הדולר היציג נותר יציב על 3.47 שקלים; האירו נחלש קלות

פרוטוקול החלטת הריבית האחרונה של בנק ישראל: רוב חברי הוועדה המוניטרית הסכימו כי הורדת הריבית הינה צעד מתבקש; חברי הוועדה הסכימו כי רכישות המט"ח של בנקי ישראל תרמו להיחלשות השקל

הדולר היציג נותר היום (ג') יציב ושערו היציג נקבע על 3.473 שקלים, בעוד האירו ירד בכ-0.2% ל-4.812 שקלים.

בבורסות אירופה נרשמת מגמה מעורבת היום והמסחר בוול סטריט נפתח אף הוא במגמה מעורבת עם נטייה לעליות.

מנכ"ל פריקו יוסי פריימן אמר הבוקר כי "אין שינוי בהערכתנו לפיה היחלשות הדולר אל מתחת לרמת 3.45 שקלים תסלול את הדרך להיחלשות הדולר מתחת לרמת 3.4 שקלים. המשך התייצבות הדולר ברמות הנמוכות מ-3.5 שקלים עשויות לתת את ביטויין ולפגוע קשות ברווחיות סקטור הייצוא, מהלך שטרם נתן את ביטויו בשוק ההון המקומי. לאור ההאטה הנרשמת בפעילות הכלכלית בכלל וביצוא בפרט באסיה בסין במיוחד, המשק הישראלי מוטה הייצוא והחבוט לאור הייסוף המתמשך עשוי לעבר טלטלה משמעותית בעלת השלכות רוחביות על כל הענפים".

בנק ישראל: רכישות המט"ח תרמו להיחלשות השקל

בנק ישראל פרסם אתמול את פרוטוקול החלטת הריבית האחרונה, אותה הוריד הבנק המרכזי באופן מפתיע ב-0.25% ל-0.75%. לפי הפרוטוקולים, ההחלטה לא התקבלה פה אחד אלא ברוב של 4 חברים בוועדה המוניטרית שתמכו מול אחד שהצביע להותיר את הריבית ללא שינוי.

רוב חברי הוועדה המוניטרית הסכימו כי הורדת הריבית הינה צעד מתבקש לנוכח הירידה בסביבת האינפלציה, ההאטה בצמיחת התוצר, הרפיון בשוק העבודה, הייסוף המצטבר בשער החליפין האפקטיבי והחשש מהאטה נוספת במשק העולמי. הם הדגישו כי צעד זה נדרש על אף הסיכונים הנשקפים מהמשך העלייה במחירי הדירות שהתמתנו, כפי שמשתקף בירידה במאפייני הסיכון של המשכנתאות החדשות.

ביחס לדולר-שקל, חברי הוועדה הסכימו כי רכישות המט"ח תרמו להיחלשות השקל, אך ההתחזקות המצטברת עדיין מהווה גורם ממתן בפעילות העסקית.

מנגד, כטיעון המרכזי נגד הורדת הריבית דנו במחירי הדירות שזינקו בשנה האחרונה ב-8.1% ולמרות זאת נרשמת עלייה בלקיחת משכנתאות. הועלה חשש מפני השפעה ארוכת טווח של ריבית נמוכה על הביקושים לדירות, אך הוסכם שצעדי המפקח על הבנקים בשוק הנדל"ן יעילים.