הסיפור על דף הפייסבוק שהפך בטעות ללהיט ענק

שרית ואסף כץ בסך הכול רצו לשתף את החברים באמרות השפר של הבנות שלהם, וגילו שגם בפייסבוק הילדים גונבים את ההצגה ■ הדף שהקימו, "ילדים הם התסריטאים הטובים בעולם", זוכה לחשיפה של מאות אלפי אנשים, שמשתפים בהיקף חסר תקדים

המורה: "ילדים, מה יש לכל בן אדם? שם פרטי ושם מש..."

יובל (8): "שם משתמש!"

(מתוך דף הפייסבוק "ילדים הם התסריטאים הטובים בעולם")

כמו הורים רבים, גם שרית ואסף כץ החליטו לכתוב את אמרות החוכמה של בתם הבכורה, שני, למזכרת. וגם אצלם, כנהוג במאה ה-21, את מקומה של המחברת תפס מסמך וורד במחשב, שאליו הצטרפו עוד ועוד פניני ילדות. אבל שלא כהורים אחרים, מסמך הוורד של בני הזוג עבר כמה גלגולים, הפציע לכמה רגעים ברשת כבלוג, ובסופו של דבר, לפני שנה וחודשיים, הפך לדף פייסבוק פעיל ופופולרי, הנחשף למעורבות גולשים גבוהה ויוצאת דופן, ולחיזורים עקשניים מצד יזמים, גופים מסחריים וחברות גדולות במשק. שנאמר: ילדים זה שמחה.

"המטרה הייתה לעשות אלבום מזכרת לילדה, עם תמונות וציטוטים", מספר אסף, שהחל בתיעוד החוכמות של שני, היום בת 7, מאז שהחלה לדבר. "עם הזמן נוספו עוד ועוד משפטים, והחלטתי שזה מתאים לפייסבוק. את הפוסט הראשון בפייסבוק שלי העליתי בנובמבר 2010 תחת הכותרת: 'ילדים הם התסריטאים הטובים בעולם #217'. מאז העליתי באופן קבוע משפטים עם הכותרת הזאת, האשטג ומספר".

החברים פרגנו בלייקים, ואסף, קופירייטר באדלר חומסקי ורשבסקי, ושרית, מעצבת גרפית עצמאית, המשיכו בשגרת עבודה-בית-ילדות. התפנית הגיעה במקרה. "ב-2012, כשלשני היה יום הולדת 5, אמרנו 'אולי נעשה ציטוט אחד מעוצב במיוחד ליומולדת שלה', ולראשונה הפכנו ציטוט לגלויה מעוצבת והעלינו לפייסבוק", מספר אסף, "ואז היה ניצוץ של רגע - יש ציטוטים, יש עיצוב -".

שרית: "וככה זה התחיל".

אסף: "היו תגובות מאוד-מאוד חיוביות לציטוטים, וחשבתי שאולי לא רק אני אבא שאוהב ציטוטים של הילדות שלו. כי אלו ציטוטים נאיביים, מרגשים, חכמים, לפעמים סתם מטופשים, אבל מצחיקים. אמרתי לשרית 'נפתח דף ונעלה ציטוטים של הילדות שלנו'".

האישה הייתה סקפטית. למה שזרים יתעניינו בציטוטי הבנות הפרטיות שלהם? אך אסף התעקש. "זה היה ניסיון", הוא אומר. "בינואר שעבר העלינו בדף ציטוט אחד של הבנות, וכבר באותו יום היו 100-200 חברי פייסבוק של שנינו שהצטרפו לדף, ואז שכנה שלחה לנו ציטוט וקרובת משפחה שלחה גם, ושלושה ימים אחר כך מישהי שאנחנו לא מכירים שלחה ציטוט".

בתוך שבוע היו כבר 500 לייקים לדף ואחרי שבועיים, היו כבר 1,000 לייקים. "היינו בהלם. פתאום 1,000 איש שאנחנו לא מכירים שולחים לנו ציטוטים של הילדים שלהם. זה היה המפץ הגדול. ואז פתאום התחילו פניות - שתי תוכניות בוקר פנו אלינו וגם חברה מסחרית לבגדי ילדים, EPK. הם זיהו פוטנציאל שאנחנו בכלל לא ראינו. תוך חודש היו לדף 3,000 אוהדים, שזה קצב צמיחה יחסית לא סביר, כשהמעורבות של המצטרפים גדולה".

פוטנציאל מסחרי גדול

אמא: "אל תפריעי לי עכשיו! אני מנסה לעבוד!"

כרמל (8) מציצה במסך: "אמא את עובדת בפייסבוק?"

(מתוך "ילדים הם התסריטאים הטובים בעולם")

בזמן שקראתם את הקטע שלעיל, עוד שני אנשים עשו לייק לדף "ילדים הם התסריטאים הטובים בעולם". מדי שבוע מתוספים לדף יותר מ-3,000 אוהדים, ולדברי בני הזוג הם מקבלים מדי שבוע יותר מ-1,000 הודעות מגולשים, מתוכן כ-700 אמרות שפר של ילדים. אסף מלקט את כל הציטוטים, ושרית מעצבת ומעלה לדף מדי יום שלושה מהם, שנבחרים בקפידה.

- אז בעצם עכשיו אתם עובדים בפייסבוק.

שרית: "אני כן. זה די נכון להגיד שאני כל היום בפייסבוק. אני עובדת על זה לפחות שלוש שעות ביום. בהתחלה העיצוב היה אמור להיות תבנית של בן ותבנית של בת עם איזושהי סילואטה ג'נרית. משהו מאוד-מאוד פשוט ונאיבי. ככל שעבר הזמן, גדל התיאבון ליצור עוד ייחוד והתייחסות לציטוט עצמו, וככה העבודה גדלה. התחלתי ממש לעבוד בזה, עם איור לכל ציטוט שעולה".

אסף: "התהליך שאנחנו עושים היום ברמה היומית זה כבר סוג של עבודה. אתה עובר על ציטוטים - זה כן מצחיק, לא מצחיק? מתחברים לזה, לא מתחברים לזה? האיורים נותנים עוד ערך מוסף. השפה הגרפית שנוצרה, ורואים את זה בתגובות, הופכת את חוויית המשתמש והגולש בדף לחלק מהכיף שלו. שרית הייתה מעצבת במשרה מלאה עם תחביב, ועכשיו היא כבר די עובדת בדף. המינונים השתנו לחלוטין. היא גם עונה לחלק מהתגובות על הפוסטים ובעצם שומרת על קשר עם הציבור. אני נותן את השעתיים-שלוש בסוף היום. עונה לכל מי שהיא לא הספיקה לענות לו. אין בן אדם ששולח לנו ציטוט ולא מקבל תגובה".

מאסת האוהדים של הדף היא בגילאי הסקטור המסחרי הנחשק 25-45. 75% הן אמהות. "יש סבתות, סבים, הורים לילדים גדולים", אומר כץ. "יש אחים גדולים ששולחים ציטוטים של האח הקטן שלהם, אנשים שמצטטים מהמחברות שההורים שלהם כתבו להם. שלחו לנו ציטוט מצולם ממחברת מ-1939. זה המקרה היחידי שהעלינו ציטוט שסרקנו. קיבלנו רשימת ציטוטים משנות השבעים בקיבוץ, וגם הם יקבלו התייחסות שונה".

העבודה של השניים מסביב לדף נמשכת גם מחוץ לפייסבוק. באחרונה הם נפגשים כמעט בכל סוף שבוע עם אנשים פרטיים ונציגים של חברות גדולות שמעוניינים ליצור איתם שיתוף פעולה. "קיבלנו כבר יותר מעשר פניות מחברות מסחריות", אומר אסף, "ויש עוד המון פניות מאנשים פרטיים שרוצים לעשות שיתופי פעולה, משרדי יחסי ציבור, מנהלי פרסום של מותגים ומשקיעים פרטיים. נפגשנו עם מישהו מקרן הון סיכון ועם כל מיני גופים שרוצים לפתח את הטכנולוגיות שלהם עם הדף שלנו או לעשות שיתוף פעולה כלשהו.

"לפני כמה שבועות פנה אלינו בחור שיש לו הרבה אתרי אינטרנט והוא רוצה להקים לנו אתר מכספו, ושאנחנו נהפוך לחלק מהשרשרת של האתרים שלו".

- אילו חברות פנו אליכם?

"פנו אלינו חברות פרטיות קטנות וגם חברות מהגדולות במשק. מחברות למוצרים כלליים לתינוקות וילדים בסגנון שילב, דרך חברות למוצרים כמו חיתולים, מזון לתינוקות, מים ועולם הביגוד והטקסטיל, ועד לחברות הגדולות במשק. למעשה, כל מי שרוצה לחבר את המותג שלו אמוציונלית לדף כזה".

- ואתם נפגשים עם כולם?

אסף: "אנחנו נפגשים עם חלק לא קטן מהם. עם חלקם אנחנו נמצאים בשלבים כאלה ואחרים של משא ומתן. יש כמה משקיעים שרוצים לקנות מאיתנו אחוזים בדבר שכרגע לא ממש קיים, כביכול, 'תנו לנו אחוזים מסוימים, אנחנו ניתן לכם כסף, ונרוץ ביחד'".

- אתם מופתעים מהכמות הגדולה של הפניות?

"בהתחלה עוד חייכנו, 'הנה גם הוא רוצה להיפגש איתנו, אסף ושרית מנס ציונה'. כשפתאום פונה אליך מישהו שאומר לך 'יש פה פוטנציאל של מיליונים לאורך זמן' - כי הוא הוא רואה את התמונה הגדולה - זה השלב שבו אנחנו: א. נלחצים טיפה, ב. נושמים עמוק, ג. נפגשים איתם ומבינים שבאמת, וואלה, יכול להיות שיש פה משהו שהוא הרבה יותר גדול מדף פייסבוק. היום די ברור לנו שהפוטנציאל המסחרי הוא באמת גדול".

- אז במקרה ובלי להתכוון בכלל, אתם אלו שפיצחתם את התעלומה הגדולה - איך עושים כסף מפייסבוק?

שניהם צוחקים: "הלוואי".

*** הכתבה המלאה - במגזין "פירמה"