בעד ונגד תוכנית הנדל"ן של לפיד: מהלך טוב - או גרוע?

שלושה בכירים בשוק הנדל"ן יוצאים נגד התוכנית, בעוד ששלושה אחרים דווקא תומכים בה ■ לוי יצחק: "הצעת לפיד תוזיל שכר דירה ותפוצץ עסקאות רבות ברגע האחרון" ■ הערכות: צפוי קיפאון בשוק הנדל"ן בחודשים הקרובים

שר האוצר, יאיר לפיד, גיבש הצעת חוק דרמטית לפיה זוג עם ילד אחד לפחות, שירכוש דירה ראשונה חדשה מקבלן, לא ישלם למדינה מע"מ, כלומר יקבל הנחה של 18%.

על פי הצעת שר האוצר יאיר לפיד, אשר זוכה להתנגדות עזה של בכירי הדרג המקצועי במשרדו, תוך מספר חודשים מועט יוזלו מחירי הדירות החדשות בישראל ב-18%, כאשר בהמשך תחלחל ההוזלה לדירות יד שנייה בשל הקטנת הביקושים מצד זוגות צעירים.

ההצעה, שטרם עברה הליכי חקיקה כמובן, מלווה בעוד תנאים: לפחות אחד מבני הזוג שירת שירות צבאי, בני הזוג מתגוררים בישראל, מחיר הדירה לא עולה על הממוצע המוגדר לכל אזור בארץ (עד 1.6 מיליון שקל) ואם הדירה תימכר בתוך 5 שנים מיום הרכישה - סכום ההטבה יוחזר באופן מיידי.

כצפוי, ההצעה התקבלה במבול של תגובות - רבות מהן בעד ורבות נגד. להלן כמה מהן:

בעד התוכנית

ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ

"בפעם הראשונה הממשלה מדברת על מהלך לטווח קצר בסוגיית מחירי הדיור הגבוהים. מדובר במהלך שיחזק את הזוגות הצעירים בצורה משמעותית ולכן אני מברך עליו. באותו זמן, אני מקווה שהחלטה זו גם תיושם בפועל, לא כמו החלטות אחרות של קבינט הדיור שלא יושמו עד היום. התוכנית תוכל גם להשפיע על שוק היד שנייה ולהערכתי תוביל לעצירת עליית המחירים בפלח שוק זה אם לא לירידה.

"אין ארוחות חינם, יכול להיות שתהיה עצירה עכשיו של חודש או חודשיים בעסקאות של עד 1.5 מיליון שקל בפלח השוק שההטבה רלוונטית כלפיו, זה לא דרמטי. כולם רוצים שתהיה עזרה לזוגות הצעירים ואם עכשיו זה יוביל לעצירה ננשוך שפתיים. באותו הזמן, תמיד בהחלטות כאלו עדיף שהתאריך הקובע יהיה מיום פרסום התוכנית כדי למנוע עצירה".

ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס בישראל

"צריך אומץ לעמוד מול הפקידות באוצר ולקבל החלטה מנוגדת לדעתם. מדובר במהלך מבורך כי מצד אחד המהלך יביא לירידת מחיר משמעותית ומיידית עבור מחוסרי דיור, ומצד אחר לא יפגע ביזמים ובקבלנים שכבר רכשו קרקע והחלו לבנות פרויקטים למגורים, כי מדובר בהיעדר הכנסות שהממשלה סופגת ולא היזמים. זאת, בניגוד למהלך שהיה מביא לירידה דרסטית במחיר הדירות ומזעזע את כל השוק. המהלך יכניס את כל השוק לתחרות ויוריד בצורה מתונה גם את מחירי דירות היד שנייה שמתחרות בדירות החדשות. גם קבוצות הרכישה, שחבריהן לא ייהנו מההטבה, ייאלצו לצאת מהתחרות ולבנות לפלח שוק אחר".

עו"ד אילן שרקון, מומחה לנדל"ן ויו"ר פורום תשתיות ואנרגיה בלשכת עוה"ד

"מדובר בצעד חיובי שאמור להוזיל את המחיר של דירות חדשות לזוג צעיר. ההפחתה במחיר משמעותית, והממשלה מוכנה לספוג את היעדר ההכנסות. ככל שתהיה הפחתה במחיר של הדירות החדשות, ההפחתה תזלוג גם לדירות היד שנייה, מאחר שקיימת התאמה ביניהן.

הרי אם מחיר דירת 3 חדרים חדשה יורד ב-18%, היחס בין מחיר דירת יד שנייה דומה, חייב להיות מושפע מכך. עם זאת, צריך לוודא שיהיה פיקוח ובקרה על כך שהיזמים אכן מביאים ליישום ההטבה ולא מעלים את מחירי הדירות על מנת לזכות בפער ההטבה".

נגד התוכנית

אורי אריאל, שר הבינוי והשיכון

"אני מברך על ההחלטה לאמץ את עקרונות התוכנית שהציע משרד השיכון כבר לפני קרוב לשנה, להפחתה דרמטית של המחירים באמצעות התערבות ממשלתית של החזר מע"מ בשילוב מחיר מטרה, אבל יש להפעיל את התוכנית במתכונתה המלאה כפי שגובשה על ידי משרד השיכון, כולל משפרי דיור המהווים רוב משמעותי של השוק ומבלי להדיר חלקים בחברה וזוגות צעירים ללא ילדים.

"הפעלת התוכנית במתכונת המצומצמת שתחול רק על חסרי דיור הרוכשים דירה מקבלן, המהווים 8% בלבד מכמות העסקאות השנתית, עלולה להתברר כמהלך סרק שלא ישפיע על המחירים ורק יגרום נזק לתקציב המדינה".

פרופסור אפרים צדקה, מתמחה בכלכלה ציבורית

"עדיף ששר האוצר לא היה מפרסם את התוכנית הזו כעת. אני חושב שזו תוכנית גרועה משום שהיא אולי תיתן הטבה לחלק קטן, אבל תגרור בוודאות עליית מחירים נוספת במחירי הדירות. חוקי הכלכלה הפשוטים ביותר קובעים שאם מורידים מחיר של משהו הביקוש יעלה, זכאים ישלמו פחות וכל השאר יותר. גם אי אפשר לדעת כמה מההטבה הזו תלך בסופו של דבר לקבלנים.

"בנוסף, הצהרה שכזו של שר האוצר תעצור עכשיו את השוק הרלוונטי לטווחי המחירים בהם נוגעת התוכנית. היה מוטב שההחלטה הייתה מתייחסת גם רטרואקטיבית ולא רק מיום אישורה בעוד חודשים. על הממשלה לזרוק יותר סחורה לשוק ולהגדיל את ההיצע. זה הפתרון".

עו"ד יורם חגבי-חגי, יו"ר משותף של פורום קניין במקרקעין של לשכת עוה"ד

"אף שהכוונה רצויה נראה כי מהפן המשפטי יהי קושי רב ובעייתי ליישם את ההצעה בחקיקה ראשית או חקיקת משנה. ההצעה אינה שוויונית ולא ניתן להפלות הנחה בדירות בין מי שעשה צבא ומי שלא. ההצעה מדירה באופן חד את אוכלוסיית הערבים והחרדים. גם הפיקוח והיישום בשטח הינו בעייתי שכן הוא מביא אותנו לתקופה של שנות ה-60 וה-70 שבהן הפטורים היו מאוד סובייקטיביים.

"לצערי, מדובר בספין נוסף שיוצא לתקשורת על ידי פוליטיקאים ולא יביא לשום פתרון. הפתרון מצוי בדבר אחד בלבד והוא מיגור הביורוקרטיה. על הממשלה להבין שהקרקע שהיא מחזיקה אינה משמשת מאגר נדל"ן להעשיר את קופת האוצר".

ד"ר חיים פיאלקוף, לשעבר מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון:

"מדובר בצעד בכיוון הנכון שמעיד כי הממשלה החלה להתייחס גם לצד הביקוש לצד המחסור בהיצע, אבל מתן ההטבה רק לרוכשי דירה ראשונה מקבלן אינו נכון לטעמי. אם המטרה היא לסייע לכלל האוכלוסייה ולא רק לקבלנים, צריך לאפשר לרוכשים לקבל ההטבה גם בשוק היד שנייה באמצעות השתתפות המדינה בהחזרי המשכנתא.

"מי שקונה דירה חדשה מקבלן זו בדרך כלל אוכלוסייה יותר מבוססת ולתת הטבה רק בתחום הזה זה בעייתי. מדי שנה מתבצעות כ-100 אלף עסקאות בענף וכ-80% מהן בשוק היד שנייה ולא דירות חדשות. יש לקחת את הסבסוד שהמדינה רוצה לתת כעת ולהמיר אותו גם לעזרה במשכנתא, מה שיגדיל את חופש הבחירה לזכאים ברכישת דירה. אם ירחיבו את התוכנית סיכויי המימוש שלה יהיו גדולים יותר".