר ללילה עם ארוחת בוקר הוא 99 אירו. אבל האקסטרות היקרות הן כמובן הטיפולים, אלא אם רק משתמשים בבריכות, הכלולות במחיר הבסיסי. טל' 0030-2226060100, www.thermasylla.gr

הגעה (מאתונה) לאגם המים המינרליים וולגמני (Vouliagmeni) במחוז אטיקה:

הגעה מאתונה: אוטובוס מהיר E22 מכיכר סינטגמה (Syntagma), הכיכר המרכזית. העלות כ-2 יורו לאגם Vouliagmeni. משך הנסיעה כ-35 דקות. אפשר גם לקחת מונית ב-25 יורו, כרבע שעה נסיעה. טל' ,0030-2108962237 www.limnivouliagmenis.gr

מלון באתונה: Hilton אתונה הפתיע לטובה בסטייל, אף שהוא מלון החמישה כוכבים הוותיק בעיר. מהקומה העשירית שלו הוא מלון עסקים, עם לאונץ' שאפשר לנשנש בו בכל שעות היום. בחדרים של הקומות 12-10 מקבלים מרפסת לנוף הכי יפה בעיר, האקרופוליס. בגג יש בר נפלא עם די.ג'יי שמנגן בסופי שבוע ומסעדת גורמה. ארוחת הבוקר היא חגיגה אמיתית של אופציות לכל הטעמים והגחמות. אם עדיין חסרים לכם עיסויים, נסו את ה-Hiltonia spa, שם לשו ועטפו אותי ב"עיסוי יווני מיוחד" במשך 90 דקות.vassilissis sofias avenue 46. טל' 0030-2107281000, www.hiltonathens.gr

חמאם באתונה: עיסוי חצי שעה ושימוש במתקני החמאם - 55 אירו. עיסוי שעה ומתקנים - 75 אירו. agion asomaton str & 1 melidoni str 17 טל' ,0030-2103231073 info@hammam.gr