אורי אריאל: "לילדים שלי אני אומר לא לקנות היום דירה"

שידור חי מפסגת הנדל"ן 2014 ■ שר השיכון: "הזכות שלכם לבית היא החובה שלנו" ■ לריכוז כל הכתבות מפסגת הנדל"ן - לחצו כאן

שר הבינוי והשיכון אורי אריאל (הבית היהודי) המשיך להבטיח היום (ד') כי יפעל להוריד את מחירי הדירות - ויצליח בכך - תוך שיווק של עשרות אלפי דירות באזור המרכז.

"כשאני אהיה גדול, תשפטו אותי. בסוף", אמר אריאל בפסגת הנדל"ן של "גלובס" בת"א. "אנחנו נישפט רק עפ"י התוצאות, והאמון של הציבור והבנקים והיזמים יהיה רק לפי התוצאות וכך זה צריך להיות. הזכות שלכם לבית היא החובה שלנו. אני לא ברחתי ולא אברח. נכון שאנחנו לא מספיקים להדביק את המחסור בדירות שנוצר בשנים האחרונות, אבל בהחלט ניתן לזהות עלייה בכל המדדים; ועדיין זה לא מספיק כרגע".

לדברי השר, "שיתוף הפעולה במשרדי הממשלה הולך ומתגבר, יש פחות אגו ויותר עבודה וזה מפתח להנעת העגלה. מוצר הדיור הוא המוצר הכי משוכלל מבחינת כמה משרדי ממשלה נוגעים בו. אנחנו חייבים שיתוף פעולה של כל המשרדים ועובדים טוב".

אריאל הבטיח לשווק עוד קרקעות לעשרות אלפי דירות במסגרת הסכמי גג: "מבחינת הסכמי הגג - יותר ויותר עיריות פונות אלינו שנכניס אותן ויהיו עוד הסכמים כאלה. יהיו עוד 100 אלף יחידות דיור כתוצאה מהסכמי הגג האלו. זה לא דבר מובן מאליו. אנחנו מתקדמים מאוד בהסכמי הגג ומגיעים למעל 100 אלף יח"ד ב-3-4 השנים הקרובות ולפי הביצוע הזה תשפטו אותנו. ב-2014 נבצע יותר שיווקים מאשר 2013 - תקליטו אותי. אבל המפתח הוא איפה משווקים.

"אנחנו הולכים יותר ויותר למרכז - כל מה שבמרחק של חצי שעה מת"א. זוג צעיר יכול לגור גם בבת-ים, חולון, רמלה, לוד ונתניה, ב-3 חדרים, ואפילו בדירות יד שנייה. אבל להתייחס רק לדירות 4 חדרים במרכז ת"א - זה ממש לא נכון להסתכל. כדאי להתחיל מדירה יותר צנועה ואחר-כך לשפר דיור. לא קרה כלום. זה בסדר".

אריאל אמר כי משרדו ישווק בשנים הקרובות 65 אלף יחידות דיור באזור המרכז וציין מספר אירועים בולטים: פינוי שדה דב, חתימה על הסכמי גג, חתימה על הסכמי פיתוח שטחי מסחר ונדל"ן בתחנות רכבת וחתימה על הסכמים עם הקיבוצים והמושבים.

השר התייחס לכוונת עיריית ת"א לפנות עסקים כדי "לשחרר" 1,150 דירות ובירך על המהלך. לדבריו, "רק חתימה עם הקיבוצים תיתן אלפי דירות חדשות באזור המרכז. צריך התערבות ממשלתית בשוק הנדל"ן וזה יקרה. הגענו להסכמה על כך עם שר האוצר, אבל ביצוע החלטה כזו לוקח זמן. אני אופטימי. בשבועות הקרובים כבר נודיע על צעדי ההתערבות של המדינה בשוק הנדל"ן".

אחד הצעדים עליהם דיבר אריאל הוא הפיקוח על מחירי הדירות באמצעות מכרזי מטרה: "במרכז ההתערבות הממשלתית יש מחיר מטרה - שהמדינה קובעת מה יהיה מחיר דירה בגודל מסוים ובאזור מסוים. לוקחים את המחיר הממוצע בשכונה מסוימת ומתאימים לו שיעור שינוי כלשהו. אומרים לקבלן שבמכרז זה יהיה המחיר, והם יוכלו להרוויח טוב. אם צריך שיורידו את הפער ממחיר הקרקע. אני רוצה שהקבלנים ירוויחו טוב. את מחיר המטרה אפשר לקבוע ע"י מענקים לרוכשים, במחיר הקרקע, דרך החזר המע"מ ועוד. בסוף המשמעות היא שהמדינה תשקיע מעל מיליארד שקל בכל שנה לכמה שניהם כדי להתגבר על המצב הנוכחי בשוק. וזה הולך לקרות.

"אנחנו מבינים שמחיר מטרה יבוא בתנאי שיהיו מספיק יח"ד באזורי הביקוש. מספיק זה כ-10,000-15,000 דירות. אנחנו יודעים לעשות את זה,יש לנו את המלאי כדי להשפיע על השוק. זה ישפיע גם על מחירי יד שנייה".

אריאל אמר כי הוא ממליץ לא לקנות כעת דירה: "אני שומע קריאות שהמחירים לא יירדו ורק יעלו - אני לא מקבל את הקביעה הזו ואני פועל לשנות אותה. תבחנו אותי. ילדיי שואלים אותי אם לקנות דירה ואני אומר להם תמתינו. מי שבכל זאת רוצה לקנות שיקנה - השוק חופשי ופתוח.

"אני יכול לומר שב-2014 נהיה יותר טובים מאשתקד. בכל התחומים אנחנו נשתפר ונהיה יותר טובים. יש לנו את הגיבנת של ה-10 השנים האחרונות, ולא מכסים את המחסור בדירות ביום אחד. אני מקווה שבכל שנה סדר גודל של 10% צמצום בפער הדירות שבמלאי. לאחר 3 שנים אני מקווה שנראה ירידה של כ-30% בפער שנוצר בדירות. זה יכול לקרות".

אריאל העניק לקהל את מספר הטלפון הנייד האישו שלו כדי שיוכלו לתת לו הערות. הוא אמר שהוא לא יענה לטלפונים אך כן יענה למסרונים.