שמעון גפסו הושעה מעיריית נצרת עילית עד לסיום משפטו

כך החליטה הוועדה לבחינת השעיית ראשי רשויות מקומיות הנאשמים בפלילים ■ גפסו: "משוכנע בחפותי" ■ איכות השלטון: "יום חג לטוהר המידות הציבורי"

ראש עיריית נצרת עילית, שמעון גפסו, מושעה מכהונתו עד לסיום המשפטים שבהם הוא עומד לדין - כך החליטה היום (ד') הוועדה לבחינת השעיית ראשי רשויות מקומיות הנאשמים בפלילים, לבקשת היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין.

גפסו עומד לדין באשמת לקיחת שוחד וכן התניה ללקיחת שוחד בצוותא עם אדם נוסף. על-פי כתב האישום שהוגש נגדו, בשנת 2008 נבחר גפסו לעמוד בראש עיריית נצרת עילית, והמתלונן נבחר כחבר מועצה. המתלונן נדרש על-ידי גפסו ואדם נוסף להצטרף לקואליציה בראשות גפסו, והובהר לו כי אם לא יעשה כן, תפוטר גרושתו ממקום עבודתה בחברה לפיתוח נצרת עילית, שהיא החברה הכלכלית בבעלות העירייה. בסופו של דבר היא אכן פוטרה מעבודתה.

משפטו של גפסו מתנהל בבית המשפט המחוזי בחיפה ומצוי בשלב פרשת התביעה.

גפסו ובאת-כוחו, עו"ד פנינת ינאי, התנגדו להשעיה, וטענו בפני הוועדה כי בהליך השימוע שקוים לו נפלו פגמים, וכי עומדת לו חזקת החפות.

עוד הוסיפה עו"ד ינאי כי "גפסו נבחר רק לאחרונה ברוב משמעותי של בוחרים, עובדה המדברת בעד עצמה לגבי יכולותיו של גפסו כראש העיר", וכן שגם אם יורשע בבית המשפט, לא ייקבע כי בעבירה שעבר יש משום קלון, המהווה תנאי להשעיית ראש העיר בשל הגשת כתב אישום נגדו.

ואולם חברי הוועדה, השופט בדימוס משה גל, פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר מרים רוזנטל ומוטי אביסרור, סברו אחרת - כי "כתב האישום מגלה, לכאורה, קיומו של קלון. כתב האישום מגלה חומרה וניצול כוח השררה באופן שמראית-העין של טוהר המידות ושלטון החוק עלולה להיפגם אם גפסו ימשיך בכהונתו".

בשל ההערכה שמשפטו של גפסו יימשך עוד כ-4 חודשים, החליטה הוועדה להשעותו מכהונתו לפרק זמן זה. עוד נקבע כי בתקופת השעייתו לא יוכל גפסו לכהן כסגן ראש העיר, כחבר ועדת הביקורת או כחבר דירקטוריון החברה לפיתוח נצרת עילית. ההשעיה תיכנס לתוקף בתוך שבועיים.

בתגובה להחלטת הוועדה להשעות את גפסו הודיעה התנועה לאיכות השלטון כי "זהו יום חג לטוהר המידות הציבורי. התנועה לאיכות השלטון מברכת על ההחלטה להשעות את גפסו ועל המסר העולה ממנה, ולפיו אישים המואשמים בשחיתות ציבורית - ראוי שיורחקו מן השירות הציבורי. ההחלטה משיבה לציבור את האמון במערכות אכיפת החוק ומעלה על נס את חשיבות השמירה על אמון הציבור בנבחריו ומוסדותיו".

גפסו עצמו מסר בתגובה: "קיבלתי באכזבה את ההחלטה להשעות אותי מראשות העיר, ובימים הקרובים אחליט אם לערער עליה. אני משוכנע בחפותי, עליה אמשיך ואלחם במשפטי שמתקיים בימים אלה. מעולם לא לקחתי דבר לעצמי ורק למען הכלל פעלתי תמיד. גם מול המגבלות, אמשיך לפעול למען העיר הזורמת בעורקיי ולמען תושביה הנפלאים, אסייע לקדם ככל יכולתי את נצרת עילית, אזור הגליל ומדינת ישראל כולה, ואמשיך להאמין שהטוב ינצח ושהאמת חזקה מהכול".

עו"ד פנינת ינאי, באת-כוחו של גפסו, מסרה בתגובה: "הוועדה שמעה את טיעונינו לעומק והציעה למר גפסו לבחור בצעד מרוכך יותר של חופשה מוגבלת שתגיע מיוזמתו למשך 4 חודשים בלבד, מבלי שזכויותיו תיפגענה, ותוך שימשיך לקבל תנאים מלאים. על אף ההצעה המפליגה החליט מר גפסו לעמוד על עקרונותיו והודיע לוועדה כי הוא דוחה בנימוס את הצעתה ההוגנת, וזאת מתוך שאין הוא יכול לראות בעצמו כמי שנוטל חופשה ונוטש את העיר שאותה הוא משרת במסירות ונאמנות מיוזמתו, לבטח כאשר הוא משוכנע בחפותו המלאה.

"שמחנו לראות כי החלטת הוועדה קובעת ברורות כי היא איננה יכולה לראות כל הגדרה של 'שוחד' בכתב האישום, כי אם במקרה הרע שימוש בלתי מידתי בכוח המשרה, ובשל כך, תוך הדגש כי מר גפסו לא נטל דבר לכיסו, או לטובתו האישית, דחתה בתוקף את בקשת היועץ המשפטי לממשלה שלא לאפשר למר גפסו לכהן בוועדות מכרזים וכספים.

"מר גפסו לא עבר כל עבירה פלילית, וחומר הראיות ההולך ומתפתח בתיק, הנדון בימים אלה בבית המשפט, מצביע על כך באופן הברור ביותר, ועניין זה יתברר עד תומו שם - ורק שם".