בדיקת "גלובס": בכמה זינקו מחירי הנופש בישראל מאז פסח שעבר?

מי שירצה לבלות את פסח מחוץ לבית מבלי להחתים דרכון, ייאלץ לשאת בעלויות לא פשוטות: עד 10% יותר ממחירי השנה שעברה, בשל עלות התשומות והכשרת המטבח במלונות ■ אפילו על לינה משפחתית באוהל תשלמו אלפי שקלים

אם אינכם נמנים עם מאות אלפי הישראלים הצפויים לצלוח את שערי נתב"ג ולבלות את חג הפסח מעבר לים, עדיין נותרו חדרי אירוח פנויים ברחבי הארץ בליל הסדר, בחול המועד ובחג שני.

והמחירים? אלה יקרים יותר בפסח הזה בכ-5% בממוצע ארצי לעומת מחירי פסח אשתקד בגלל התייקרות התשומות, כך אומר ל"גלובס" נשיא התאחדות המלונות הנכנס, אלי גונן.

גם רוני מנור, מנכ"ל מלון נוף גינוסר בקיבוץ גינוסר הסמוך לטבריה ומונה 243 חדרים, אומר כי השנה מחירי פסח לתייר הישראלי גבוהים ב-5% לעומת פסח אשתקד. "רק תשומות המזון התייקרו ב-23%. שלא לדבר על התייקרות שכר העובדים, ובפסח מעסיקים יותר עובדים, ועל 800 אלף השקלים שאנחנו משלמים ארנונה למועצה אזורית עמק הירדן".

לדברי עמית פורת, דירקטור פיתוח עסקי ומנהל התחום האנליסטי בחברת לוג'יק מרקטינג המתמחה בניתוחי שוק ושירות ניהול תשואה למלונות, מחירי פסח 2014 מאופיינים בעליות של עד 10% מהמחירים ביחס לפסח שנה שעברה.

"המלונות כהליך שבשגרה מנסים לשפר תוצאות ביחס לשנה הקודמת", אומר פורת, "ולכן בכל שנה ינסו להעלות מחירים שבין 5% ל-10%. בנוסף", הוא מציין, "צריך לזכור שהמחירים שהמלונות גובים מהלקוחות אינם צמודי מדד, אך ההוצאות שלהם מאוד משופעות מהמדד".

גורמים מלונאיים אחרים מוסיפים כי אם רק עלות הכשרת בתי-המלון לכבוד פסח מסתכמת על-פי נתוני התאחדות המלונות בלמעלה מ-85 מיליון שקל, לא פלא שמחירי האירוח בחג גבוהים ואף חוצים את רף עשרת אלפים השקלים לחופשה על בסיס חצי פנסיון למשפחה ממוצעת.

הסיבה לכך טמונה, בין השאר, באופיו הייחודי של חג הפסח על כל המתחייב מכך: כחלק מההכנות לחג, בתי-המלון הכשרים משקיעים, בין היתר, בהחלפת כלי בישול, צלחות וסכו"ם, הדפסת תפריטי חג ושכירת חזנים ומנהלי טקס ליל סדר.

על-פי התאחדות המלונות, כל העסק הכשר הזה מגדיל את הוצאות התפעול של המלונות בהיקף של 30%-40% בממוצע לעומת ימי חול. במלונות שהופכים ל"גלאט כשר", ההוצאה גדלה גם ב-60%. מדובר בכ-80 אלף שקל למלון בודד קטן ועד כ-1.2 מיליון שקל למלון גדול.

בוכים ומשלמים

יוקר מחירי הנופש בישראל בכלל ובעונות השיא, כמו פסח בפרט (ראה טבלאות), מקומם אך לא מרתיע את הישראלים. ועם זאת, מלונאים ותיירנים ברחבי הארץ צופים גם השנה תפוסות גבוהות.

בפסח אשתקד התפוסה הארצית הממוצעת בבתי-המלון עמדה על כ-80%, וכך מעריכים שיקרה גם השנה (אגב, בתל-אביב התפוסה הממוצעת נמוכה בפסח מזו הארצית: כ-70%. אילת, ים המלח וירושלים הם המוקדים המועדפים).

"המחיר הוא לא השיקול המרכזי והיחידי ביציאה לחופשת פסח, יש עוד שיקולים. עובדה שהישראלים גודשים את המלונות", אומר גונן. עוד לדבריו, נכון להיום - כחודש וחצי לפני החג - קיים מנעד מחירים לכל כיס ולא מעט מבצעים.

גם לדברי ליאור יתאח, מנהלת תיירות הפנים בסוכנות הנסיעות גוליבר, עדיין יש חדרים פנויים בפסח. "כרגע עיקר הביקוש הוא לחול המועד. הציפייה היא שחול המועד יהיה מלא בכל אזורי הנופש. לעומת זאת, חג ראשון לא צפוי להיות בתפוסה מלאה, כי הישראלים מעדיפים לחגוג את ליל הסדר בבית. לגבי החג השני, כרגע הוא פחות מוזמן. הישראלים מזמינים ברגע האחרון למרות שהמחירים בחג השני אטרקטיביים יותר לעומת הימים הקודמים להם בכ-30%-40%".

גם בענף הצימרים צופים השנה תפוסות גבוהות. כך אומר מאיר (כושי) לוי, יו"ר פורום תיירני הגליל ומנכ"ל כפר הנופש "נופי גונן" בקיבוץ גונן. "אצלנו התפוסה עומדת כבר עכשיו על 90%, הודות לציבור הדתי שמגיע אלינו בגלל כשרות גלאט, וכך חוסך לעצמו את מלאכת הכשרת הבית".

גם מנור ממלון נוף גינוסר בצפון מדווח על ביקושים ערים. "כבר עכשיו המלון נמצא בתפוסה של 70%, ועד החג נגיע לכ-100% תפוסה. רוב האורחים שלנו הם דתיים-לאומיים".

דברים דומים אומר גם יואב עמר, תיירן ממושב יערה שבגליל המערבי, המתפעל במושב 14 יחידות אירוח ברמות שונות: מתחם "כתמר יפרח", המונה 6 סוויטות עם בריכות פרטיות - 1,800 שקל ללילה למשפחה בת 4 נפשות על בסיס ארוחת בוקר; ומתחם "שירת הלל", המונה 6 צימרים עם בריכה משותפת - 700-800 שקל ללילה למשפחה בת 4 נפשות על בסיס ארוחת בוקר. "בערב ליל הסדר נותרו אצלנו מקומות בודדים", אומרים במקום, "ואילו בחול המועד הכל כבר מלא".

לא רק מלונות וצימרים בעסק: גם אוהלים הם אלטרנטיבה. "לא מעט ישראלים מחפשים לחגוג את פסח באווירה אחרת. להרגיש על באמת את יציאת מצרים במדבר", אומר שרון רווח, מנהל תחום התיירות ב"חאן השיירות", מתחם אוהלים הכולל מאהל בדואי לאירוח כ-5 ק"מ דרומית לשדה בוקר. "אמנם מדובר באוהל", הוא אומר, "אך המחיר למשפחה בת 4 נפשות לאירוח באוהל בליל הסדר הוא 1,840 שקל ללילה, כולל ארוחת ליל סדר חגיגית וארוחת בוקר למחרת".

למעלה מ-4,000 שקל לארוחת חג במלון

1,150 שקל לאדם - זה הסכום ממנו תצטרכו להיפרד אם חשקה נפשכם לסעוד את ארוחת ליל הסדר במלון מצודת דוד בירושלים כאורחי חוץ (ללא לינה במלון). ואם אתם מגיעים בהרכב משפחתי ממוצע של 4 נפשות, זוג הורים ושני ילדים, תיאלצו להיפרד מהסכום האסטרונומי: 4,040 שקל (2,300 להורים ו-1,740 שקל לשני ילדיהם).

גם במלון השכן, ממילא הירושלמי, המחיר שמור רק למי שהפרוטה מצויה בכיסו: 1,115 שקל לאדם ו-840 שקל לילד. קרי: 3,910 שקל להרכב משפחתי של 4 נפשות.

אלפי שקלים ישלמו אורחי חוץ גם במלון לאונרדו פלאזה בבירה עבור ארוחת ליל סדר גורמה בניצוחו של השף שלום קדוש: 3,770 שקל למשפחה בת 4 נפשות (זוג הורים - 2,160 שקל ושני ילדיהם - 1,610 שקל).

כמה תעלה ארוחת ליל סדר במלון
 כמה תעלה ארוחת ליל סדר במלון

חופשת פסח בצימר
 חופשת פסח בצימר

חופשת פסח בבית מלון
 חופשת פסח בבית מלון