חילוקי דעות במשרד האוצר סביב הרפורמה בחח"י

המדינה מתכננת להעניק חבילת פיצוי חלומית לעובדי חברת החשמל כדי שיסכימו לרפורמה ■ העלות למשלם המסים: 6.5 מיליארד שקל ■ הממונה על השכר באוצר מתנגד מחשש ל"רפורמת נמלים 2"

התנגשות חזיתית בצמרת משרד האוצר סביב הרפורמה המתוכננת במשק החשמל: הממונה על השכר, קובי אמסלם, מתנגד נחרצות לחבילת הפיצויים שמסתמנת לעובדי חברת החשמל בגין ביצוע הרפורמה. כך נודע ל"גלובס".

יו"ר הוועדה לרפורמה בחשמל, מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב, מנסה עדיין להגיע להסכמות עם ועד העובדים של החברה, שתמיכתו ברפורמה חשובה ביותר להצלחתה. עם זאת, דוח הוועדה - הצפוי להתפרסם בתחילת השבוע הבא - אינו מותנה בהשגת הסכמות עם העובדים. "יוגב יודע שאמסלם הוא אופוזיציה בתוך הוועדה, ושהוא לא רוצה לתת כסף. מבחינתו, שלא תהיה רפורמה", אמר חבר בוועדה.

עוד נמסר ל"גלובס" כי אמסלם סבור שהרפורמה בחשמל עלולה להפוך ל"רפורמת נמלים 2", אם למשל תסכים המדינה לדרישת העובדים להלבנה כוללת של חריגות השכר של העובדים - כפי שנעשה בשעתו לעובדי הנמלים. נזכיר כי רפורמת הנמלים נחשבת אחד הכישלונות הגדולים של משרד האוצר לדורותיו, הואיל ועובדי הנמלים - המתוגמלים היטב ונמנים עם שיאני השכר במגזר הציבורי - קיבלו כמיליון שקל אך לא אפשרו את המשך ביצוע הרפורמה שתכננה המדינה. נזכיר כי מי שהוביל את הרפורמה הזו היה אורי יוגב, הממונה על התקציבים דאז.

כפל פיצוי

בד בבד מנהל אמסלם מאבק נגד עובדי חברת החשמל שעדיין לא הסכימו לרפורמה ולתג המחיר שמציע יוגב בגין ביצועה - עקב חריגות שכר היסטוריות. השבוע ספג הממונה אכזבה בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה שהחליט לעכב את החלטתו בעניין זה בחודשיים. המאבק החל לאחר שבאוקטובר שעבר הודיע אמסלם שמצא חריגות שכר לכאורה בקרב עובדי החברה, בכ-150 מיליון שקל לשנה.

בשיחות פנימיות אמר אמסלם כי הוא תומך ב-90% מעקרונות הרפורמה, וכי ברור לו שהעובדים זכאים לפיצויים במסגרת הרפורמה. עם זאת, הממונה טען כי הסכום הכולל של חבילת הפיצויים שדורשים העובדים נראה לו "מוגזם לחלוטין", וכי חלק מהדרישות הן בבחינת כפל פיצוי, כמו הדרישה לפיצויי פיטורים מוגדלים ופנסיית גישור. העלות הכספית הכוללת של דרישות עובדי חברת החשמל מוערכת באוצר ב-6.5 מיליארד שקל (ראו טבלה).

חבר בוועדת יוגב תקף בחריפות את אמסלם ואמר: "זכותו של אמסלם להתנגד. כידוע לך, אמסלם לא יקבע אם הרפורמה תצא לפועל או לא, ואם האוצר ייתן את הכסף לעובדים. הרפורמה תצא לפועל גם אם הוא לא רוצה אותה".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "ועדת יוגב דנה ברפורמה במשק החשמל. המלצות הוועדה מובאות לאישור הנהלת האוצר והשר שדנים בנושא בימים אלו".

עובדי חברת חשמל
 עובדי חברת חשמל