פטור ממע"מ על דירה ראשונה: כוונה טובה - ביצוע פחות

הצעד רלוונטי לכל היותר ל-30% מהרוכשים ועלול לנפח את הביקושים לדירות חדשות ■ סכנה נוספת: פתח לפטורים נוספים ממע"מ - וזו רשימה שעלולה לא להיגמר לעולם ■ מילה טובה: לפיד מנסה להביא לפריצת דרך

כבר כמה שבועות טובים מתריעים כמה גורמים באוצר כי השר יאיר לפיד "לחוץ בגלל שמחירי הדירות לא יורדים". הרי זו הייתה הבטחתו כשיצא לדרך. והנה התוצאה של הלחץ המתגבר: צעדים פופוליסטים, שיעילותם בספק והנזק הפוטנציאלי שלהם גדול.

סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל לשעבר, נהג להגדיר פופוליזם כ"מדיניות שנראית טוב בטווח הקצר והרת אסון בטווח הארוך". זו דוגמא קלאסית. מי שחתום עליה הוא לא אחר משר האוצר בעצמו: הוא לא עדכן את הפקידים שקראו על יוזמה הבוקר בעיתון והם כמובן מתנגדים - ובצדק.

ראשית, נבהיר: מהפכה אין כאן. הצעד רלוונטי ל-30% מרוכשי השוק, הקונים דירה מקבלן. הרוב המוחלט של הרוכשים קונים יד שניה ובשוק יד שניה אין מע"מ. כאשר מביאים בחשבון שיש גם קריטריונים הקשורים לשירות בצה"ל, האחוזים מתקרבים יותר ל-10%. לכן, אין כאן שום מהפכה.

שנית, הדבר הראשון שיקרה אחרי ביטול המע"מ לזוגות צעירים עם ילד על דירה ראשונה, היא גידול בביקוש (תמריץ חיובי לרכישת דירות חדשות), וכתוצאה מכך, כפי שכתוב בספר, עלייה במחירי דירות חדשות מקבלן. ככה פועלים הכוחות הכלכליים של השוק ואין מי שיכול נגדם, אפילו לא יאיר לפיד הגדול. הניסוי הזה כבר כשל כמה וכמה פעמים.

לפי לפיד, באוצר גם חשבו על דרך למנוע מהקבלן לגלגל את ההטבה לעצמו, דבר שצפוי להתרחש בוודאות כמעט מוחלטת. במקרה הזה, המנגנון מסורבל ובלתי אפשרי ליישום.

אך אולי הדבר החשוב, הוא שהטבה, שמגיע לכאורה לעשות צדק, אינה שוויונית וגם לא יעילה. ברגע שההטבה ניתנת באמצעות ביטול מע"מ, קרי, באופן יחסי, מי שירצה לקנות דירה במרכז ייהנה מהטבה גבוהה יותר לעומת זה שברצונו ליישב את הנגב או את הגליל, שכן מחירי הדירות בתל אביב גבוהים יותר.

היה הרבה יותר חכם, להעניק "צ'ק" לזוג הצעיר לפי הקריטריונים ומי שרוצה ליישב את הגליל או הנגב, יקבל הטבה גדולה יותר. עם סכום של 150 אלף שקל, לדוגמא, אפשר לשלם אחוז גבוה יותר מדירה בפריפריה לעומת המרכז.

יתרה מזו, האם אחרי ביטול המע"מ על דירות ראשונות לזוג צעיר עם ילד ששירת בצבא, נמשיך לקיצוץ מע"מ על חשמל עבור נכה שנפגע במלחמה; הפחתת מע"מ על מים עבור עולה חדש; הקטנת מע"מ על שירותי חינוך עבור דרוזים... הרשימה הזו לא תיגמר לעולם. למדינת ישראל ניסיון מר ביותר עם מתן פטורים ומשרד האוצר חייב לפעול לצמצום פטורים, לא להמצאת פטורים חדשים.

ובכל זאת, מלה טובה: בפעם הראשונה נראה כי האוצר, והעומד בראשו, מוכנים לנקוט בצעדים קיצוניים כדי להוריד את מחירי הדיור. חשוב לזכור: אחת הסיבות המרכזיות המסבירות את המשך עליות במחירי הדירות הינה כי הציבור הרחב סבור כי הממשלה אימפוטנטית ולא מסוגלת להכריע ולקבל החלטות אמיצות. כאן יש פריצת דרך שעשויה אולי לאותת על שינוי התנהגות.