החל מה-1 בינואר 2015: כספי הטוטו מועברים ישירות לקבוצות

התיקון לחוק הסדר ההימורים בספורט אושר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית; לבנת: "חקיקה היסטורית שתהפוך את ניהול הספורט לשקוף ומקצועי יותר"

הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק הסדר ההימורים בספורט, אותו מובילה השרה לבנת, על-פיו כספי תמיכות הטוטו יועברו ישירות לקבוצות, זאת בניגוד למצב הקיים כיום בו הכספים מועברים באמצעות מרכזי הספורט או האיגודים וההתאחדויות. כזכור, התיקון לחוק אושר לפני כשבועיים בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת.

המשמעות היא שהכספים לא יעברו עוד דרך מרכזי הספורט (הפועל, מכבי, בית"ר, אליצור, עוצמה ואס"א), ששימשו כגופי "צינור" להעברות הכספים עד היום, ולעיתים עבדו ממש כמו בנק מול האגודות ומועדוני הספורט הכפופים אליהם. החוק ייכנס לתוקף רשמי ב-1 לינואר 2015.

עם זאת, חשוב להדגיש כי המרכזים ימשיכו ליהנות מתקצוב, מתוקף חוק המועצה להסדר ההימורים הקובע כי 4% מהרווחים של מועצת ההימורים ימשיכו לעבור לששת המרכזים (בחלוקה פרופורציונלית לפי כמות הקבוצות בכל מרכז) - סכום שעמד בשנה האחרונה על 16 מיליון שקל.

עוד אושר במסגרת התיקון לחוק, כי בעלי קבוצות הספורט יחויבו לעבור הכשרה מקצועית, שתסייע להם בניהול כספי הקבוצות ותהווה תנאי לקבלת כספי התמיכה.

שרת הספורט, לימור לבנת: "היום הסתיים הליך חקיקה היסטורי, ציון דרך משמעותי בספורט הישראלי, שיהפוך את הניהול שלו למקצועי יותר ושקוף יותר. מעתה יהיו הקבוצות בכל ענפי הספורט עצמאיות לנהל באופן חופשי, שקוף וברור את כספיהן ולדעת באופן מדויק את גובה התמיכה לו הן זכאיות ומתי. התיקון לחוק מהווה נדבך חשוב ומרכזי ברפורמה אותה אני מובילה בספורט הישראלי ומטרתו להבטיח את טוהר המידות, השקיפות ושמירה על מינהל תקין. העובדה, שהתמיכה בחוק זה חצתה מפלגות, היא ההוכחה לכך, שהמניע לחוק לא היה פוליטי".