הצצה ל-5 חברות ישראליות בחזית החדשנות

נציגי 35 חברות ישראליות נפגשו בכנס MWC האחרון עם ענקית הטכנולוגיה אמזון והציגו את הטכנולוגיות המתקדמות שהן מפתחות ■ האם תבלע אמזון כמה מהן בעבור אקזיט נאה? קבלו הצצה לפעילות של חמש מהן

מדי שנה מתכנסת בברצלונה תעשיית המובייל העולמית לוועידה השנתית, MWC שמה, שבה מוצגים החידושים הטכנולוגיים האחרונים בתחום. במהלך ארבעת ימי התערוכה שהתקיימו בסוף פברואר הציגו גם 75 חברות ישראליות את מרכולתן, בביתן שארגן מכון הייצוא. 3,000 מפגשים עסקיים ספר המכון בימי התערוכה, בין גורמים שונים ובין החברות הישראליות. בין היתר נפגשו נציגי 35 חברות ישראליות עם ענקית הטכנולוגיה אמזון. האם תבלע אמזון כמה מהן בעבור אקזיט נאה? תשובה אין לנו, אבל גם אין לנו ספק שהחברות הללו מייצגות את החדשנות הטכנולוגית הישראלית במיטבה. הנה הצצה אל חמש מהן.

Pointgrab - כבר לא צריך לגעת

כשהם נישאים על כנפי טרנד הסלפי, עלו אנשי הסטארט-אפ הישראלי pointgrab לבמה בברצלונה וקטפו את תואר האפליקציה החדשנית ביותר שמאפשרת צילום סלפי מרחוק. "זה היה מרגש", משחזר אסף גד, סמנכ"ל השיווק של החברה, "אנחנו משתתפים כבר כמה שנים בצורה שקטה בוועידה. השנה הלכנו על זה בגדול וניסינו את מזלנו בתחרות. מבחינת תזמון יש היום באזז סביב הסלפי והאפליקציה כבר הפכה ללהיט. חצי שנה אחרי שיצאה, כבר עברנו את מיליון המשתמשים. הופתענו לטובה מהפרס, אנחנו הקטנים מהוד השרון עולים לבמה עם חברות כמו וודפון או אפל".

- תסביר על האפליקציה.

"CamMe זאת אפליקציית מובייל שמאפשרת צילום סלפי או צילום קבוצתי בלי מגע ידיים ובלי צורך שמישהו יחזיק את המכשיר. היא משתמשת בטכנולוגיית זיהוי מחוות ידיים של החברה, טכנולוגיה שמבוססת על אלגוריתמים של זיהוי תנועה".

- איך זה עובד למעשה?

"שמים את המכשיר בכל מרחק - מ-30-40 סנטימטר ועד חמישה מטרים - ומראים את כף היד למצלמה. סוגרים את האצבעות לצורה של תפיסה והמצלמה מצלמת".

מבחינת החברה, האפליקציה היא רק "טיזר", שכן הטכנולוגיה שפיתחה מכוונת הרבה מעבר לסלפי. פוינט גראב מציעה מגוון שימושים שישנו את מערכת היחסים של המשתמש עם המכשירים החשמליים סביבו.

"הטכנולוגיה בעצם משתמשת במצלמה שיש בכל טלפון, מחשב או טלוויזיה חכמה, ויודעת לנתח תנועות גוף של המשתמש ממש כמו שבני אדם מנתחים תנועות אחד של השני", מסביר גד. "הדוגמה הכי טובה היא של ילד קטן שהמורה רוצה שיהיה בשקט. כדי להעביר לו את המסר, היא מניחה את האצבע על השפתיים. אם אנחנו רוצים להנמיך את הטלוויזיה, כל מה שאנחנו צריכים זה לשים את האצבע על השפתיים והטלוויזיה נכנסת למיוט".

- תוכל לתת עוד דוגמאות לשימושים של הטכנולוגיה?

"למי לא נמאס לחפש את השלט או לעמוד קרוב למכשיר כדי לשלוט עליו? בעולם המחשבים והטלוויזיות הצורך הזה הרבה יותר ברור מעולם המובייל. אז במקום להשתמש בשלט או לרכון מעל המחשב, כל מה שצריך זה להשתמש בתנועות בידיים כדי לשנות ערוץ בטלוויזיה או לגלוש.

"מעבר לזה, יש מגוון שימושים שלא מכוסים בצורה מספיק טובה. למשל, שליטה על המובייל ברכב. כשנוהגים והטלפון מפעיל אפליקציית ניווט, או שמתקבלת שיחה, במקום לגעת במכשיר, מה שמסיח את הדעת, אפשר לבצע את אותן הפעולות באמצעות נפנוף הידיים. למשל, צורה של לייק כדי לענות לשיחה. זה יכול גם להעשיר את חווית המשחקים במובייל או אפילו לקחת את זה רחוק לעולם של מציאות רבודה".

- מה לגבי מוצרים אחרים בסביבה הביתית שלנו שאין בהם מצלמה?

"הטכנולוגיה שלנו כבר מגיעה על כל המחשבים של לנובו להתקנה בחינם. משנת 2010 אנחנו גם בשוק הטלוויזיות והטלפונים. לפני כמה חודשים לקחנו צעד אחד קדימה לעולם של הסביבה הביתית במכשירים כמו מזגן או תאורה. יצרנו שיתוף פעולה עם חברת חומרה ועם עוד מספר חברות בתחום ליצירת מודול להטמעת הטכנולוגיה גם במזגנים או במתגים. כך יהיה אפשר לשבת על הספה בלי צורך לקום כדי לכבות את האור. הכול בהינף אצבע".

- אם כך, כולנו צפויים בעתיד לחלק פקודות עם מחוות ידיים למכשירים. איזה עולם זה יהיה?

"אני חושב שהעולם יהיה טבעי מאוד כי הממשק טבעי יותר כשהוא מכיל את עולם הקול ומחוות הידיים. החוויה תהיה שלמה ואנושית, נגישה יותר. הילדים שלי, למשל, לא יודעים מה זה שלט. בבית אנחנו מעבירים ערוצים בטלוויזיה רק בעזרת מחוות ידיים. כשהם הולכים לבתים של בני משפחה או חברים הם אומרים להם שהם צריכים לדבר עם אבא, כי הטלוויזיה שלהם מקולקלת ואי אפשר לשלוט עליה. כמו שהיום כל ילד נוגע באייקונים על מסך המגע, בעוד כמה שנים הילדים ינפנפו למזגן".

שנת הקמה: 2008

מספר עובדים: 40

מקום פעילות: הוד השרון

תחום פעילות: טכנולוגיה לזיהוי צורות ותנועה לשליטה מרחוק על מכשירים

עוד משהו: האפליקציה של החברה CamMe זכתה בקטגוריית "האפליקציה החדשנית ביותר לשנת 2014" בוועידת המובייל בברצלונה

Wibbitz - הטקסט הופך לוידיאו

את זוהר דיין ואת יותם כהן, מייסדי החברה wibbitz, אנחנו תופסים בשעת בוקר של יום חול בפאלו אלטו, קליפורניה, עושים עסקים. החברה שקטפה את התואר אפליקציית התוכן הטובה לשנת 2014, תואר שהאחרונה שהחזיקה בו הייתה waze שמאוחר יותר נמכרה לגוגל, גייסה מאז היווסדה למעלה משני מיליון דולרים. עם התואר החדש נפתחו גם דלתות חדשות, כולל פגישה עם האחראי על חנות האפליקציות של קינדל באמזון.

מה בעצם מציעים השניים לחוויית המשתמש העתידית שלנו? "החזון שלנו בחברה הוא להפוך טקסט לווידיאו ולייצר דרך חדשה לצריכת תוכן", מסביר דיין. "אם את חושבת על זה, כבר 300 שנה מאז שיצא העיתון צורכים תוכן באותה צורה, דרך קריאת טקסט. בעידן הדיגיטלי לקחו את אותו טקסט ושמו אותו במכשירים הרבה יותר קטנים כמו המובייל והחוויה הרבה פחות נוחה. אז אנחנו לוקחים טקסטים כתובים והופכים אותם בצורה אוטומטית לקטעי וידיאו קצרים".

שם החברה מורכב בעצם ממשחק על המילים חתיכות ורשת באנגלית (המילים המדויקות מבחינת האיות היו תפוסות). חתיכות מהרשת הן המהות של הטכנולוגיה שפיתחה החברה באמצעות אלגוריתמים וסטטיסטיקות של ניתוח שפה: האפליקציה שולפת את מילות המפתח, נתונים ומקומות המוזכרים בטקסט מסוים ויוצרת, תוך כמה שניות ובצורה אוטומטית לחלוטין, סרטון וידיאו שאורכו בין 30 ל-45 שניות של ויזואליה ושל קריינות הטקסט. "הרעיון עלה מצורך אישי שלנו. בכל בוקר הרגשתי שיש כל-כך הרבה אתרים שכתוב בהם אותו דבר וחשבתי שיהיה טוב אם היה כפתור play לכל התוכן הזה", אומר דיין.

איך זה נראה? התכנים שבהם עוסקת החברה כיום הם חדשות, ספורט, בידור, פיננסים וטכנולוגיה, וזאת ממאגר טקסטואלי-אינטרנטי שהיא בוחרת. באפליקציה שלה מוצע התוכן הזה ובחירה בו יוצרת את הווידיאו. בעתיד זה צפוי להתפתח מאוד.

המוצר לא תומך בעברית, ומלבד השפה האנגלית, בשבועות הקרובים ישחררו לשוק את הגרסה הספרדית ובשנה הקרובה, מלמד דיין, "אנחנו מתכוונים להשיק בעוד שלוש שפות: גרמנית, צרפתית ופורטוגזית".

- מה המרחק בין וידיאו אוטומטי של דיווחים בעיתון לבין הפיכה אוטומטית של ספר לסרט?

"תיאורטית זה אפשרי כבר היום. אני מאמין שנראה גם את זה בעוד כמה שנים קדימה".

- ומה הלאה מבחינה עסקית בחברה?

"בשנה הקרובה אנחנו נתעסק בעיקר בפן של ההפצה והעסקים. הוצאנו את האפליקציה ויש לנו גם פתרונות לרשת. אנחנו עובדים עם אתרי תוכן שבהם אנחנו מטמיעים שורת קוד באתר ואז אוטומטית בכל הכתבות מתאפשר ליוזר לצפות בסרטונים. המודל העסקי מתבסס על פרסום שיהיה לפני הווידיאו. בקרוב נוציא גם את אפליקציית האנדרואיד שלנו".

שנת הקמה: 2011

מספר עובדים: 15

מקום פעילות: תל אביב וניו יורק

תחום פעילות: אפליקציית תוכן שממירה כתבות טקסט לקטעי וידיאו

עוד משהו: החברה זכתה בפרס "אפליקציית התוכן הטובה לשנת 2014" בועידת המובייל בברצלונה. בשנה שעברה הייתה זאת חברת waze שקיבלה את התואר

Lexifon - רובוט שמתרגם שיחות

עד כמה אינטימיים יהיו היחסים בין הטכנולוגיה והאדם? בשימוש בשירות התרגום הסימולטני של חברת לקסיפון, מנהלים אנשי עסקים ברחבי העולם שיחות בתיווכו ובתרגומו של רובוט עם קול רך של אישה (כתבה על החברה פורסמה ב-G לפני מספר שבועות). איתי שגיא ואביו אייק שגיא, דוקטור למחשבים, שייסדו את החברה, ביקשו להגשים את חזון המחשב המדבר ולדברי שגיא הבן, גם הצליחו.

- במה שונה לקסיפון מפתרונות טכנולוגיים אחרים לתרגום?

"אנחנו עושים תרגום אוטומטי בזמן אמת, שמבוסס על סטטיסטיקות של שפה מדוברת בסיטואציה של שיחות טלפון. פיתחנו טכנולוגיות משלנו שעליהן רשמו פטנט ואנחנו משתמשים גם בטכנולוגיות קיימות. לכן יש הרבה עניין סביב החברה שלנו".

המחשב יודע להבדיל בין סלנג ובין צורות דיבור שונות; "מגניב" יהפוך ל"קול" לצורך העניין. ובכל הקשור לכספים - הסיבה שלשמה התכנסו רוב לקוחות החברה - מוצע גם שירות אקו מיוחד שבו הדובר שומע את עצמו שוב בשפתו המקורית נוקב בסכום, ואת התרגום הסימולטני למספר.

- יש נטייה לחשוב שהאנגלית מדוברת אצל רוב תושבי הכדור, בוודאי של אלה שבעולם העסקים.

"ישראלים אולי משופשפים עם האנגלית, אבל רוסים וסינים לא, וגם לא ספרדים ודרום אמריקאים. 85% מהעולם לא דובר אנגלית. וצריך להביא בחשבון שגם האמריקאים לא מדברים שפות אחרות".

לאחרונה השיקה החברה את השירות שתומך גם בשפה העברית, אם כי זה עדיין פחות מפותח ומתקדם מהשירות בשפות האנגלית, הסינית המנדרינית, הספרדית, הצרפתית, הרוסית, הגרמנית, האיטלקית והפורטוגזית שהיא כבר מציעה.

הרעיון לטכנולוגיה מתבשל אצל שגיא האב כבר שלושים שנה, מספר הבן שאחראי על הפיתוח העסקי, "רק שבשנים האחרונות זה הבשיל לכדי משהו מעשי כי הטכנולוגיה התקדמה ואפשרה לנו לבנות על גבי טכנולוגיה בסיסית את השירות הזה".

- ומה העתיד העסקי של החברה?

"אנחנו גדלים. בארצות הברית הקמנו החודש חברה בת ושם נתחיל את כל הפעילות העסקית בארצות הברית. בישראל יישאר הפיתוח".

- איך השירות צפוי להיות מתומחר?

"כיום אפשר פשוט להירשם עם מספר טלפון, אפילו נייח, באתר שלנו. מאותו רגע את לקוחה של השירות וישנן כמה חבילות שירות. מארבעים דולר בחודש לעסקים קטנים ובינוניים או תוכניות של דבר כפי יכולתך או לפי כמות הקווים, או לפי שעה או דקה".

רובוט שמתרגם בזמן אמת יכול לשרת ענפים נוספים, כמו למשל תיירות, ואולי לכן קיבלה החברה, שגייסה עד כה 2.5 מיליון דולרים, הרבה תשומת לב מהעיתונות הבינלאומית בוועידת המובייל. אפילו כתבת מרשות השידור האיראנית ניגשה להתעניין בפתרון לפערי שפה. "נפגשנו עם הרבה חברות", מספר שגיא, "למשל חברות שרוצות למכור ישירות מהיצרן לצרכן והדבר היחיד שמונע מהן זה מחסום השפה. אנחנו משחררים את הפקק כך שהיצרן הסיני יכול למכור מוצרי חשמל, למשל, גם לצרכן הגרמני, האיטלקי או האמריקאי".

Tvinci - טלוויזיה ניידת

ראשי התיבות OTT הם משהו שכדאי לשנן. זאת כנראה תהיה מהפכה טכנולוגית שתגיע בדרך כזאת או אחרת אל רובנו; טכנולוגיית Over The Top Content מאפשרת לצרוך טלוויזיה דרך רשת האינטרנט הפתוחה, בצורה ממוסדת וזולה הרבה יותר מהמקובל כיום.

חברת TVinci הישראלית נחשבת לשחקן בולט בשוק העולמי. היא מספקת פלטפורמה שמאפשרת לכל מפעיל או חברת מדיה שרוצים להציע שירות של טלוויזיה על גבי האינטרנט, לקנות את הפתרון ולנהל אותו. בישראל צפויה בקרוב חברת הלווין יס להשיק שירות מסוג זה שיתבסס על פלטפורמה של החברה.

"אנחנו מתמקדים בלקוחות שרוצים לגבות כסף על השירות", מבהיר עידו ויזנברג, שותף מייסד יחד עם עופר שעיו. "זה לא דומה ליוטיוב, אלא אנחנו מחפשים לקוחות שרוצים להרים את הנטפליקס המקומי. לא רק ב-VOD אלא גם עם ערוצים חיים או קאטצ' אפ טיווי, שזה אומר להקליט ולראות את התוכן אחרי".

- מה הטכנולוגיה הזאת תעשה לעולם הטלוויזיה?

"אנחנו מאמינים שהדור הבא של הטלוויזיה יהיה אישי וחברתי. כבר עשורים רבים שהטלוויזיה לא ממש השתנתה; פרט למעבר משחור לבן לצבע, לא היו בה הרבה חידושים לעומת הטלפון, למשל, שהפך לסמארטפון. אנחנו מאמינים שגם הטלוויזיה תשתנה".

- מה זה אומר טלוויזיה אישית וחברתית?

"כל מכשיר שמאפשר צפייה יכול להיות כזה. אפשר ליצור רשימות מועדפים, לבדוק מה החברים רואים, להשתמש במדד באזז לגבי תוכן, לקבל הודעות על תוכן וגם להעביר תוכן מהסמארטפון למסך הגדול".

- התחלתם עוד לפני מהפכת המובייל, שבוודאי עשתה לכם רק טוב.

"כשהתחלנו היינו נורא מפוקסים על ווב טיווי, כי לא היו אז סמארטפונים וטאבלטים. המובייל הוא מהפכה של מכשיר שיש לו מסך שמאפשר לראות תוכן. על-פי הסטטיסטיקות, השימוש המרכזי שעושים היום במובייל מעבר לבדיקת מיילים ו-ווטסאפ הוא לראות וידיאו. כן, אנחנו צמחנו עם התעשייה, היינו במקום הנכון ובזמן הנכון כשהכול התחיל לפרוח. בגלל שיש לנו מערכת מוכנה, יש לנו כבר לקוחות בכל העולם, בעיקר באירופה, דרום אמריקה ואסיה, והחברה רווחית".

- אז הכול יהיה יותר מבוזר, לפי דרישה, בלי מדורת שבט. זה טוב ליוצרים?

"בסופו של דבר, זה טוב ליוצרים. קחי, למשל, סדרה כמו בית הקלפים של נטפליקס שלא הייתה נוצרת לולא שידורי טלוויזיה באינטרנט, וזו הצלחה כבירה. התוכן הוא המלך וככל שיש יותר מכשירים שדרכם אפשר לצרוך אותו, זה יותר טוב ליוצרים. מה גם שיוצר ישראלי שיוצר תוכן באנגלית יכול באמצעות הטכנולוגיה להגיע לקהל ענק בעולם".

שנת הקמה: 2007

מספר עובדים: 70

מקום פעילות: תל אביב

תחום פעילות: שידורי טלוויזיה על גבי רשת האינטרנט (OTT - Over The Top Content)

עוד משהו: שירות yesgo שמתכננת חברת הלוויין להשיק בקרוב, ושיאפשר צריכת טלוויזיה דרך האינטרנט, מבוסס על פלטפורמה שפיתחה החברה

iChoose - מהנייד לנייח

קצת כמו לקפוץ לעתיד ולחזור בזמן בו זמנית, גדעון ציגלמן, מייסד חברת Vokee Applications, מבקש להעלות מן האוב את מכשירי הטלפון הנייחים. אלה שיצאו משימוש בבתים רבים בישראל ובעולם בשנים האחרונות.

האפליקציה מאפשרת לקבל שיחות שנכנסות למספר הנייד בטלפון הקווי ומבוססת על טכנולוגיות זיהוי מקום. הסלולארי יזהה את העובדה שאתה על יד הקווי ויעביר במעין "עקוב אחרי" את השיחה לקו הנייח (מה שמחייב כמובן בסלולארי תוכנית ללא הגבלת דקות). כדי למנוע טעויות, המכשירים מצלצלים במקביל. לא על יד הנייח? השירות לא יופעל.

"יש בעולם היום מעל מיליארד טלפונים קוויים. המון אנשים מדברים בסלולארי כשהם יושבים ליד השולחן שלהם שעליו הנייח. ועדיין, אף אחד לא מתקשר יותר למספרים הנייחים - כולם מתקשרים למספר הנייד", מסביר ציגלמן. "גילינו שהרבה אנשי עסקים רוצים לדבר במכשיר הקווי, אבל לא מוכנים לשלם מחיר של נוחות, כי המובייל מאוד נוח".

- כן, אם מתעלמים מהקרינה ומההפרעות בקו.

"כן, זה קצת כמו הסיגריות לפני עשרים-שלושים שנה. אז לא היו ערים לכך זה שלא כל-כך בריא ואותו דבר עם הקרינה הסלולרית, הרי ברור לנו ויש אין-ספור מחקרים ומאמרים שמלמדים שזה לא טוב. מה גם שיש אלמנט של איכות השיחה. המון פעולות במובייל גורמות לנו להתעייף ואנחנו מסיימים שיחות מותשים. אם האיכות לא טובה, אז המוח מאוד מתאמץ להבין את השיחה. מה גם שכשמחזיקים את המובייל הרבה זמן יש הרגשה של חום וזאת הרגשה לא נעימה. אנשים היו שמחים אם היה להם פתרון נוח".

- הפתרון שלכם הוא לא רק להעביר את השיחה לטלפון הקווי הנייח.

"כמו שאנחנו מביאים את השיחה למכשיר הנייח, אנחנו יכולים להביא את הטלפון לטאבלט, למחשב או לטלוויזיה. זה בעצם בסיס לחוויית תקשורת חדשה וזה גם החזון שלנו. אני לוקח את הזהות הסלולרית שלך, ממש כמו שווטסאפ או וויבר עושות, ונותן לך חוויית תקשורת בכל המכשירים. אנחנו בעצם הופכים את הקול לאפליקציה".

- איך זה עובד בעצם?

"תחשבי שמתקשרים למספר הסלולרי שלך והוא מצלצל כרגיל. אבל אם את נמצאת ליד הטלוויזיה בבית או ליד הטאבלט, את יכולה לקחת את השיחה ולא לרוץ למטבח לחפש את הסלולר. אני בעצם מביא את הזהות הסלולרית, שזאת הזהות שהעולם יתנקז אליה בעתיד, לכל המכשירים האחרים שמחוברים לאינטרנט שיש למשתמש".

שנת הקמה: 2012

מספר עובדים: שמונה

מקום פעילות: פתח תקווה

תחום פעילות: אפליקציה שמאפשרת העברת שיחות בין הנייד לנייח ולמכשירים נוספים כמו המחשב או הטאבלט

עוד משהו: ביום ההתנתקות הדיגיטלי הראשון בישראל שהתקיים ב-7-8.3 החברה שיתפה פעולה תחת המוטו "נותנים לקרינה הסלולרית בראש"