ענבל אור: "להפוך את הוצאות המשכנתא להוצאה מוכרת"

אנשי השנה בנדל"ן 2014 ■ ענבל אור רצתה לקפוץ לשוק המגה-יוקרה עם שני המגדלים המפוארים ששיווקה בשכונת בבלי בת"א, אולם בסופו של דבר נשארה ללא המגרש ועם הפסדים כבדים ■ ומה היא חושבת על מחירי הדירות?

גם מי שעד השנה לא שמע משום מה את השם "ענבל אור", בשנה החולפת, ובמיוחד בחודשים האחרונים, כבר מכיר היטב את השם, את הקול ואת הפנים. את ההוכחה לפרסום ולפופולריות שבה זכתה מארגנת קבוצות הרכישה בשנה שעברה, חתמה השחקנית שני כהן כשגילמה את בת דמותה של אשת הנדל"ן בדמותה של סיגל בור בתוכנית "ארץ נהדרת".

אלא שעל מרבית הסיבות שבגינן זכתה אור בשנה האחרונה לחשיפה תקשורתית רחבה, היא היתה וודאי מעדיפה לוותר, ובראשן כישלון שיווק קבוצת הרכישה בפרויקט "אור בבלי" שהשיקה לפני שלוש שנים, שאותו הגדירה כפרויקט הדגל שלה. ולמרות זאת, לזכותה - כמו לחובתה - של אור ייאמר כי הצליחה השנה לחדור לתודעת הציבור באופן עמוק יותר מאשר פעילים אחרים בענף, ובלי כל פרופורציה להיקפי הפעילות שלה בשוק.

על הסיבה שדוחפת את אור עמוק כל כך לתודעה, בנוסף ליכולת שיווק נדירה, העידה היא על עצמה באחד הראיונות שהעניקה בטלוויזיה: "אני נתפסת כדמות מאוד אסרטיבית ומאוד כוחנית. לא אמינה, קשוחה מאוד, מפלצת". אנשים שעבדו בעבר עם אור מספרים כי החלה את דרכה כמשווקת דירות מצוינת, וכמו אחרים, החליטה יום אחד לתרגם את הכישרון לארגון קבוצות רכישה שיקנו לה גזירת קופון בגין ארגון הקבוצה.

ברמת גן, גבעתיים ותל אביב ניצבים כמה בניינים, רובם קטנים, שהם תוצאה של ארגון קבוצת רכישה מוצלח שביצעה אור. אך לצדם ישנם גם לא מעט מיזמים שלה אשר לא הגיעו לכלל מימוש ולא יצאו אל הפועל, בהם אור בבלי, פרויקט תל אביב הקטנה ופרויקט גולומב בבני ברק.

פרויקטים אחרים שיזמה אור בתחילת דרכה ואשר הקמתם עדיין מתעכבת הם פרויקט הושע מול חוף מציצים בצפון תל אביב, ופרויקט ברחוב ז'בוטינסקי ברמת גן.

נדמה כי אור מיהרה מדי לצאת בפרסום אגרסיבי של פרויקטים שטרם הבשילו חוזית או תכנונית, אך בדרך זו גם קנתה לה כמובן שם בתודעת כולם, לטוב או לרע. מה שבטוח הוא כי בנקודת זמן זו מחכה לאור עוד דרך ארוכה כדי לעמוד בהצהרות העבר שלה בסגנון "כל תל אביב תהיה שלי", או בהזדמנות אחרת: "אני אהיה דונלד טראמפ הבא".

השאלון

- מה האירוע הנדל"ני החשוב ביותר השנה?

"הדיווח בחודש פברואר ע"י השמאי הממשלתי על המשך עליית מחירי הדירות בשיעור של 4.6%".

- מה יקרה למחירי הדיור בשנה הקרובה?

"להערכתי מחירי הדיור ימשיכו לעלות בשיעורים דומים גם בשנת 2014".

- מה הפתרון למצוקת הדיור של הזוגות הצעירים?

"הפתרון לטווח הקצר צריך להיות הפיכת הוצאות המשכנתא להוצאה מוכרת ברכישת דירה ראשונה עד סכום מוגדר. לטווח הקצר והבינוני המדינה חייבת לשחרר כבר עכשיו כמות מסיבית יותר של אדמות בעיקר באזור המרכז. בטווח הארוך יותר חייבת המדינה לשפר דרמטית את מערך התחבורה ההמונית מהפריפריה לאזור המרכז".

- מי הוא נדל"ניסט השנה בעיניך?

"דוד עזריאלי מוכיח לנו שהוא כנראה יזם הנדל"ן הנמרץ ביותר בישראל כשהוא ממשיך גם בשנת 2013 לבצר את מעמדו בתחום המשרדים, שטחי המסחר ולאחרונה גם בתחום הדיור המוגן".

- מי האחראי לעליה במחירי הדירות?

"האחריות למחירי הנדל"ן הגבוהים מוטלת בראש ובראשנה על ממשלות ישראל שהן מונופול של קרקעות. ממשלות שכללו שרים משלל מפלגות פוליטיות, אף אחד מהם לא מצא לנכון לגרום למונופול הקרקעות שנמצא בידי הממשלה לתמחר באופן שונה לחלוטין את הקרקע. פעולה אשר היתה עשויה לגרום למחירי הדירות בישראל לרדת".