"אם זוג צעיר יודע שיקבל הנחה, למה שיקנה דירה?"

"כשמדווחים שמחיר הדלק יירד בחצות מחכים עם התדלוק - וככה גם רוכשי הדירות מחכים" ■ "לאף אחד בממשלה אין אומץ לומר: סבלנות, חכו 4-5 שנים"

"הנזק הכי גדול שיכול להיגרם מהתוכנית, הוא עד שהיא תצא אל הפועל", כך אומר מנכ"ל חברת אזורים דרור נגל בשיחה עם "גלובס", "ככל שהזמן מרגע ההכרזה ועד מימוש התוכנית יהיה ארוך יותר, הנזק יהיה גדול יותר. אין ספק שאנשים יחכו עם הרכישה או אפילו יבטלו, אני כבר שמעתי על זוג אחד שביטל, זה מהלך מתבקש. הרי אם זוג צעיר עם ילד יודע שהוא יכול לקבל הנחה, למה שיקנה עכשיו דירה במחיר המלא? גם שמדווחים שהדלק יירד מחר בחצות, כולם יחכו עם התדלוק, ואם הוא עולה מחר בחצות יש פקקי תנועה בתחנות לפני העלייה.

"התוכנית של שר האוצר מבורכת אבל אם מסתכלים על הפרטים הקטנים, כמו שהשמאי הממשלתי יקבע מחיר ממוצע בכל אזור, צריך לראות איך ניתן לעשות את זה. אבל צריך גם להבין שחוקי הכלכלה יגרמו לתוכנית להגדיל את הביקוש לדירות שההטבה מתייחסת אליהן - מה שיוביל מהר מאוד גם לעליית מחירים, כי הרי כמות הדירות מוגבלת".

גם מנכ"ל חברת אשדר ארנון פרידמן סבור כי ההטבה שיוזם לפיד לא תביא לבסוף לירידת מחירי הדירות, בין היתר כי היא פונה רק לחלק קטן מהאוכלוסייה. "לאף אחד בממשלה אין את האומץ להגיד שצריך סבלנות, שצריך להמתין ארבע או חמש שנים שההיצע יגדל כי שהמחירים יוכלו לרדת", אומר פרידמן, "במקום זה נותנים הטבות בטווח הקצר שנותנות מתנה רק לחלק מהאנשים. מי שיימצא זכאי יזכה, וכל השאר ימשיכו לחפש פתרונות אחרים".

גם חבר הכנסת ניסן סלומינסקי, יו"ר ועדת הכספים, סבור כי הבעיה בהטבה נעוצה בפלח השוק המזערי שעשוי ליהנות ממנה: "מדובר בצעד ראשון ומבורך בכיוון הנכון אך המתווה חייב להתקבל באופן מלא כפי שהציע שר השיכון אורי אריאל ולכלול גם משפרי הדיור המהווים רוב משמעותי של השוק, ומבלי להדיר חלקים בחברה בכלל וזוגות צעירים ללא ילדים בפרט. תוכנית מצומצמת וחלקית לא תשפיע על השוק ולא תוריד את מחירי הדיור".

פרידמן סבור כי ההטבה עשויה אף להביא לעיוותים במחירי הדירות: "נניח שמחר היו אוסרים על קבלנים למכור דירות מעל מחיר מסוים. זה היה פותר את הבעיה? זה היה מגדיל ביקושים וללא היצע רק מגדיל גם את הבעיה. גם העובדה שקובעים מחיר גג להטבה, 1.6 מיליון שקל, תוביל בוודאות למצב שכל מי שקרוב למחיר הזה יתיישר כלפיו. אם מישהו מכר ב-1.64 מיליון הוא יוריד קצת אבל באותו הזמן גם מי שמכר ב-1.54 יעלה למחיר הרף".

פרידמן מסכים שההצהרה של משרד האוצר עלולה להוביל לתקופה נוספת של האטה בשוק: "אנשים שוב יישבו על הגדר חודשיים-שלושה, ובסוף הביקושים שוב יתפרצו. הבעיה היותר גדולה היא שברגע שיש תקופת המתנה כזו, גם הקבלנים ממתינים עם התחלות הבנייה, מה שיפגע בהגדלת ההיצע בהמשך. במקום להביא פתרונות חלקיים, צריך להגדיל את כוח האדם בוועדות, ולתמרץ את הרשויות לתת יותר היתרי בנייה, אולי אפילו באמצעו מענק כספי משמעותי לרשות מקומית על הוצאת היתר. צריך להבין שהיום הרבה רשויות מאשרות רק דירות גדולות שגם ככה לא רלוונטיות להטבה של עד 1.6 מיליון שקל".

לתוכנית, מתברר, יש כבר לא מעט השלכות מיידיות על ענף הנדל"ן. לדברי עו"ד דור שחם שותף במשרד המבורגר עברון, למרות שמדובר בתוכנית מורכבת, שתיקח לפחות חצי שנה, מאחר שהיא כרוכה בשינויי חקיקה, כבר ניתן לראות את השלכותיה על הענף. "התוצאה של ההצהרה היא שהשוק הולך לקיפאון, והנזקים מכך הם אדירים", אומר שחם, "אנחנו כבר מבחינים בקמפיינים פרסומיים שנעצרים, כי אם למשל מועדון צרכנות כמו חבר יהיה מעוניין מחר לצאת במבצע עם חברת נדל"ן לפרויקט מסוים במחירים טובים, מי יקנה שם דירה עכשיו? התשובה אף אחד, כי כולם יעדיפו להמתין ולראות אם יזכו להטבה שמגיעה כמעט ל-20% ממחיר הדירה. הקיפאון פוגע במשרדי הפרסום ובחברות נדל"ן. זה קרה בעבר: כשהממשלה הכריזה על שינויים דרמטיים במס הרכישה, היו תקופות שקונים הדירו רגליהם ממשרדי המכירות".

לדברי שחם ניתן היה למתן את הנזקים על השוק, ועדיין ניתן, אם לפיד היה מכליל בהצעתו את ההטבה רטרואקטיבית גם כלפי רוכשים שעונים על הקריטריונים וחתמו על הסכמים לרכישת דירה חדשה. "כשמדרגות מס הרכישה הופחתו ע"י הממשלה, ההטבה חלה גם כלפי רוכשי דירות שרכשו דירות עד תקופה מסוימת אחורה, וראוי שהממשלה תנקוט אותה שיטה גם כעת כדי למנוע עצירה מוחלטת ברכישת דירות חדשות".

סוגיה נוספת שאליה מתייחס דור היא העובדה כי ההטבה של מע"מ בשיעור אפס לא חלה על רוכשי דירות חדשות מקבוצת רכישה. "מדובר במכת מוות לקבוצות רכישה, כי ברגע שנותנים הטבה לרכישת דירה מקבלנים, והיא לא חלה על רוכשי דירה מקבוצות רכישה, גורמים לשינוי באיזון ובתנאים שברכישת דירה בין קבלנים לקבוצות רכישה שהופכות פחות אטרקטיביות. באזור כמו חריש, ישנם פרויקטים גם של יזמים וגם של קבוצות רכישה וההטבה של המע"מ תחול רק על היזמים".

יגאל דמרי, בעלי חברת י.ח דמרי מסכם שההצעה תוביל לתקופת המתנה בשוק: "אני מניח שרוכשי דירה יחכו כמה שבועות להחלטת הממשלה וברור שהדבר יביא לעצירה בשוק. אבל כמו בקבוק מוגז שאתה מנער והקצף רוצה לברוח, כך תהיה התנפלות מחודשת על הדירות ושוב התוצאה תהיה עליית מחירים".