על מה מדבר הרצוג?

זה לא שהחרדים לא רוצים לכרות איתו ברית, הם לא יכולים

ברור לגמרי שיצחק הרצוג החליט על מסע למיגור, אך לא, לא של השלטון, אלא של הבוז'י. יותר מדי שנים ופעמים הוא שומע שהוא חנון, חיוור, חלש. די, נמאס לו. במיוחד שהיום הוא כבר לא אחד הילדים, אלא יו"ר מפלגה. איך הופכים למנהיג תקיף היודע מה הוא רוצה, אם לא בפועל, לפחות בתדמית?

ההזדמנות באה עם סיפור חוקי המשילות, משאל עם ואחוז החסימה. אלה נושאים שעל חלקם אפשר לזעוק שהורגים את הדמוקרטיה - שזו תמיד סיסמה אטרקטיבית, גם כאשר אין בה ממש. אבל האטרקציה העיקרית בסיטואציה זו הייתה התנגדותן של כל מפלגות האופוזיציה לחקיקה ה"בלתי דמוקרטית".

חינוך בריטי זה רע?

הרצוג בהחלט הוכיח שהוא מזהה הזדמנות כאשר זו נקרית על דרכו. הוא כינס את ראשי המפלגות המתנגדות, והכריז על הקמת מדינת האופוזיציה. מזמן לא ראיתי אדם מאושר יותר מהרצוג באותם ימים. אפילו ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון, זכה לשמוע מפיו של הרצוג את הבשורה כי "אחרי השבוע הזה כבר לא יגידו עלי שיש לי חינוך בריטי". עד לרגע זה קמרון לא ידע שחינוך בריטי זה דבר שלילי.

הכי ילדותי הוא רעיון ה"אלטרנטיבה". על מה הרצוג מבסס את קיומה? בעיקר על אריה דרעי שהכריז: "הלוואי והרצוג יהיה ראש הממשלה". אחרי שכל העם כבר יודע שאי אפשר להאמין למילה של דרעי, בא ראש ממשלת האופוזיציה ומראה שהוא עדיין מאמין. מה קורה לך הרצוג? אתה לא חי במדינה הזאת? לא ראית מה עשו המפלגות החרדיות לשמעון פרס? וזו רק דוגמא אחת.

איך עושים ברית בלתי אפשרית?

זה אפשרי שראש האלטרנטיבה לא מבין שברית עם המפלגות החרדיות היא לא מתקבלת על הדעת? לא בגלל שהם לא רוצים, אלא בעיקר בגלל שהם לא יכולים. מרגע שזה התאפשר מבחינה מספרית של מנדטים, הם העדיפו את הימין, לא בגלל אהבת הימין או שנאת השמאל; אלא מכיוון שאת מה שהם נדרשים לספק לבוחריהם, מפלגות הימין נותנות ברצון, בעוד שידי מפלגות השמאל-מרכז כבולות על ידי עקרונותיהן ובוחריהן.

רק הימין יכול

במלים אחרות הברית העדיפה על החרדים היא עם הימין. אלא מה? - בכל פעם שהימין מפנה להם קצת עורף (זמני) מוצאים החרדים פראיירים מן השמאל המאמינים שנוצרה אפשרות למהפך. ואז מוכרזת ברית שכל מגמתה להראות לימין שהם, החרדים, לא בכיסם. כשדרעי אומר שהוא מייחל שהרצוג יהיה ראש הממשלה, הדברים מכוונים להפחיד את נתניהו, לא להמליך את הרצוג. וכאשר הרצוג מדבר על ברית עם החרדים, הוא למעשה מקדם את הברית המסורתית שלהם עם הימין.