המבקר: הכשירות לגייס מילואים תחת אש נפגעה

המבקר: רידוד האימונים פוגע בכשירות ■ צה"ל: "התקציב לא נותן מענה"

צה"ל רידד בשנים האחרונות את היקף ואיכות האימונים לקראת גיוס מילואים בשעת חירום ותחת אש, כך עולה מדוח מבקר המדינה. המבקר מזהיר כי החרפת איום הירי לעבר העורף הפך את תהליך גיוס המילואים וריכוזי הכוחות, בייחוד באזורי מחסני החירום (ימ"חים), לנקודת כשל אפשרית. על רקע זה הוא כותב: "קיימת חשיבות רבה לכשירות מערך הגיוס כמענה לאיום של ירי תלול מסלול בעת גיוס המילואים. כשירות זו צריכה להתבסס על אימונים ותרגילים".

מהדוח עולה, כי מודל אימונים לשמירה על כשירות מערך גיוס המילואים, שגובש ב-2005 באגף המבצעים, מומש עד 2010 באופן מוגבל כי תוקצב באופן חלקי. בשל כך רודדו האימונים עד כדי פגיעה מתמשכת ברמת הכשירות, אך המשמעויות המבצעיות לא הוצגו לפני הרמטכ"ל.

עוד מצא המבקר, כי ב-2012 החריפה הפגיעה בקיום האימונים ובכשירות מערך הגיוס על רקע אי ודאות תקציבית.

הדוח חושף ליקויים גם ביכולת צה"ל לממש את תפיסת ההפעלה שלו להתגוננות במקרה של מתקפה כימית, בשל תרגול לא מספק וחסר של ציוד ייעודי. ביקורת בשייטת 13 חשפה אף היא ליקויים. פרקים אלה נאסרו לפרסום על פי קביעת הכנסת.

מדובר צה"ל נמסר כי "במסגרת תוכנית העבודה ל-3102, הוקצה נתח תקציבי לטובת גיוס כללי ואופרטיבי. היקף התקציב לא נותן מענה מלא למודל הגיוס אך משפר משמעותית את המענה שניתן בהשוואה ל-2102. האילוצים התקציביים ב-4102 אינם פוסחים גם על מודל הכשירות למערך הגיוס, ולכן המענה הניתן הוא חלקי. בשל האילוצים התקציביים, הומרו כלל התג"תים (תרגילי גיוס תחת אש) למעבר משגרה לחירום תחת אש. תרגילים אלה יכללו מרכיבים של גיוס תחת אש אך נתח המילואים המותאמים לשמ"פ בתרגילים אלו יהיה מצומצם. באשר למוכנות צה"ל לגיוס תחת אש, עבודת מטה הבוחנת מענה מבצעי הולם מתקיימת עם היחידות. מענה שלם יינתן עם השלמת העבודה. מדדי הכשירות ב-4102, ייבחנו ע"י חטיבת המבצעים. החל משנת 5102 יתוקנו הליקויים ובצה"ל ילמדו את מסקנות דוח המבקר והלקחים ייושמו בהקדם".