צו הגנה לרפי רותם

היה יסוד מוצק לטענות "קבוצת ה-15" על השחיתות ברשות המסים

איש העסקים אבנר קופל היה שנים רבות יו"ר איגוד הכדורסל ודמות מפתח בספורט הישראלי ובכדורסל בפרט. הוא איש עסקים מתוחכם בתחום הביטוח, במסגרת קבוצת החברות "רב אור". קופל הוא הוכחה ברורה לכך שמבקר המדינה, יוסף שפירא, חייב להוציא מיד צו הגנה לרפי רותם כחושף שחיתות, ולהחזיר לו את כל זכויות העובד שנשללו ונשללות ממנו כבר 8 שנים.

לאחרונה הותר לפרסום פסק דין של שופטת בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, נחמה נצר, שלפיו קופל הבריח מיליוני שקלים מגביית מס הכנסה, ויש חשש ש"ימשיך להבריח רכוש של החברה החייבת, ואף לנסות ולמלטו מאימת נושי החברה". קופל חויב לשלם 7 מיליון שקל למס הכנסה.

בית המשפט קבע, בהליך האזרחי, כי עדותו של קופל הייתה "עדות מתחמקת, מתחכמת ונפתלת עד למאוד"; וכי גרסתו של קופל היא גרסה מופרכת שהומצאה בדיעבד, כדי לנסות לחמוק ממס הכנסה. נקבע כי קופל פעל במשך שנים רבות לסכל גביית חובות מס בחברת "רב אור" ופעל לרוקן אותה מנכסים ומכספים.

יצוין כי בסוף נובמבר 2013 הגישה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) לבית משפט השלום בתל-אביב כתב אישום חמור בגין העלמות מס נגד קופל ובכירים נוספים בתחום הביטוח. לפי כתב האישום, לקופל ולחברת "רב אור" הצטברו חובות של מיליוני שקלים לרשות המסים, שנקטה נגדם הליכי גבייה החל מ-2005.

לפי כתב האישום, כדי לעקוף הליכי גבייה אלה, ביצע קופל סדרה של פעולות בדיה ומירמה, לרבות זיוף מסמכים, על-מנת להתחמק מניכוי מס במקור בגובה של מיליוני שקלים. עוד נטען כי קופל קיבל במרמה החזרי מס מרשות המסים.

בתגובה להליך הפלילי נגדו, הודיע קופל כי הוא "משוכנע כי בתום ההליך יתברר כי לא נעברה על-ידו כל עבירה מכל סוג שהוא".

ואיך כל זה קשור לרפי רותם, שהיה קצין המודיעין של יחידת החקירות של מכס-מע"מ? רותם, יחד עם בכיר נוסף ברשות המסים, שוקי משעול, הובילו לפני כעשור קבוצה של 15 חוקרים בכירים, בניסיון לחשוף פרשיות שחיתות חמורות. הם דרשו להקים ועדת חקירה ממלכתית לחקירת האופן שבו טויחו חקירות וניתנו טובות הנאה לשורה של אנשי עסקים, מקורבים לליכוד, ולדמויות בכירות מעולם הספורט.

רותם ומשעול סולקו מרשות המסים ב"עוון" פעילותם, ביוזמתו של מי שהיה בזמנו מנהל הרשות, איתן רוב, גם הוא עסקן כדורסל ותיק וחבר של קופל.

מבקר המדינה הקודם, מיכה לינדנשטראוס, פרסם דוח חמור על רוב: הטעיה, אי-גילוי נאות, ניגוד עניינים וקבלת טובות הנאה בתפקידיו המקבילים של רוב בצמרת רשות המסים ובאיגוד הכדורסל, בהן מינוי חינם למשחקי מכבי תל-אביב, ובמקרים מסוימים גם כרטיס נוסף חינם. המבקר קבע בחריפות כי רוב הסתיר עובדות אלה, ולכן על משרד המשפטים ונציבות שירות המדינה לפעול נגדו.

בסיום הדוח כתב המבקר הערה, שבזמנה הייתה קצת סתומה: "יש מקום שרשות המסים, בהתייעצות עם משרד המשפטים ונציבות שירות המדינה, ישקלו את הצורך לבחון את ההחלטות שהתקבלו באגף המכס והמע"מ וברשות המסים בתקופה הנדונה, בעניינים הקשורים בנושאי ספורט, איגוד הכדורסל וגופים כלכליים ומסחריים שהם קשורים עמם, ובעניין אנשי עסקים שחברים במוסדות האיגוד".

יש דמות אחת שמתאימה כמו כפפה ליד לדרישה הזו: אבנר קופל. בידי המשטרה יש חבילה של האזנות סתר לשיחות שהתנהלו בין רוב, בזמן שכבר לא כיהן כמנהל רשות המסים, לבין היועץ המשפטי הקודם של הרשות, משה מזרחי. הפרשה פורסמה בהרחבה ב"גלובס" ("זיכרון לטווח קצר", 28.10.10). חלק מהשיחות, מלבד המידע האסור שנמסר בהן לאיתן רוב, עסקו באופן שבו אפשר "למרוח" את דרישת מבקר המדינה. דרישת המבקר אכן טויחה.

אחת הטענות החמורות של "קבוצת 15 החוקרים" נגעה לתיק מודיעין, שהגיע לחוקר הבכיר ברשות המסים, מוטי ברכה. בעדות בבית הדין לעבודה, בהליך של רותם, העיד ברכה כי ביקש מהממונים עליו להעמיק את החקירה ולזמן, בין השאר, את אנשי העסקים רועי גיל, איתן אלדר וקופל.

האישור לא ניתן. המבוקשים לחקירה לא התייצבו. החוקר ברכה הועבר לתפקיד זניח ביחידת הפירוקים של מע"מ ברמלה. התיק טויח, בדיוק כפי שטענו רותם וחבריו בתלונותיהם למבקר המדינה, למשטרה ולפרקליטות.

היום, לאחר שחומת ההגנה של קופל כבר לא קיימת, ולאור פסק הדין בעניינו והגשת כתב האישום נגדו, ברור שהיה יסוד מוצק לטענותיה של "קבוצת ה-15" על השחיתות ברשות המסים.

מבקר המדינה, יוסף שפירא, ונציב תלונות הציבור במשרדו, הלל שמגר, גוררים רגליים בטיפול במתן צו הגנה לרותם. פרשת קופל מחייבת שצו ההגנה יינתן מיידית.