סכסוך עבודה בצים: אזהרה למדינה מוויתור על מניית הזהב

תוך שבועיים רשאים העובדים לפתוח בצעדים ארגוניים עד כדי שביתה, אלא אם יוגבלו בעקבות פניה לבית הדין לעבודה

ההסתדרות הכללית הכריזה על סכסוך עבודה בחברת הספנות צים שבשליטת החברה לישראל ובבעלות עידן עופר. המשמעות היא שבתוך שבועיים רשאים העובדים לפתוח בצעדים ארגוניים עד כדי שביתה, אלא אם יוגבלו בעקבות פניה לבית הדין לעבודה.

בהודעת הסכסוך שהוגשה לממונה על יחסי העבודה במשרד הכלכלה, מונה ההסתדרות שורה של עילות להכרזה על סכסוך, כאשר ברקע הסדר החוב שגובש וטרם נחתם בחברה, המשליך לכאורה גם על יחסי העבודה. כך, נטען כי במסגרת הסדר החוב אמורה צים להעביר את החלק הארי מהאניות שלה לבעלי החוב, זאת "תוך ויתור על השירותים הניתנים מישראל, באופן שלא תזדקק עוד לבסיס בישראל וכפועל יוצא - תצומצם מאוד עבודת החברה בישראל". עוד נטען כי החברה פוגעת בעבודה המאורגנת של עובדיה על ידי העסקת יותר ויותר עובדים באמצעות חוזים אישיים או במיקור חוץ, כאשר במקביל מערכים מסוימים בחברה הועברו לחו"ל: חדר המחשב לגרמניה ומרכזי דוקומנטציה גדולים להודו ולמקומות אחרים. עוד נטען כי לחברה יש כוונה להוביל שורה של שינויים ארגוניים בחברה, אך היא מסרבת לכאורה לחשוף את תוכניותיה ולנהל על כך מו"מ.

בהנהלת צים, לעומת זאת, פנו כבר לפני כשלושה שבועות לראשי ההסתדרות בטענה כי ועד העובדים בראשות אבי שטרית הוא שמסרב לנהל מו"מ ולמעשה "ניתק מגע" מהרגע שגובש מזכר ההבנות לקראת הסדר החוב. המנכ"ל רפי דניאלי כתב אז ליו"ר הארגון עופר עיני ולמי שצפוי להיכנס בקרוב לנעליו אבי ניסנקורן: "מאחר ומאמצינו ליצור שיח מול הוועד זוכים להתעלמות זה זמן רב, אני פונה אליכם בדחיפות על מנת להביא להתערבותכם האישית". דניאלי הזהיר כי הסירוב לכאורה של הוועד לנהל מו"מ עלול לפגוע בהסדר החוב ובכך לפגוע בחברה כולה ובעובדיה.

במקביל, עובדי צים וההסתדרות מזהירים את ממשלת ישראל מפני ויתור על מניית הזהב שמחזיקה המדינה בצים. "אם המדינה תוותר לצים על מניית הזהב היא תגרום לאסון כלכלי וביטחוני ממדרגה ראשונה ותקבור את הספנות הישראלית", אמר היום יו"ר הוועד אבי שטרית. "אני קורא לממשלת ישראל לא להיכנע ללחצים שמפעילה החברה ולהפגין אחריות ונחישות. כבר היום אנו רואים את התשתית שהכינה הנהלת החברה לצמצום הפעילות בישראל ואם הממשלה תוותר לצים על מניית הזהב, ספנות ישראלית תהפוך לנוסטלגיה", הוסיף.

בהסתדרות מזכירים כי לפני כחודשיים הגיש איגוד קציני הים יחד עם פרופ' יוסי יונה ופרופ' דני גיטוויין, עתירה לבג"צ בדרישה להוצאת צו מניעה כנגד שרי התחבורה והאוצר שלא יוותרו על מניית הזהב, בטענה כי הדבר אינו בסמכותם. המדינה השיבה כי ויתור על מניית הזהב הוא כן בסמכות ממשלת ישראל, אולם בכל מקרה בנקודת הזמן הנוכחית אין לה כל מידע מספק ביחס להסדר החוב ומבחינתה רק כשיגובש הסדר החוב היא תוכל להתייחס לעניין. היום (ד') השיב בג"צ כי הוא מבקש לשוב ולהתעדכן בעניין ב-6 באפריל הקרוב, ולקבל את עמדת המדינה ביחס להסדר החוב ולמניית הזהב.