"התוכנית של לפיד תשתק את שוק הנדל"ן בטווח הקצר"

אברהם קוזניצקי, יו"ר קבוצת מנרב: "ההחלטה של שר האוצר לפיד מבורכת אבל הוא לא היה צריך לצאת בהכרזה עליה כעת אלא רק ערב הביצוע" ■ שר הבינוי והשיכון טוען שיש להחיל את התוכנית שאימץ לפיד במתוכנת המלאה, כפי שהציע כבר לפני שנה

תגובות מעורבות בענף הנדל"ן על התוכנית שהציג שר האוצר למע"מ בגובה אפס לרוכשי דירה ראשונה ברחבי הארץ. התוכנית, שמתבססת על מספר רעיונות שעלו בחודשים האחרונים על ידי משרד האוצר ומשרד השיכון, מציעה לקבוע כי רוכשי דירה ראשונה, נשואים עם ילד אחד לפחות כשאחד מבני הזוג שירת בצבא, יקבלו הטבה ברכישת דירה חדשה מקבלן. ההטבה, מע"מ בגובה אפס, תחושב על פי מחיר למ"ר ולא על פי מספר חדרים או גודל דירה. מחיר דירה מקסימאלי לגביו תהיה ההנחה רלוונטית יעמוד על פי התוכנית על 1.6 מיליון שקל כאשר בכל אזור יקבע השמאי הממשלתי את מחיר הדירה אליו מתייחסת ההטבה. חשוב לציין שעל פי ההצעה, לא מדובר בהוראת שעה אם כי בתיקון חקיקה, עובדה שתוביל לכך שעד שהיא תאושר, אם בכלל, יעברו מספר חודשים במקרה הטוב.

בעוד גורמים בסביבתו של שר האוצר, יאיר לפיד, טוענים כי התוכנית כפי שהוצגה יכולה להביא לשינוי של ממש במצבם של מחוסרי הדירה ואף להשפיע על השוק, גורמים רבים בענף דווקא סבורים שלא כך הדבר. עוד ביקורת שעולה בעקבות פרסום התוכנית היא שהקריטריונים שנקבעו מפלים אוכלוסיות מסויימות ושההכרזה על תוכנית שכזו טרם אושרה בפועל עלולה לגרום לעצירת עסקאות בענף. במקביל, איומים בבג"צ כנגד התוכנית כבר מתחילים להישמע.

שר הבינוי והשיכון אורי אריאל ברך היום (ג') על ההחלטה של לפיד לאמץ את התוכנית לביטול המע"מ לרכישת דירה ראשונה, תוכנית שלטענתו הציע כבר לפני קרוב לשנה ושנדונה בחודשים האחרונים להפחתה דרמטית של המחירים באמצעות התערבות ממשלתית של החזר מע"מ בשילוב מחיר מטרה.

השר אריאל אומר שיש להפעיל את התוכנית במתכונתה המלאה כפי שגיבש, כולל משפרי דיור המהווים רוב משמעותי של השוק ומבלי להדיר חלקים בחברה וזוגות צעירים ללא ילדים.

בנוסף אריאל מזהיר כי הפעלת התוכנית במתכונת המצומצמת שתחול רק על חסרי דיור הרוכשים דירה מקבלן, המהווים 8% בלבד מכמות העסקאות השנתית, עלולה להתברר כמהלך סרק שלא ישפיע על המחירים ורק יגרום נזק לתקציב המדינה. שר השיכון יתמוך בתוכנית מלאה שתשפיע באופן אמיתי על מחירי הדיור.

"ההחלטה של שר האוצר לפיד מבורכת אבל הוא לא היה צריך לצאת בהכרזה עליה כעת אלא רק ערב הביצוע, זאת מאחר ואף אחד לא יודע באמת האם היא בסופו של דבר תצא לפועל", כך לדברי אברהם קוזניצקי, יו"ר קבוצת מנרב. לדברי קוזניצקי, פרסום התוכנית כעת עתיד להשפיע בצורה משמעותית על הענף כאשר ציבור הרוכשים ימתין להטבה המובטחת: "ההצהרה של שר האוצר בעצם תגרום לכך שאנשים לא ייקנו דירות ויעדיפו להמתין שהתוכנית אכן תתממש. אני לא מכיר רוכש דירה שירצה היום "לזרוק לפח" 18% ולכן אני מעריך שעצם ההכרזה על העניין בכלי התקשורת, תושיב אנשים על הגדר, תיצור ציפייה ובלבול בקרב הציבור ובטווח הקרוב תשתק את השוק".

רוני בריק, יו"ר ארגון קבלני השרון והבעלים של חברת הבניה לי - רן ייזום והשקעות: "הממשלה מפריחה כל יום בלוני ניסוי אחרים במקום להוציא תכנית מוסדרת. אתמול קראנו שהממשלה תעניק 100 אלף שקל לרוכשי דירות עד 1.5 מיליון שקל, והיום אנחנו מתבשרים ששר האוצר מוותר על המע"מ ברכישת דירה ראשונה. מדובר בתכניות שעוד לא הבשילו, לא הוסדרו במסגרת חקיקה, ולא אושרו על ידי הגורמים השונים בממשלה ובאוצר. לכן התוכניות הללו יוצרות רק אי ודאות בשוק. חוסר הוודאות יוביל, כמו שראינו בעבר, לעצירה זמנית בביקושים ולאחריה התפרצות שתוביל לעליית מחירים מחודשת. כאשר קוראים את האותיות הקטנות, רואים שהמהלך אמור לעבור חקיקה שפקידות האוצר מתנגדת למהלך. אנו מעריכים שקבוצות שונות באוכלוסיה שיראו את עצמן נפגעות מקביעת הקריטריונים יפעלו לטרפד את התכנית במתכונתה הנוכחית בערכאות משפטיות. הגיע הזמן שהממשלה תפרסם מעשים ולא הבטחות".

שאול לוטן מנכ"ל קבוצת לוינשטין מסביר כי לתוכנית אין סיכוי להתממש: "לדעתי אין סיכוי שהתוכנית הזו תצא לפועל משתי סיבות. ראשית, בג"צ לא יאפשר זאת מאחר ומדובר בפירוש באפליה שפוגעת בעיקר בערבים ובחרדים. שנית, התוכנית מהווה פגיעה ישירה בהכנסות המדינה. למרות הצהרות שר האוצר על ויתור על הכנסות מהקרקע, בפועל פקידי האוצר אינם מתכוונים לזה ואין להם שום כוונה אמיתית לוותר על הכנסות גבוהות".

ראול סרוגו, מנכ"ל חברת סרוגו מסביר כי הפחתת המע"מ לבדה לא תספיק ומזהיר כי היא עלולה להתברר כטעות: "העזרה לזוגות הצעירים באמצעות הפחתת המע"מ היא תקדימית ומהווה צעד בכוון הנכון אולם כזה שאינו יכול לעמוד בפני עצמו. אם ממשלת ישראל לא תנקוט בפעולות להגדלת היצע הדירות באופן משמעותי, הפחתת המע"מ לא תוביל לשינוי משמעותי אם בכלל, או אף תוביל להעלאת מחירי הדירות החדשות בשל הגידול בביקוש הנובע ממחירי הדירות מופחתות המע"מ. ההכרזה על המהלך בשלב כל כך מוקדם, לפני שאושר בממשלה ולפני הוצאתו לפועל, שלומיאלית וחלמאית ועלולה להוביל את הציבור לשבת על הגדר ולייצר ציפיות שווא להוזלת מחירי הדירות באופן מידי. אם המהלך לא ייצא אל הפועל, הציבור יחזור לשוק בבת אחת באופן שיעלה את המחירים שוב. הגיע הזמן שהפוליטיקאים יפסיקו לקשקש ולברבר ולהתחיל לעשות. כל הכרזה מסוג זה, ללא ביצוע בפועל, עושה בדיוק את הפעולה ההפוכה וגורמת לעליית מחירים נוספת".

ישראל זעירא, מנ"כל חברת באמונה: "החלטת שר האוצר הינה העתק מדויק של הצעות דומות שנשמעו בשנים האחרונות בין היתר על ידי שר הבינוי והשיכון הקודם והנוכחי. ההצעה הינה מפלה בבסיסה ויכולה להיות בעייתית. כמו-כן אם הפטור ממע"מ לא יחול על עמותות בכוונתנו לעצור את המהלך בבג"צ. יש לדאוג לכך שההצעה תהיה ריאלית, תשרת את כל המגזרים והתארגנויות ולא תישאר על הנייר או בכותרות העיתונות בלבד. תוכנית ביטול המע"מ בפועל הינה מסובכת מאד ליישום ועד שתמומש מחירי הבניה יעלו ובינתיים היא עשויה ליצור אי ודאות בעיקר לזוגות צעירים. על הממשלה להתמקד בתוכניות מטרה שניתנות ליישום מיידי כבר במכרזים הקרובים" .