"סתם ספר עלילתי לא יצליח באינטרנט, רק ספרים בעלי ערך ייחודי"

השחקן והכותב יובל אברמוביץ' הצליח למקסם את האפשרויות להשגת רווחים באינטרנט, גם בפן הפיננסי וגם בפן הפרטי ■ ספרו החדש - "הרשימה", העוסק בהגשמת חלומות, לכד את תשומת ליבם של אנשים בכל העולם, והצליח לגרום לו לגייס בפחות מחודשיים כ-235 אלף שקל

המסע שעבר השחקן יובל אברמוביץ בשנתיים האחרונות במרחבים הווירטואליים של הרשת וגם מעבר לה, הוא במובן מסוים מסע פרטי, אבל לא רק.

מסע הגשמת החלומות שלו הפך לדרך שלה שותפים אלפי אנשים מרחבי העולם. עתה מגיע תור הספר, והוצאתו לאור ומימונו, איך לא, גם הם נעשים דרך הרשת. הניסיון של אברמוביץ' הוא גם שיעור מעניין מבחינה עסקית - כיצד ניתן לעשות שימוש במרחב הווירטואלי כדי לקדם מיזם, וגם אולי במימון ורווח על ספר במודל חלופי לזה המסורתי.

הכול החל לפני שבע שנים. "את פייסבוק גיליתי כשהיא עוד הייתה בחיתולים, בימים שאם היו לך 300 חברים שם, היית אושיה", מספר אברמוביץ' בראיון ל"גלובס". "התחלתי להשתעשע, וכמו אחרים, כתבתי שם הרבה שטויות. יום אחד קלטתי שיש לדבר הזה כוח שלא משתמשים בו. הבנתי שאפשר לעשות בו שימוש גדול. אז פתחתי בלוג שנקרא 'הרשימה', עם 10 דברים שאני רוצה שיקרו לי תוך 400 יום. בן לילה התחלתי לקבל מיילים מכל העולם".

דרך הרשת יכול היה אברמוביץ' לקבל עזרה בהגשמת חלומותיו: "כתבתי, למשל, שאני רוצה לפגוש את אופרה וינפרי ולמחרת קיבלתי מישראלית שגרה בשיקגו את הכתובת לאחד הבתים של אופרה. מספר ימים לאחר מכן אמריקנית מניו-יורק נתנה לי את המייל של דון, הסוכן של אופרה וכך נפגשתי איתה.

"רציתי גם להקיף את אוסטרליה בלי להשקיע שקל אחד. תוך חודש קיבלתי פניות מאנשים באוסטרליה. יש כאלה שאומרים 'טוב, אתה בברנז'ה ולכן ישראלים שם עזרו לך', אז אני מדגיש שפנו אליי גם אוסטרלים זרים מוחלטים. הם עזרו לי פשוט כי ביקשתי עזרה".

מעבר ליכולת השימוש באינטרנט, אברמוביץ' פנה, כנראה, לנושא שנגע ברבים - חלומות והגשמתם. לדבריו: "אנשים מכל העולם התחילו לשלוח את הרשימות שלהם - מעיראק, רואנדה, ארה"ב, הרשות הפלסטינית, עזה, ואנשים התחילו לעזור אחד לשני בהגשמת החלומות".

בשלב הזה התברר שההובי הפך לעסק עם הכנסה נאה בצידו. אברמוביץ': "התחלתי לקבל פניות מחברות במשק, שרצו שאדבר על כוחו של הגלובוס ושל הגשמת חלומות. הרציתי בסלקום, רכבת ישראל, פלאפון, הסוכנות היהודית, מצפה הימים, בנק לאומי ועוד, ופתאום ההכנסה שלי עלתה ב-30%".

ואז הגיע מבחינתו שלב הספר. "בשנתיים האחרונות, העברתי לפחות 200 הרצאות והרבה אנשים התחילו לשאול אם יש ספר שלי בנושא. אז אמרתי שאם יש ביקוש, ויש לי מה להגיד יותר מהרצאה של שעתיים, אכתוב ספר. זה לא הספר הראשון שלי. הוצאתי כבר שני רומנים ב'סלע ספרים', שהפכו לרבי מכר, ועוד אחד ייצא בקיץ, הפעם בהוצאת כנרת זמורה".

"גם את עצמי אני עייפתי"

אברמוביץ' היה יכול כמובן לפנות להוצאות גם בעניין "הרשימה", אבל בחר אחרת: "הרגשתי נכון להוציא ספר על האפשרויות באינטרנט, באינטרנט. פתחתי דף באתר ג'אמפ סטארטר (ראו מסגרת, י.מ) כשהצבתי יעד של 86 אלף שקל, שנועדו למימון הדפסת הספר, מעצבת, עורכים, הפצה, שיווק ויח"צ.

"כדי לגייס סכום כזה, פתחתי מסלולי תמיכה - 69 שקל ספר, 100 שקל לכרטיס להרצאה ועד לאלפי שקלים תמורת אחוז מרווחי הספר בשפות השונות. מסלולים שונים במחירים שונים. אתה מקבל משהו בתמורה, לפני שהמוצר קיים. זה כמו לקנות כרטיס להופעה לפני ההופעה".

- זה בעצם מודל שבו אתה מתחלק בהכנסות עם משקיעים במקום עם ההוצאה והרשת.

"נכון. הרי בעבודה מול הוצאת ספרים, הסופר נשאר בסוף עם 20%-30% מהרווחים במקרה הטוב. ככה אשאיר אצלי 60%, ואת היתר אתן לאנשים שתמכו בי. הם לא שותפים, אלא בעלי מניות. כלומר, אין להם say על תוכן הספר, אבל הם תומכים וכנגד זה הם יקבלו אחוזים מהרווחים".

- צפית שגיוס הכסף באופן הזה יצליח?

"התייעצתי עם הרבה אנשים שהתנסו בגיוס כספים באינטרנט והם אמרו לי שזה לא יעבוד. הם טענו שלא יהיה רצון להשקיע תמורת אחוזים וגם שידוע שלא מרוויחים מספרים. זה, אגב, לא נכון, כי מהספרים שפרסמתי דווקא קיבלתי כסף יפה, גם אם לא התעשרתי".

ואכן, הגיוס הצליח. תוך שלושה ימים, הגיע אברמוביץ' ליעד שתכנן והיום, כמעט כחודשיים אחרי ההתחלה, וימים ספורים לפני הדד-ליין שקבע, הוא גייס כבר כ-235 אלף שקל. הספר צפוי לצאת בקיץ ולעלות בסביבות 70 שקל.

- מי נתן את הכסף?

"גם משפחה וחברים שמפרגנים, אבל גם אנשים שאני לא מכיר. הרוב שקנו אחוזים, הם כאלה שהיו בהרצאות שלי ומשם מכירים את תוכן הספר. יש גם ישראלים מחו"ל שקנו. היה גם איש היי-טק אחד שקנה 20%".

- זה הגיוני. הרי מדובר בסוג של סטארט-אפ.

"בדיוק. גם סטארט-אפיסטים עושים ככה. לפני שיש להם מוצר, הם מספרים עליו ומבקשים כסף כדי לממן את פיתוחו".

מה לדעתך גורם לאנשים להשקיע כסף בספר שלך?

"מספר סיבות. ראשית, צריך להאמין באדם ולהעריך אותו. שנית, קיים פה 'אפקט נינט'. הרי את נינט המציאו דרך האס.אמ.אסים. אנשים מרגישים שהם עוזרים להמליך אותך, וזה נותן להם תחושה טובה. שלישית, אנשים רוצים להיות חלק מקהילה, חלק מפרויקט. ולבסוף, אנשים אוהבים 'יציאות' מגניבות".

- אז היה יותר קל לגייס משחשבת.

"אני חייב להודות שאני עובד קשה, חופר לאנשים. חברה אחת אמרה לי שאני בלתי נסבל, אז עניתי שאני בקמפיין בחירות. גם את עצמי אני עייפתי".

- חברות "שוברות את הראש" איך להשתמש נכון בפייסבוק. מה הסוד?

"אם אתה רוצה להגיע להשפעה, צריך שיהיה שם משהו שאנשים יוכלו ללמוד ממנו. אני תמיד משתדל שיהיה בזה ערך מסוים לאנשים - שיוכלו ללמוד דברים שלמדתי. "צריך גם לדעת 'לחפור' לאנשים, אבל כשיש משהו טוב, הוא רץ ברשת".

- תן ממצא מעניין מהמחקר.

"שלושת החלומות הכי פופולריים בעולם הם להיות רזה, כולל גברים; שיהיה בית גדול יותר וכמובן - למצוא בן או בת זוג תומכים ואוהבים".

- איפה הכסף, כמאמר שר האוצר? על זה לא חולמים?

"זה קצת מפתיע, אבל כסף הוא לא העניין שרוצים".

- דרך חלופית למימון דרך האינטרנט? תלוי בשיטה

בהיבט הרחב יותר של שוק הספרים המקומי, מעניין לתהות אם הצלחת הגיוס לספר של אברמוביץ', עשויה ללמד על דרך חלופית למימון ספרים, באמצעות האינטרנט. אברמוביץ' מצנן מעט את הציפיות. לדבריו, "סתם ספר עלילתי לא יצליח באינטרנט. רק ספרים בעלי ערך ייחודי. יש פה שיטה שאני כותב עליה, כלי עבודה. ספרים קונספטואליים אולי יצליחו, או ספר ילדים אינטראקטיבי".

- יש דרך אחרת לסופר לגייס כסף באינטרנט?

"אמנון ז'קונט, שותפי לבית ספר לכתיבה ומדריך עסקי שלי, העלה ספר לאמזון ומכר אותו בכמה עשרות אלפי דולרים בחודש אחד. היום העולם הוא בחוץ וכל-כך קל להגיע לכל מקום.

"אם אתה סופר מתחיל ולא רוצים להוציא אותך, תעלה את הספר לפלטפורמות אינטרנטיות, כמו אמזון. אם 0.001% מהאמריקנים יקנו את הספר שלך, אתה מסודר. אני מאוד מעריך כאלה שחושבים מחוץ לקופסה".

JumpStarter: מודל מימון שבו המשקיע לא מתערב בתוכן

JumpStarter הוא אתר שנמצא בחיתוליו אשר פועל "לקידום ולמימון פרויקטים יצירתיים". למעשה, הוא מחבר בין יזמי פרויקטים בתחומים שונים, לבין אנשים שנחשפים אליהם דרך האתר, מאמינים בהם ומוכנים להשקיע סכום כסף במיזם, שיכול לנוע בין עשרות שקלים לאלפים לא מעטים.

הפרויקט של אברמוביץ' - "הרשימה" הוא הפרויקט הכי מצליח של האתר עד כה. מלבדו, סך הגיוסים של הפרויקטים האחרים ב-JumpStarter מסתכם עד כה ב-300 אלף שקל.

בשונה למשל מתחום מימון הסטארט-אפים, למשקיעים אין אמירה בנוגע לאופי המיזם, כשהחופש המוחלט בכל הקשור לתכנים נשאר בידי היזם. היזמים מציעים פרויקטים בתחומי האמנות בעיקר. כך, למשל, סרט דוקומנטרי שמכין גיא בן גד גייס 61 אלף שקל, ותוכנית "הקצה" שהורדה מגלגל"צ, פועלת כתחנה אינטרנטית וגייסה במסגרת האתר 98 אלף שקל.