ההסכם ה"בלתי חוקי ומנוגד לתקנות הציבור" של איל ברקוביץ'

תבע 100 אלף שקל מאביו של ילד בן 12 שעזב את נשר, והוחתם על חוזה שבמקרה של עזיבה לפני גיל 15 - יחויב לפצות את ברקוביץ'; ביהמ"ש דחה אותו

בית משפט השלום בחיפה דחה על הסף תביעה שהגיש איל ברקוביץ' ועמותת הכדורגל נשר אותה הוא מנהל, כנגד אחד מהילדים ששיחק בקבוצה ונגד אביו של הילד. ברקוביץ' טען בתביעה כי הילד (קטין - כיום בן 12) ואביו מחויבים לשלם לו 100 אלף שקל בגין הפרת הסכם.

הפרשה בעניין זה החלה במהלך 2013, אז פנה הילד לברקוביץ' וביקש לעזוב את מועדון הכדורגל נשר אל מכבי חיפה באמצעות כניסה להסגר קטין (תקופת זמן ללא פעילות בסיומה הוא משוחרר אוטומטית מהמועדון). אלא שאז נדרש לכבד את ההסכם עליו הוחתם, לפיו במקרה שיעזוב את מועדון הכדורגל נשר לפני גיל 15, ייאלץ לשלם ל"קוסם" פיצוי בסך 100 אלף שקל.

משסרב האב לשלם את הפיצוי, הגיש נגדו ברקוביץ' תביעה למוסד לבוררות של ההתאחדות לכדורגל. פסק הבוררות שניתן בספטמבר האחרון דחה את התביעה וקבע כי הילד יכול לעבור לקבוצה אחרת לפי רצונו.

ברקוביץ' הגיש תביעה נוספת, הפעם לבית המשפט, בדרישה לפיצוי כספי בגין הפרת הסכם. גם תביעה זו של ברקוביץ' נכשלה.

בהחלטתו נימק השופט רמזי חדיד כי החוזה בין איל ברקוביץ' לבין הילד הוא בלתי חוקי ומנוגד לתקנות הציבור. "בסעיף 30 לחוק החוזים נקבע ברחל בתך הקטנה כי 'חוזה שכריתתו, תוכנו או מטרתו הם בלתי חוקיים, בלתי מוסריים או סותרים את תקנות הציבור - בטל'. לפיכך, כאשר עניין לנו בהסכם בלתי חוקי ומנוגד לתקנות הציבור - הרי מן הסתם התובעים אינם יכולים לזכות בסעד כלשהו מכוחו".

עו"ד רקפת קופרמן, שייצגה את השחקן ואת אביו בשני ההליכים המשפטיים, מבהירה כי "קטין מתחת לגיל 15 יכול לעבור לקבוצה אחרת לפי רצונו, וזאת על-פי חוק הספורט, והוא אינו זקוק לתקופת הסגר לצורך כך. תופעת סחר בילדים בענף הכדורגל היא בלתי נסבלת, ושיידע כל שחקן וכל הורה כי הסכם שפוגע בזכותו של הקטין לעבור לקבוצה אחרת הוא בלתי חוקי".

הניסיון לדרישת פיצוי מילדים המבקשים להשתחרר ממועדון בו הם משחקים הגיע לאחרונה גם לטיפול משרד הספורט. בין היתר מינתה שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, ועדה ציבורית בראשות נשיא בית הדין לעבודה לשעבר, השופט בדימוס סטיב אדלר, לבחון את נושא השחרור והמעבר של קטינים בין אגודות הספורט בכל הענפים.