העליון דחה את ערעור כבל: אבי ניסנקורן יהיה יו"ר ההסתדרות הבא

השופטים קבעו כי בית נבחרי ההסתדרות יקבע בעצמו את מחליפו של עופר עיני עד לבחירות הכלליות בארגון בעוד 3 שנים‏

בית המשפט העליון דחה הערב (א') את הערעור שהגיש ח"כ איתן כבל והותיר על כנה את החלטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, שאיפשר לחברי בית נבחרי ההסתדרות הכללית (בינ"ה) לבחור בעצמם את מחליפו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני ללא הליכה לבחירות כלליות ישירות - וזאת עד לקיום הבחירות הכלליות במועדן בעוד 3 שנים.

בכך, העליון סולל סופית את הדרך לבחירתו של עו"ד אבי ניסנקורן, כיום יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הכללית, ליו"ר ההסתדרות הבא.

‏הערעור נדחה בזכות עמדת הרוב שהציגו השופטים צבי זילברטל ויצחק עמית, בעוד השופט אליקים רובינשטיין נותר בעמדת מיעוט כשקבע כי אין לקבל את ההסדר שגובש בבינ"ה, ולפיו חברי בינ"ה יוכלו לבחור את זהות היו"ר במקרה של התפטרות או נבצרות.

רובינשטיין דחה אמנם את רוב הטיעונים של כבל, בין היתר בדבר ניגוד עניינים לכאורה שלא מאפשר לחלק מחברי בינ"ה שמקבלים שכר מההסתדרות לבחור בעצמם את היו"ר, אולם קיבל את הטענה שלפיה היות ויו"ר ההסתדרות נבחר בבחירות ישירות - גם מחליפו צריך להיבחר בבחירות ישירות בכל מקרה. כלומר, בעל תפקיד חדש ייבחר על-ידי הגוף המקורי שבחר את קודמו.

"סבורני כי הותרת האפשרות לבחור את יו"ר ההסתדרות החדש בכל עת בידיו של בינ"ה, מרוקנת במידה רבה מתוכן את הוראתה המפורשת של חוקת ההסתדרות, לפיה יו"ר ההסתדרות ייבחר בבחירות כלליות, ועל כן מצדיקה התערבות שיפוטית.

"האם באמת ובתמים ניתן להלום סיטואציה, שבה יו"ר ההסתדרות, שנבחר לכהונה בת 5 שנים בבחירות כלליות, מתפטר כעבור מחצית השנה, או אם נרצה כעבור שבוע, ומחליפו נבחר לכהונה בת 4.5 שנים, או אף 'כמעט 5', על-ידי בינ"ה? לדידי, התשובה לשאלה זו אינה יכולה להיות בחיוב", כתב רובינשטיין.

ואולם, כאמור, השופטים זילברטל ועמית חשבו אחרת. הם קיבלו אמנם את עמדתו של רובינשטיין בדבר היותה של ההסתדרות "גוף דו-מהותי", הכפוף להתערבות שיפוטית ושאינו בגדר גוף פרטי הפועל רק בכפוף לחוקתו; אך סברו כי נבחרי ציבור רבים נבחרים בבחירות שאינן ישירות, וכי הדבר לגיטימי (נשיא המדינה, רבנים ראשיים ועוד).

עוד הם סברו כי חוקת ההסתדרות ממילא קובעת בחירות ישירות כל 5 שנים, וכי הדבר ראוי, ועל כן במבחן הסבירות הרי שאין זה מקום להתערב בחוקת ההסתדרות, שמאפשרת לבחור מחליף ליו"ר ההסתדרות במקרה של התפטרות או נבצרות כל זמן שהבחירות הקבועות מתקיימות במועדן.

‏את ההסתדרות ייצגו בהליך עורכי הדין צבי אגמון ויונתן קהת ממשרד אגמון ושות' ועורכי הדין יהושע חורש, רונן ברומר ואביתר אזולאי ממשרד ש. הורביץ. את ח"כ כבל ייצג עו"ד איתן לירז. ‏‎‎‏