שר השיכון אורי אריאל: "אני לא רוצה למכור אשליות לציבור"

פרויקט אנשי השנה בנדל"ן 2014 ■ שר השיכון מנסה לגבש פתרונות למצוקת הדיור, בלי לדרוך על יו"ר קבינט הדיור ושר האוצר לפיד; מבקריו מאשימים אותו שהוא דואג בעיקר למתנחלים

פעם אחר פעם אמר שר השיכון אורי אריאל שהוא אינו מתכוון לדבר על תזמון הירידות במחירי הדירות. אבל הזמן והלחץ הציבורי עשו את שלהם, והוא כבר מדבר על ירידות מחירים בתחילת 2015. בחודש שעבר אף נקב במספרים - עם צפי לירידת מחירים דו-ספרתית.

יאמר לזכות השר אריאל שהוא פתוח לשמוע את כולם. כמעט בכל אירוע גדול שבו הוא משתתף הוא מוסר את מספר הטלפון האישי שלו. לא מעט אנשים העידו שהוא באמת עונה.

אבל בשורה התחתונה, יותר ויותר מבקרים טוענים שהחלפנו שר חרדי (אריאל אטיאס מש"ס) בשר שדואג בעיקר למתנחלים. שר השיכון, בעצמו תושב ההתנחלות כפר אדומים, אינו מכחיש את מאמציו לבנות כמה שיותר מעבר לקו הירוק (מי ששואל אותו אם מדובר רק בגושי התיישבות זוכה לתשובה קבועה: "אני מכיר שני גושים, אחד יהודה והשני שומרון"), אולם בד בבד הוא מדגיש שבנייה ביו"ש מקלה כמובן על מצוקת ההיצע בישראל רבתי.

בכל מקרה, אי אפשר לטעון שהשר אריאל אינו מודע למצוקת הדיור הכללית. הוא מכיר את הבעיות, והוא גם יודע שכדי לפתור אותן צריך גם כסף וגם פתרונות קצרי טווח. זו הסיבה שמשרד השיכון בראשותו קידם שני דברים מאז נכנס לתפקיד: קופת חסמים ותוכנית 'מחיר מטרה'. הראשון נועד לפתור את מה שמעכב תוכניות רבות במקומות שונים בארץ ללא צורך בוועדות מיוחדות שיספקו מלאי תכנוני נוסף על הקיים, או הפשרת שטחים פתוחים.

השני נועד להביא להתערבות ברורה של השלטון המרכזי במחירי הדירות. אבל בעוד הפתרון הראשון מתחיל לעבוד, חלק ממנו גם באמצעות הסכמי הגג מול הרשויות המקומיות, הפתרון השני עדיין תקוע והשר עומד מול חומה בצורה של אנשי אוצר ושל שר אוצר - שמעדיף פתרונות אחרים.

שר השיכון חוזר פעם אחר פעם על האמרה שהפתרונות שעומדים היום על הפרק יוכלו להשפיע בטווח הארוך ויש צורך גם בפתרונות קצרי טווח יותר. זו הסיבה ששוב ושוב הוא בוחר להשתמש בצירוף המילים "התערבות ממשלתית". מאז הוקם קבינט הדיור שר השיכון התאמץ ללכת יד ביד עם שר האוצר, אולם בחודש האחרון החלה האחווה להתפוגג, כאשר אריאל החל לקרוא לשר האוצר בפומבי לקבל את תוכניתו הנדל"נית. רק שבינתיים, בעוד הם נלחמים על התוכנית שתופעל סוף סוף ותזכה בקרדיט, מחוסרי הדירות נותרים כמובן מתוסכלים.

ועוד נקודה למחשבה - בזמן ששר השיכון עובד על פתרונות, כדאי שיעלה הילוך בכל הקשור להתחדשות עירונית. הוא אמנם הכריז על מודל "בינוי-פינוי-פינוי" בעשרות מתחמים (קודם יבנו ואז יפנו את הדיירים), אבל הרבה לא קורה בשטח.

השאלון

- מה היה האירוע הנדל"ני המשמעותי השנה?

"הסכמי הגג. חתמנו על הסכמי גג לשיווק 35 אלף דירות בשלוש השנים הקרובות בקרית גת, בראש העין ובמודיעין, ועד סוף השנה נגיע ל-100 אלף כשנחתום עם יבנה, קרית ביאליק, הרצליה ועוד".

- מה יקרה השנה למחירי הדיור?

"אני לא רוצה למכור אשליות לציבור. שוק הדיור נמשל לנושאת מטוסים שמשנה כעת כיוון לאט. אנחנו מגדילים כעת את המלאי התכנוני, את כמות השיווקים ואת היצע הדירות. לקראת סוף 2014 נראה התייצבות ובשנת 2015 התחלה של ירידת מחירים. אמרתי לאנשי משרד השיכון שזו המטרה, ואני וצוות משרדי עושים כל שנדרש כדי להגיע לכך".

- מה הפתרון למצוקת הדיור?

"הפתרון מורכב מכמה פעולות שאנחנו עושים במקביל: הגדלת השיווקים, חתימת הסכמי הגג, וקבלת החלטה של הממשלה על התערבות בשוק הדיור תוך הכנסת היד לכיס וויתור על הכנסות. 'דירה להשכיר' ופתרונות אחרים ייקחו זמן - ואנחנו לא מתכוונים לחכות שלוש שנים. הממשלה תביא כסף - השאלה רק כיצד. האם בוויתור על מע"מ, בפיקוח על מחיר הדירה (מחיר מטרה), פחות הכנסה מהקרקע או שילוב של כולם. צריך שהאזרחים ייהנו מזה, לא הקבלנים ולא המדינה".

- מי הוא נדל"ניסט השנה מבחינתך?

"איש השנה שלי בתחום הנדל"ן הוא מנהל רשות מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן. הוא השכיל בשנה החולפת לעמוד ביעדי הממשלה לשיווק קרקעות למגורים ובה בעת שכלל את השיטה של הסכמי הגג. במקביל הפעיל את הרפורמה ברשות מקרקעי ישראל שבקרוב תיתן את אותותיה ברמת השירות לאזרח, ושחרר סוגיות שהיו תקועות במשך שנים רבות דוגמת הסכמי החכירה במושבים, הנחלות הכלואות והסדר הקיבוצים החדש".

- על מי מוטלת האחריות לעליית מחירי הדירות?

"אני לא אוהב להתבוסס בהאשמות אלא להסתכל על העתיד. ברור שהמדיניות של ממשלות העבר נכשלה. ההחלטה לצמצם את השיווקים במרכז במטרה למשוך קהל לפריפריה נכשלה וכעת אנו פועלים במרץ לשווק קרקעות בכל הארץ. השנה שיווקנו כ-38 אלף דירות מעל היעד ובשנה הבאה נגדל ל-45 אלף. בנוסף, בשנים הללו הייתה ירידה מתמשכת בריבית שהפכה את הדיור ליעד למשקיעים. אנו פועלים במגוון דרכים כדי להביא לפתרון הבעיה כמה שיותר מהר".