ח"כ הורביץ נגד ביטול אגרת הטלוויזיה: "הציבור אוהב מע"מ? מס הכנסה?"

(עדכון) - דיון סוער בוועדת הכלכלה על הרפורמה ברשות השידור ח"כ שלי יחימוביץ': "מה זה לפטר 2,000 עובדים? הם מעמד ביניים קלאסי"

אוצר ושר האוצר מתוך חשיבות הנושא הסכים לממן את עלויות הסגירה והפרישה ואת עלויות ההקמה של הגוף החדש", כך אמר הבוקר שר התקשורת גלעד ארדן בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת על חוק רשות השידור החדש, שיעוצב על פי מסקנות ועדת לנדס. בשבועיים הקרובים כבר יופץ תזכיר החוק ועל פי הערכת השר הוא יגיע לקריאה ראשונה כבר בראשית המושב הבא של הכנסת.

בדיון שניהל יו"ר ועדת הכלכלה אבישי ברוורמן, אמר ארדן, כי "באשר לתקציב השוטף של הגוף, ההמלצה הייתה לבטל את אגרת רשות השידור, שר האוצר אימץ את ההחלטה והממשלה מבינה שככל שיהיה פער בין הסכום שמועבר מאגרת הרכב, ומההכנסות מפרסום - הפער יכוסה על ידי האוצר. בין אם בהסתה של תקציבים ובין בהעברה תקציבית ישירה, כפי שמתקיים כיום בלא מעט מדינות מערביות. איך עושים את זה, באיזה מנגנון שקוף, כדי שאף שר לא יפגע בעצמאות הגוף - אנחנו ניתן תשובות בחוק".

בוועדה נמסר כי עוד לפני פסח יתכנס צוות באוצר שיחל במו"מ מול העובדים על תהליכים הפרישה המחודשים שלהם.

ח"כ ניצן הורביץ (מרצ) דחה את הטענה כי צריך לבטל את האגרה משום שהציבור לא אוהב לשלם אותה. "הציבור אוהב לשלם מע"מ? ביטוח לאומי? מס הכנסה? הציבור אוהב מממן מוזיאונים ותיאטרואות כי זה חלק מהאחריות הציבורית שלנו. כששר האוצר אמר חתמנו על תעודת הפטירה של רשות השידור, זה דבר דוחה בעיני. מי שהרגו אותו והוא מת, לא יחיה. החזון שלנו לשנים הקרובות, גוף קטן דל, עם עובדים לא מאוגדים, עם קשר לפוליטיקה, בשורה התחתונה, וודאי שיש בעיות ברשותו השידור, יש מה לתקן אפשר לעשות הבראה, אבל המהלך הזה הוא פסול וצריך לעצור אותו".

ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) הוסיפה כי "אני מאמינה בידיים הנקיות של השר ושל רם לנדס אבל יש כמה דברים שזועקים - מימון מממשלתי מגיע מאותם כיסים בדיוק כמו האגרה, מהכיסים של הציבור. הרי זה הדבר שהכי מגביר את התלות בפוליטיקאים. אין מקור תקציבי לתוכנית הזו והאגדה כאילו הקרקע תממן, מי כמוכם יודע שאין דבר כזה, גם אם יפול מטר יהלומים בחצר של רשות השידור אי אפשר לקחת את זה למימון הרפורמה. פשוט מרמים אתכם.

"עבדתי ברשות השידור ובחדשות 2 אני יודעת מה זו התערבות בוטה ושליטה של פוליטיקאים ושל בעלי ההון - אני מכירה את שניהם. בלי האיזון של שני השידורים אין דמוקרטיה, זה איזון הכרחי, ואם השידור הציבורי יסגר הוא לא יפתח. מה זה לפטר 2,000 עובדים? הם עשירי הארץ? הם מעמד ביניים קלאסי - הקלות ראש הזאת. בפקודת מי יחליטו מי הטובים שיקחו אותם בהמשך?".

יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, חיקה גינוסר, אמר כי "ההחלטה של ועדת לנדס לסגור את רשות השידור, היא ברוטלית, כוחנית, בריונית, פחדנית שאיננה מוכנה להתמודד עם הידברות. מי הטובים שתקחו לרשות השידור החדשה: הימניים? השמאלניים? האשכנזים? המזרחיים? מי אתם שתחליטו מי העובדים הטובים? הדוח מתייחס בהבנה ואהדה לאגרה הנגבית בסתר, גם את יתרת האגרה אפשר לגבות בסתר - בארנונה, בחשמל - ואז יהיה אפשר לקיים רשות שידור נפלאה".

ח"כ נחמן שי אמר כי "הדרך לגיהינום רצופה בכוונות טובות. עבדתי ברשות השידור לפני 45 שנה ואני אומר שלא אתן לסגור את רשות השידור. אני מכיר את כל המצוקות של המקום - לא חסרות נקודות שחורות, אבל הן לא יכולות להעיב על האור שהיה ויהיה בבית הזה. מה שיסגר לא יפתח. הקווים האדומים שלי: המשך השידור הציבורי, זה תנאי שלא יעבור, השידור הזה צריך להיות עצמאי ולא פוליטי ולא יכנס כסף מהאוצר לרשות השידור כי איתו ייכנס כל הרעל של הפוליטיקה ולא ייתכן שיילכו בין לילה 2,000 איש הביתה".

יו"ר ועד ההנדסה של ערוץ 1 משה שגב, אמר "מה שעולה מהדוח הזה, רואים שזו העתקה מדויקת של הרפורמה שנחתמה בדמנו. יש חוצפה שלקחו וועדות מייעצות שעמד בראשון רם בלניקוב ואילן לוין שהפציר במנכל רשות השידור שאוי אם לא תלך לרפורמה המוצעת. נעשה מעשה חמור בהצהרה בה יצאו השרים של ביטול האגרה- האזרחים הפסיקו לשלם אגרה, היום אין כסף ברשות השידור. זה צעד פופוליסטי זול, אתם תצטרכו להדרש לעניין הזה".

יו"ר רשות השידור אמיר גילת, שהופרע על ידי עובדי רשות השידור אמר כי "ברור לכולם רשות השידור במצבה הנוכחי לא יכולה להתקיים אפילו עוד יום. אני לא חושב שלמישהו יש כוונה לקבור את השידור הציבורי. בצורה הזו אנחנו לא יכולים להמשיך, צריך לעשות רפורמה כזו או אחרת, אין חילוקי דעות לגבי שדרוג טכנולוגי, לגבי חדר חדשות מאוחד - לב העניין הוא לא השידור הציבורי אלא רשות השידור והעובדים ולא בכדי העובדי התנקז לנושא העובדים".

ח"כ איתן כבל, אמר כי "אני מאוד תומך בכל מהלך שיציל את השידור הציבורי, בדוח כפי שהוא מונח יש בעייתיות. הדבר הראשון שצריך להתמודד איתו זה נושא העובדים - לא יכולה לצאת כאן רפורמה ולא דוח אם נושא העובדים לא יבוא באופן הכי רציני. העניין הזה של ציבור העובדים, מונח בפני השר והוא יכתיב יותר מכל נושא אחר את דרכי הפעולה. חייבת להיות תשובה ברורה לנושא המימון. בסוף המפולת הגדולה היא לא בגלל העובדים, זה ניהול כושל מתמשך וצריך לאלתר להקים ועדה קרואה עד שהדוח הזה יצא לפועל. אי אפשר להוציא דוח כזה דרמטי ומצד שני שכל אחד מההנהלה שמוביל את הרשות לאבדון - יתנו לו להמשיך". במקום ישב גם מנכ"ל רשות השידור יוני בן מנחם.

השר גלעד ארדן אמר בהמשך כי "לא אתן למיליארד שקלים להמשיך ולרדת לטמיון כל שנה. במשך שנים ספרו לנו ששידור ציבורי איכותי אין לו הרבה רייטינג, החליטו להפוך את המחדל לאידיאולוגיה. בדוח וועדת לנדס ישראל מדורגת לפני אחרונה ברמת ההשפעה של שידור ציבורי, לפי הנתונים של איגוד השידור האירופאי".