ענף יצוא? שוק הפרסום הטורקי מעדיף את הלוק הישראלי

בטורקיה מעדיפים כוכבי פרסומות בעלי מראה שנע בין מקומי לאירופי, כלומר - ישראלי ■ כך משגשג לו ענף יצוא השחקנים והדוגמנים למדינה העוינת לפרקים ■ היחס נהדר, רק צריך להבין למה אומרים "קאט"

זה נראה כמו כל פרסומת רגילה. שני זוגות מבלים בארוחת ערב בביתו המעוצב להפליא של אחד מהם. השחקנים ישראלים, נאים, צעירים, את חלקם ודאי כבר ראיתם בעבר בערוץ 10 או 2, כנראה ביותר מפרסומת אחת. רק קולו העמוק של הקריין בסוף, שמזמין בטורקית לרכוש ברשת הרהיטים המובילה במדינתו, מעיד על כך שללא ביקור במרמריס לעולם לא תוכלו לצפות בפרסומת.

ענף ייצוא השחקנים הישראלים לשוק הפרסום הטורקי התעורר מחדש בשנה שעברה, וכיום מדובר בעשרות פרסומות בשנה בהשתתפות פנים משלנו.

המפיקה מירב ויזר זוכרת מתי וכיצד התרחש הגילוי. "התחלתי את הקשר הטורקי ב-2001, כשייצגתי במאים ישראלים בחו"ל. זה הפך למשמעותי ב-2007, כשחברה טורקית ביקשה לצלם פרסומת בארץ. הם נחשפו לקאסט הישראלי והתלהבו. כשהבמאים יריב גבר ורם ברוך צילמו שם פרסומות, חלק מהקאסט הגיע מישראל. ככה הטורקים הבינו שיש משהו בלוק שלנו שמתאים להם".

מדובר בעיקר בשחקנים, אבל לא רק בהם. "עשינו פעם פרסומת טורקית לחיתולים, והבאנו איתנו מהארץ את הבחור שהתפקיד שלו לטפל בילדים על הסט", מספרת ויזר. "גם אחרי ההפקה הזו המשיכו להזמין אותו. זה היה ככה עד 2010. ממש סוג של ענף ייצוא".

סערת המרמרה לא פסחה גם על תעשייה זו, והעבודה המשותפת הופסקה. אחרי בקשת הסליחה הישראלית בשנה שעברה, שיתוף הפעולה התעורר מחדש. "עד ההתנצלות של ביבי הייתה הפסקה מוחלטת", אומרת המלהקת ברוריה אלבק. "היום זו לא אותה הרמה שהכרנו, אבל זו רמה סבירה בהחלט".

מאז ההתנצלות יצאו אל הפועל עשרות פרסומות עם שחקנים ישראלים, כשעל כל אחת מהן התמודדו 30-70 אנשים. כלכלית, לא מדובר בהפרש משמעותי מהרווחים בהפקה מקומית, ואלה תלויים במעמדו של השחקן. ההכנסה מליהוק לשוק הטורקי נעה בממוצע בין 1,700 ל-3,000 אירו. הפקות גדולות, עם דוגמנים ידועים, יכולות להגיע גם למאות אלפי דולרים.

השחקן עצמו צריך להקדיש לכך יומיים-שלושה. "הוא מרוויח מעט יותר ממה שהיה מקבל בארץ", מודה אלבק. "מעבר לכך, כאן, אם אתה עושה פרסומת אחת אתה נשרף כי אתה כבר מזוהה עם המותג. ככה נפתחים בפניך עוד שווקים".

- אבל למה הטורקים מעדיפים דווקא שחקנים ישראלים? הרי יש מחסום של שפה.

"הם מחפשים אנשים שמחים ומאירי עיניים. אנחנו קרובים אליהם והם רוצים מראה אירופי, שיהיה גם ים-תיכוני, לא בלונדיני. אלו כמעט תמיד פרסומות ללא טקסט, וגם אם כן, מדובר בשורה קצרה, ומניסיוני, השחקנים מצליחים לקלוט את זה בשניות וזה יוצא מעולה".

השחקן והסטנדאפיסט עומר בורשטיין הוא כוכב הפרסומת המתוארת לעיל. "לאחרונה הייתי בשמונה אודישנים לפרסומות טורקיות", הוא אומר. "במקרה של חברת הרהיטים, התפקיד התמקד בעיקר ב'לוק אנד פיל', במימיקות ובפרצופים". לדבריו, התשלום שקיבל גבוה במעט מזה שהיה מקבל בארץ, "אבל זה מתקזז עם הזמן שאני נדרש להקדיש".

- היית הישראלי היחיד בצוות?

"רק כשהגעתי לאיסטנבול ראיתי שגם שלושת השחקנים האחרים ישראלים. התנהלנו מול הצוות הטורקי בעיקר באנגלית. זה מוזר כשאתה לא מבין למה אומרים 'קאט', אבל הסתדרנו מצוין והיחס היה מעולה. בסוף יום הצילום השני הבמאי כבר לקח אותנו לבלות בעיר".