רשות המסים בוחנת הפחתת מס בקניית רכב מונע בגז

ועדת המיסוי הירוק ברשות בוחנת הפחתה של מס הקנייה עד ל-10%-30% בלבד, וכן הפחתה של שווי השימוש לציי רכב צמוד בגובה של כ-500 שקל בחודש ■ משרד התחבורה: "המשרד תומך ביבוא רכבי גז"

רשות המסים בוחנת אפשרות להעניק הטבות מס לכלי רכב המונעים בגז טבעי בלבד או באמצעות הנעה משולבת גז-בנזין וגז-דיזל. הצעדים נבחנים במסגרת "ועדת המיסוי הירוק" ברשות המסים, שעוסקת בחודשים האחרונים בגיבוש מדיניות אב חדשה ביחס למיסוי דלקים ועידוד כלי רכב נקיים.

הצעד הראשון שנבחן הוא הטלת מס קנייה מופחת על יבוא כלי רכב פרטיים, שמגיעים מהיצרן עם מערכת גז או הנעה משולבת. הנעה משולבת מאפשרת להמשיך לנוע על בנזין או דיזל (בהתאם למנוע) אם נגמרת אספקת הגז במכוניות ואין תחנה לתדלוק בגז בסביבה.

כיום מציעים יצרני הרכב דגמים בודדים כאלה באירופה ובארה"ב אם כי מספר יצרנים גדולים, ובהם פורד ופולקסווגן, הודיעו לאחרונה כי בכוונתם להשקיע אסטרטגית בתחום בשנים הקרובות. על פי הערכות, מס הקנייה המופחת על רכבי גז עשוי להיות מקביל לזה של כלי רכב היברידיים, שעומד כיום על כ-30% בלבד, ואולי אף ישתווה לזה של כלי רכב חשמליים, שעומד כיום על 10% בלבד.

הצעד השני הוא הפחתה של מס הקנייה על ערכות מיובאות להסבת כלי רכב רגילים לגז טבעי. צעד זה יהיה רלוונטי גם לכלי רכב פרטיים וגם, ובעיקר, למשאיות ולאוטובוסים, שבהם עלות ההסבה לגז עומדת על עשרות אלפי שקלים.

במקביל, בוחנת הוועדה להפחית את שווי השימוש לנהגי ציים על כלי רכב צמודים עם הנעת גז או עם הנעה על שני דלקים במקביל. ההפחתה עשויה להיות בשיעור דומה לזה שניתן היום על כלי רכב היברידיים, כלומר בסכום קבוע של כ-500 שקל בחודש. עדיין לא ברור אם הטבות המס יחולו גם על כלי רכב המונעים בגז נוזלי (LPG).

יצוין, כי התיקון לפקודת כלי רכב מנועי, שעבר בכנסת בינואר, מאפשר לראשונה לנוע על כבישי הארץ גם בכלי רכב המונעים בגז טבעי דחוס. גז זה עתיד להיות אחד ממקורות האנרגיה העיקריים של ישראל בשנים הקרובות.

עדיין לא ברור מתי תפרסם ועדת המיסוי הירוק את המלצותיה, אם כי חלק מהמסקנות האופרטיביות הנוגעות למיסוי הגז וכלי רכב מונעים בגז טבעי דחוס יפורסמו כנראה עד סוף השנה. על פי הערכות, כל הטבות המס, כולל שווי השימוש המופחת, יוענקו לתקופה קצובה של מספר שנים ובהתאם לכמות כלי הרכב המונעים בגז שיעלו בפועל על כבישי הארץ. הטבת מיסוי "קצובה" דומה ניתנה בזמנו לכלי רכב חשמליים.

מרשות המסים נמסר, כי "כיום אין התייחסות בצו המכס לכלי רכב המונעים בגז באופן מלא או חלקי, ולפיכך, שיעור המס החל עליהם יהיה כמו רכב 'רגיל' (7% מכס ועוד 83% פחות ציון ירוק מס קנייה). האפשרות להפחית את מס הקנייה וכן את שווי השימוש על כלי רכב כאלה בדומה לרכבים המונעים בחשמל, וכן על ערכות הסבה, אכן נבחנת בימים אלה ע"י ועדת המיסוי הירוק".

יצוין, כי עד כה לא גובשה במשרד התחבורה תקינה פורמלית, שמאפשרת יבוא סדיר של רכבי גז, אולם ממשרד התחבורה נמסר כי "המשרד תומך ביבוא רכבי גז כחלק ממדיניותו ויבחן כל בקשת יבוא לגופה".

בתוך כך, קיבלה אתמול רשות המסים "רוח גבית" מבנק ישראל, שמחקריו העלו כי רפורמת המס הירוק במיסוי הרכב הביאה בשנים האחרונות למעבר לכלי רכב ירוקים ולמעבר למנועים קטנים יותר. לדברי חוקרי הבנק, "הצלחת הרפורמה יכולה לשמש טיעון לטובת הנהגת כלי מדיניות כלכליים גם ביחס להקטנת הצפיפות בכבישים, כדוגמת מיסוי דיפרנציאלי על נסיעות בשעות העומס".