"גידול בהתעניינות של תושבי חוץ ברכישת דירות בישראל"

מנכ"ל אפריקה מגורים: "שוב קבוצות רכישה מתמחרות קרקע במחירים יותר גבוהים מהמחירים הריאליים שלהן; אנחנו נוהגים באחריות"

השבוע חשף "גלובס" כי חברת אפריקה ישראל ביצעה את אחת מעסקאות המזומן היקרות של השנה, כאשר זכתה במכרז לרכישת מתחם בית מפא"י בלב ירושלים תמורת 173 מיליון שקל. המגרש מיועד להקמת מגדל מגורים בן 23 קומות ו-80 דירות, שטחי מסחר ובניין משרדים. "הרבה זמן אנחנו מעוניינים במגרש מאחר ואנחנו מכירים מצוין את האזור. יש לנו שני פרויקטים יוקרתיים בסמוך - הרב קוק 7 וחצר הנביאים", אומר אורן הוד, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים.

- לא חששתם בתקופה כזאת לרכוש מגרש במחיר כזה, עם גזירות המס שהוטלו על תושבי חוץ?

"דווקא אירועי האנטישמיות שאנחנו שומעים עליהם באירופה הביאו ממש בזמן האחרון לגידול בהתעניינות של תושבי חוץ ברכישת דירות בישראל. מעבר לזה, אנחנו מחפשים עוד עסקאות מזומן כי אנחנו חברה נזילה מאוד. רק השבוע הודענו על חלוקת דיבידנדים של 50 מיליון שקל. עדיין יש לנו בקופה מעל 500 מיליון שקל פנויים, ולכן יש לנו את היכולת להמשיך לעשות עסקאות".

- למרות עודפי המזומנים, התמודדתם לאחרונה במכרז בחולון ל-222 דירות והפסדתם לקבוצת רכישה (של שרון גל). איך אתה מסביר את זה?

"נגיד את זה כך, 590 אלף שקל קרקע לדירה (מה ששילמה הקבוצה של גל במכרז - ש.צ), לפני כל המיסים והעלויות הנוספות, זה לא מחיר ריאלי. אנחנו פוגשים את המציאות ולכן לא היינו קרובים לזה, כי אנחנו נוהגים באחריות. המחיר שבו נמכרה הקרקע גבוה לפחות ב-10% מהמחיר הריאלי שלה בשוק. לכן, בשורה התחתונה, אני חושב שעלות הדירות בפועל תהיה יותר גבוהה מהמחירים שנקבו מארגני הקבוצה בהתחלה. בכל מקרה לא מדובר בפעם ראשונה. שוב קבוצות רכישה מתמחרות קרקע במחירים יותר גבוהים מהמחירים הריאליים שלהן. גם במכרז של רשות מקרקעי ישראל במשתלה בתל אביב זכתה קבוצת רכישה (של חני הורביץ - ש.צ) בקרקע במחיר גבוה ב-20% מהמחיר שאנחנו זכינו, וכך גם במכרז בגליל ים שהיה לאחרונה (אותה הורביץ). הבעיה היא שזה גם מקבע את בעלי הקרקע לצפות למחירים לא ריאליים".

- נחזור לירושלים. כבר תקופה ארוכה יש בעיר פרויקטים יוקרתיים שמדשדשים. צריך עוד אחד?

"הבעיה עם הפרויקטים שאת מדברת עליהם שהם אולטרה יוקרה. הפרויקט הזה יכלול דירות יוקרה, אבל יהיו בו גם דירות 2 חדרים. גם הדירות הגדולות יהיו דירות יותר קטנות מהדירות בפרויקטים המאוד יוקרתיים. למדנו למשל, שדירות 2 חדרים יוקרתיות נחטפות. חוץ מזה לא נציע מראש קומות שלמות, נשאיר לרוכשים את האופציה לחבר דירות אם הם רוצים. הכוונה שבסופו של יום המחירים הסופיים של הדירות יסתכמו במיליונים בודדים ולא בעשרות מיליונים".

- מה יהיה שונה בפרויקט הזה משני הפרויקטים האחרים שלכם?

"קודם כל מדובר במגדל של 23 קומות, ושני הפרויקטים האחרים בני 8 קומות בלבד. מהקומה השמינית במגדל כבר יראו את העיר העתיקה. המגדל יהיה קרוב יותר לרחוב יפו, ומתחתיו יוקם מרכז מסחרי בן 4000 מ"ר בדופן ארוכה. בניין המשרדים יוקם קרוב יותר לרחוב הנביאים, ותהייה הפרדה מוחלטת בין המשרדים למגורים. עוד לא החלטנו אם להשאיר את שטחי המסחר והמשרדים בבעלותנו, אבל כבר קיבלנו הצעות לגביהם ואנחנו בוחנים אותן".