מעצבים חוויית אירוח: הצצה לכנס חדשנות העיצוב של בתי מלון

מלונות הקונספט מתחרים על לב הלקוח, אך העיצוב לבד לא יוצר חוויה ■ כנס מלונאים ומעצבים יעסוק בחיבור בין היופי והאופי

מי זוכר את דמותו של ויליאם הארט בסרט "תייר מזדמן" (1988)? הימים היו ימי ראשית ההיי-טק, נסיעות עסקים וחשבון הוצאות הפכו לנחלת הכלל והרט גילם את הנוסע, שכל שאיפתו למצוא פיסה של נוחות וביתיות בערים הזרות שאליהן הוא נקלע. אולם מאז הפך עולם הנסיעות והתיירות את פניו, ואנו רודפים אחר חוויות מיוחדות ופנטזיות, שאותן ננסה להגשים בבחירת המלון הנכון.

לצד בתי מלון שמוכרים לנו את ה"בית הרחק מהבית", צמח דור שלם של מלונות קונספט - מלונות נושא, מלונות תוכן ומלונות אווירה. את נקודת המפנה מייחסים למעצב פיליפ סטארק וליזם איאן שרדר, שהקימו בניו-יורק את ההדסון-הוטל ונתנו את הטון לתעשייה כולה. אך יותר משחשובה יריית הפתיחה במירוץ הקונספט, חשוב להבין איך הוא מתקדם ולאן. המגה-טרנד של מלונות-עיצוב מוכיח עמידות מפתיעה, ובעולם שהפך ליותר ויותר פתוח ומתויר, מתחוללת תחרות קשה על ליבו ועל כיסו של הלקוח.

חוויית אירוח מרגשת

אחרי שלנו בארמונות קרח, בכנסיות ובטירות עתיקות, במגדלורים, בבתי קולנוע לשעבר ואפילו בבתי כלא (כן, יש גם חוויה כזו), כנס מקצועי שיתקיים השבוע (19.3 במרכז הכנסים אבניו באיירפורט סיטי) יעסוק בשאלה הקשה - מה כבר ניתן לחדש ולהציע בתחום עיצוב המלונות.

בכנס, שמארגנת התאחדות המלונות בישראל בשיתוף עם מגזין בית&נוי, יעסקו יזמים, מעצבים ומלונאים בסוגיות של חדשנות במלונאות, באמצעות עיצוב וחוויית לקוח - ואיך מחברים בין כל אלה בתפר עדין, על מנת שהשתלת האופי לא תיראה כתפאורה ריקנית.

חשיבותו של הכנס גם במגמות שהוא מסמן לשוק הביתי וגם בהתוויית סטנדרטים גבוהים למלונאות בארץ.

"אורחי המלונות מתקבלים תמיד עם חיוך. המלונאים מנסים לפנק בפירות, ביין, בסבונים, בחלוקים ובעיתונים. אך זה עדיין לא מספיק כדי לייצר חווית אירוח מרגשת. נושא העיצוב הפך למהותי", אומרת רומי גורודיסקי, סמנכ"לית התאחדות המלונות בישראל.

כמו בתחום המסעדות והמועדונים החדשניים, גם בתי המלון המדוברים הפכו ליעדים לחובבי עיצוב. למעצבים המובילים הם משמשים לא פעם כמעבדה לעיצוב ניסיוני ופורץ דרך, והטרנדים, כדרכם, מתחילים מהשראה והופכים למגמה מסחרית. מה שרואים היום במלון ייחודי, פרי מוחו היצירתי של מעצב-על שהרשה לעצמו להשתולל - יכול להפוך מחר למגמה בתערוכות העיצוב העולמיות.

בין האורחים בכנס: האדריכל ג'יימס סואן מבריטניה, בעליו של סטודיו אורנג' פרוג'קט, האחראי לכמה פרויקטים בולטים ומדוברים בעולם ביניהם: Raddison Farnham House Hotel באירלנד, Park Hotel בבומביי, Hoxton Hotel בלונדון. סואן מצביע על השפעתם של מלונות הקונספט על הטרנדים בעיצוב הביתי.

מאנגליה מגיעה גם אן בלקבורן, מייסדת קבוצת סידונה, המתמחה בחקר חוויית לקוח ובהדרכת מלונאים ביצירת חוויית אירוח ייחודית. לדברי בלקבורן, העלאת הסטנדרטים בתחום האירוח משפיעה ישירות על שורת הרווח של העסק. יום לפני הכנס היא תעביר סדנה מעשית ובה תדבר בין היתר איך "לוכדים" את האורחים במדיה החברתית ואיך יוצרים חוויה אישית ובעלת ערך.

במקביל לכנס תתקיים במקום תערוכה של חללי קונספט שעיצבו אדריכלים ומעצבים.