לוי יצחק: "הצעת לפיד תוזיל שכ"ד ותפוצץ עסקאות רבות"

"חוק כזה לא יעבור בשקט. סביר להניח שיהיה בג"צ על אפליה. האוכלוסייה שאינה משרתת בצבא ואינה עובדת תתקומם. גם הם ירצו. אבל, בינתיים, לא יהיו עסקאות"

לוי יצחק, עורך מחירון הדירות, הגיב היום (ג') לתוכנית האוצר לפיה זוג עם ילד אחד לפחות, שירכוש דירה ראשונה חדשה מקבלן, לא ישלם למדינה מע"מ, כלומר יקבל הנחה של 18%.

יצחק העריך היום: "כמובן שהדרך לאישור עדיין רחוקה (אומרים לנו שלושה חדשים), אבל את ההשפעה ניתן יהיה לחוש מיידית. מדובר בהליך שעתיד בראשיתו להביא לעצירה מוחלטת של הביקושים, ואפילו לפיצוץ של עסקאות רבות שמצויות כבר בצנרת. לא נראה שמישהו יחפוץ לשלם 18% , שמהוויים סכום מאוד משמעותי, על דירה שמחר אולי תוזל.

בהמשך כותב יצחק: "אם הדירות החדשות יוזלו בסכום כל כך ממשי, סביר להניח שנראה תגובת שרשרת בשוק הדירות מיד שנייה... בעלי הדירות מיד שנייה שמעוניינים למכור יהיו חייבים להתפשר... כדאיות הרכישה של זוגות צעירים תהיה מופנית לדירות חדשות בלבד. כך שהיצע הדירות להשכרה יגדל ואולי נראה גם ירידה במחירי הדירות בשכר חודשי... נכון שמדובר במהלך שאמור להקל על הזוגות הצעירים. אבל בהמשך נראה גם הוזלה במחירי הדירות מיד שנייה".

יצחק מזהיר כי המהלך, אם ייצא אל הפועל, לא יגרום להורדת מחירים מיידית: "התגובה הראשונה תהיה קיפאון. לא מוכנים לקחת סיכון ולרכוש במחירים של היום, כשיש סיכוי למחירים נמוכים יותר מחר. יש לתת למהלך סיכוי. סביר להניח שהכול ימתינו לבאות: הרי חוק כזה לא יעבור בשקט. סביר להניח שיהיה בג"צ על אפליה. האוכלוסייה שאינה משרתת בצבא ואינה עובדת תתקומם. גם הם ירצו. אבל, בינתיים, לא יהיו עסקאות. ואם מישהו יאלץ למכור, הוא יעשה זאת תוך הענקת הנחה ממשית, אחרת לא יימצא קונה".