המבקר: מש' הביטחון מפגר בתשלום לספקים ב-3 מיליארד ש'

מבקר המדינה מצא שיותר מ-8,000 חשבוניות שולמו לאחר יותר מ-90 יום: "צה"ל לא עושה דבר למנוע את הפיגורים" ■ המשרד: "פועלים לשיפור השירות"

מבקר המדינה מתריע על תופעה חוזרת של פיגורים בתשלומי משרד הביטחון לספקים בהיקף של מיליארדי שקלים. בדוח הביקורת השנתי על צה"ל ועל מערכת הביטחון, מותח מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, ביקורת על מוסר התשלומים הבעייתי של משרד הביטחון למפעלים, לבעלי עסק ולנותני שירותים שונים למערכת הביטחון. הביקורת מתייחסת לאופן תשלום משרד הביטחון לספקים בשנת 2012, שבמהלכה הוצאו כ-841 אלף חשבוניות בסך כולל של כ-15 מיליארד שקל. חשבוניות אלה לא כוללות רכישה של סחורות מארבע התעשיות הביטחוניות הגדולות.

מבקר המדינה מצא כי ב-2012 משרד הביטחון פיגר בתשלום של 10% מבין כל החשבוניות שהוציא, בסכום כולל של יותר מ-3 מיליארד שקל. מהדוח עולה, כי יותר מ-8,000 חשבוניות שולמו באותה שנה לספקים בפיגור של יותר מ-90 יום. המבקר התריע כי אגף הכספים של המשרד לא מקיים בקרה ומעקב שוטף אחר תשלומים ששולמו בפיגור לספקים; אינו עורך דוחות לאיתור חשבוניות ששולמו בפיגור; אינו מרכז נתונים שכוללים את מועדי העברת החשבוניות בין הגופים ואינו מקיים פעולות למניעת פיגורים כאלה. הוא הוסיף כי חישוב של סכום ריביות הפיגורים שמשרד הביטחון היה נדרש לשלם אילו הספקים היו תובעים זאת היה מסתכם בכ-22.5 מיליון שקל.

בהתייחס לממצאי הדוח, נטען באגף הכספים של משרד הביטחון בפני המבקר, כי לא התקבלו תלונות מספקים על איחור בתשלומים ולכן ניתן היה להסיק כי התשלומים מתנהלים כסדרם. המבקר מפקפק בהסדר זה וכותב: "לא ניתן להסיק מסקנה זו, כי הימנעות מתלונות ומדרישות ריבית ופיגורים על ידי ספקים יכולה לנבוע מסיבות שונות. הספקים ניצבים מול מערך שלטוני עתיר עצמה ומדובר במערכת יחסים א-סימטרית".

זאת לא הפעם הראשונה שמבקר המדינה בוחן את מוסר התשלומים של משרד הביטחון לספקים השונים: בשנת 2005 הוא ערך ביקורת דומה, ובה נמצא כי בשנת 2004 פיגר המשרד בתשלום של כמעט 14% מהחשבוניות שהוציא, בהיקף כולל של 1.3 מיליארד שקל.

בדוח נכתב: "מבקר המדינה רואה בחומרה קיום פיגורים בהיקפים משמעותיים בתשלומים לספקים, סוגיה שחוזרת על עצמה למרות הערותיו בדוחות ביקורת קודמים, וזאת במיוחד נוכח חוסר האיזון ביחסי הכוחות בין משרד הביטחון והספקים. מדובר בחוסר איזון שעלול לגרום לכך שספקים לא ילינו על פגיעה בזכויותיהם ועל הנזק שנגרם להם עקב פיגור בתשלום, וממילא משרד הביטחון לא יפצה אותם על נזק זה". המבקר מוסיף ומעיר בהקשר זה כי "מוסר תשלומים ירוד עלול לגרום לספקים להעלות מחירים ובכל לגלם את תוצאות העיכובים בתשלומים".

ממשרד הביטחון נמסר: "משרד הביטחון פועל כל העת לשיפור השירות לאלפי הספקים שעימם הוא עובד ומשקיע בתגבור כוח אדם מקצועי, שיפור תהליכי העבודה, הטמעת מערכות דיגיטציה, ופועל לייצור כלים מיחשוביים שיאפשרו לגורמי המשרד לקבל מידע עדכני ושוטף על תהליכי התשלום, יאפשר לפעול למניעת פיגורים בתשלומים לספקים. בנוסף, פועל המשרד להעמיד פיתרון כולל לניהול תהליך אישור החשבוניות באופן דיגיטלי, שייעל את תהליך התשלום לספקים, וימנע העיכוב בתשלומים".